Nei...Har det noe å si at gjæren var tilsatt før jeg rista og ikke etter?
Det er masse rart som plopper ut av låsen og er generelt en dårlig indikator på om det gjærer eller ei. Måling av FG derimot er 99.9% sikrere.Satt en Blonde som fikk OG på 1065 (5 mer enn planlagt). Og litt for lite gjæringskar (25l i 26l ss brewbucket), som førte til at jeg mistet ca 1 liter gjennom blowoff tube.
Ble pitchet direkte med én pakke Irish Ale WLP004.
Etter 2 uker er det fortsatt bra med aktivitet i gjærlåsen. Er det bra eller dårlig? Har ikke målt FG enda.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Alternativ 2[emoji1]Hei, jeg har et spørsmål angående gjæringstemp.
På søndag brygget jeg amber ale etter BIAB-metoden, med Safale US-05. OG 1,050. Ble satt til gjæring i et rom med temperatur 15-18 grader, og temperaturen i vørteren har ligget på ca 1-2 grader over dette. Tenkte å gjære i 14 dager før tapping til flaske.
Nå har det seg sånn at det rommet jeg gjærer i ikke er optimalt for temperaturregulering, særlig hvis det blir sol, kan det bli veldig varmt der, om ikke man har mulighet til å følge med og lufte hele tiden.
Nå nærmer stormgjæringen seg slutten, og jeg tenkte å flytte gjæringskaret til et rom hvor temperaturen er mer stabil. Bør jeg da 1) sette det i kjellerbod, som holder jevn temperatur på 12 grader? Eller 2) sette det på soverom, hvor temperaturen er stabil rundt 20-22 grader?
Takknemlig for innspill!
Bruk Mittelfrueh i Milden, det blir gode greierTenkte brygge en Mild, men er tom for engelsk humle. Har Saaz, Hallertau Mittelf. pluss masse amerikansk humle. Tomahawk/Columbus skal visstnok passe bra til mørke øl, kunne det vært noe?
Flott, endelig får jeg brukt opp denBruk Mittelfrueh i Milden, det blir gode greier