Når en skal flaske, og de skal ligge å kose seg i 2-3 uker. Er en temperatur på 17grader innafor?
Vil jo bli futt etterhvert. Du kan jo tappe en plastflaske som du klemmer på for å sjekke trykket.Når en skal flaske, og de skal ligge å kose seg i 2-3 uker. Er en temperatur på 17grader innafor?
Scheisse! Glemt å måle FG før jeg hadde i sukkerlake. Er det noen måte å kalkulere ca SG, basert på hvor mye sukker (g/l) som ble tilsatt? SG etter sukkerlake ble 1.010, og jeg tilsatte 6g/l.
Siden det er vrient å få tak i flere humler her i nærheten vurderer jeg storhandling på humle.se og hente i sverige så jeg har for en stund.
Alt ser ut til å være 2015 høst.
Jeg har til nå fryst ned det jeg har av rester i zip-lock poser. Hvordan bør jeg oppbevare humlen jeg kjøper nå og ikke kommer til å bruke på en stund? skal jeg fryse alt? Jeg har kjøpt meg vakuumpakker så kommer til å vakuumpakke og fryse restene etter brygg. (alt nye kommer i 100g poser, så trenger ikke ta det mye opp/ned av fryseren)
Hvor mye taper humlen seg i fryser over tid? ser at det ofte er oppgitt i % ved 20grader, blir det mye bedre i fryser?
ser på: Citra, Nelson Sauvin, Galaxy, Fuggle, Perle, Magnum, Simcoe og Chinook (må nok redusere lista litt)
Hvor lenge kan jeg oppbevare tørrgjær? vurderer å kjøpe inn endel US-05 som koster -30% av brygg-selv pris.
Hva er de vanlige forholdene for en Ale da?Vil jo bli futt etterhvert. Du kan jo tappe en plastflaske som du klemmer på for å sjekke trykket.
Hva er de vanlige forholdene for en Ale da?
Det holder ganske lenge, men uten å være dønn sikker ville jeg satt to steg på den for å få opp celletallet litt og samtidig kunne rense litt av døde celler vekk. Jeg ville nok satt to steg hvis du har den stående en måned i kjøleskap.Jeg tok vare på litt gjærslurry (WLP007) fra mitt forrige brygg som jeg tenkte å bruke på mitt neste. Hvor lenge holder slurryen seg i kjøleskap? Tenkte å lage en liten starter et par dager før jeg skal brygge, men er usikker på når det blir.
Jeg repitchet vasket slurry etter tre dager nå sist. Siden det var to IPA, bare forskjellig humle, så vasket jeg ikke kjempenøye. Full futt i den.Her blir det nok ikke mer enn to, maks tre uker, men kanskje to steg lønner seg likevel. Spennende, lykke til.
Hvis du skal ha en øl med høy OG så må det ofte mange rør gjær til, og da er det billigere å kjøpe et rør og DME enn flere rør, hvis du skal tenke penger.Lenge leve vitenskapen - jeg er spent på om det er liv i den ettårsgamle gjæren. Jeg har en av samme slaget som bare er fjerdedelen så gammel, som jeg var på nippet til å hive her om dagen. Nå får den stå litt til.
Ellers er jo økonomi en vitenskap, også - og om det må flere steg med starter på tørrmalt til, er jo gevinsten i forhold til å handle inn ny gjær liten. (Men så kommer det an på hvor enkelt det er å handle, selvfølgelig.)
Det jeg lurer på, er når man skal ha i gelatin for å få ett klart øl? Man har det i gjæringskaret kanskje 1 dag før man skal stikke det over i ett nytt kar for karbonering og flaske stadiet.
Er det noen fordel i det hele tatt å bruke karboneringstabletter i forhol til sukkerlake? Mindre avfall i flaska?
Under selve meskeprossessen, der stivelsen blir til sukker, skal man da røre i mesken eller skal det da være en pause i alle operasjoner? Flere fremgangsmetoder der? Vart litt forvirret når jeg leste gjennom en del.