Tråden for dumme spørsmål.

Scheisse! Glemt å måle FG før jeg hadde i sukkerlake. Er det noen måte å kalkulere ca SG, basert på hvor mye sukker (g/l) som ble tilsatt? SG etter sukkerlake ble 1.010, og jeg tilsatte 6g/l.

Om jeg ikke er helt på bærtur - hvilket har forekommet (at jeg har vært, altså) - kan du ganske enkelt bruke denne til å beregne effekten av sukkeret: http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/
Legg inn batchstørrelsen - du bør vel sette effektiviteten til 100%, og utgjæringen til høy - og tast bare inn sukkermengden. Så trekker du ganske enkelt fra de verdiene du får ut. Helt nøyaktig blir det selvfølgelig ikke, men det blir neppe helt galt, heller.
 
Siden det er vrient å få tak i flere humler her i nærheten vurderer jeg storhandling på humle.se og hente i sverige så jeg har for en stund.
Alt ser ut til å være 2015 høst.

Jeg har til nå fryst ned det jeg har av rester i zip-lock poser. Hvordan bør jeg oppbevare humlen jeg kjøper nå og ikke kommer til å bruke på en stund? skal jeg fryse alt? Jeg har kjøpt meg vakuumpakker så kommer til å vakuumpakke og fryse restene etter brygg. (alt nye kommer i 100g poser, så trenger ikke ta det mye opp/ned av fryseren)
Hvor mye taper humlen seg i fryser over tid? ser at det ofte er oppgitt i % ved 20grader, blir det mye bedre i fryser?
ser på: Citra, Nelson Sauvin, Galaxy, Fuggle, Perle, Magnum, Simcoe og Chinook (må nok redusere lista litt)

Hvor lenge kan jeg oppbevare tørrgjær? vurderer å kjøpe inn endel US-05 som koster -30% av brygg-selv pris.

Det finnes flere kalkulatorer, som f.eks. denne, som er ganske grei: http://brewerslog.appspot.com/HopAlphaCalc

Når du kjøper dem, er de vel i poser med gassbarriere, og dermed er de vel beskyttet både mot oksygen og opptak av smak. Jeg ville fortsette å ha dem i de posene, og i tillegg lagt dem inn i vakumpose igjen etter at de var åpnet. Det er mulig at det holder. Hvis du bare har dem i plastposene, bør du legge posene i lufttette beholdere, som f.eks glasskrukker med tette lokk, for å unngå at humla tar opp smak fra andre matvarer i fryseren din.

Hvor ekstremt pirkete du skal være, kommer vel litt an på hvor lenge du tenker at en pose som er åpnet, vil bli liggende. Og det kommer vel igjen an på hvor mange ulike typer du legger deg til med;)?
 
Jeg tok vare på litt gjærslurry (WLP007) fra mitt forrige brygg som jeg tenkte å bruke på mitt neste. Hvor lenge holder slurryen seg i kjøleskap? Tenkte å lage en liten starter et par dager før jeg skal brygge, men er usikker på når det blir. :)
 
Jeg tok vare på litt gjærslurry (WLP007) fra mitt forrige brygg som jeg tenkte å bruke på mitt neste. Hvor lenge holder slurryen seg i kjøleskap? Tenkte å lage en liten starter et par dager før jeg skal brygge, men er usikker på når det blir. :)
Det holder ganske lenge, men uten å være dønn sikker ville jeg satt to steg på den for å få opp celletallet litt og samtidig kunne rense litt av døde celler vekk. Jeg ville nok satt to steg hvis du har den stående en måned i kjøleskap.

Sånn på en sidenote med relevanse, jeg skal sette en trestegs starter på snart 1 år gammel WLP566 Belgian Saison II som har stått innerst i kjøleskapet. For vitenskapen og alt det der. ;)
 
Her blir det nok ikke mer enn to, maks tre uker, men kanskje to steg lønner seg likevel. :) Spennende, lykke til. :D
Jeg repitchet vasket slurry etter tre dager nå sist. Siden det var to IPA, bare forskjellig humle, så vasket jeg ikke kjempenøye. Full futt i den.
Vasket gjær og lagret i flere måneder uten problemer, men starter må til.
 
Lenge leve vitenskapen:) - jeg er spent på om det er liv i den ettårsgamle gjæren. Jeg har en av samme slaget som bare er fjerdedelen så gammel, som jeg var på nippet til å hive her om dagen. Nå får den stå litt til.

Ellers er jo økonomi en vitenskap, også:( - og om det må flere steg med starter på tørrmalt til, er jo gevinsten i forhold til å handle inn ny gjær liten. (Men så kommer det an på hvor enkelt det er å handle, selvfølgelig.)
 
Lenge leve vitenskapen:) - jeg er spent på om det er liv i den ettårsgamle gjæren. Jeg har en av samme slaget som bare er fjerdedelen så gammel, som jeg var på nippet til å hive her om dagen. Nå får den stå litt til.

Ellers er jo økonomi en vitenskap, også:( - og om det må flere steg med starter på tørrmalt til, er jo gevinsten i forhold til å handle inn ny gjær liten. (Men så kommer det an på hvor enkelt det er å handle, selvfølgelig.)
Hvis du skal ha en øl med høy OG så må det ofte mange rør gjær til, og da er det billigere å kjøpe et rør og DME enn flere rør, hvis du skal tenke penger. :)
 
Min første post her og BB30 er under transport til terminal, så er helt fersk.
Har lest igjennom alle postene her og det tok jo en stund, har lært en god del viktige ting.

Det jeg lurer på, er når man skal ha i gelatin for å få ett klart øl? Man har det i gjæringskaret kanskje 1 dag før man skal stikke det over i ett nytt kar for karbonering og flaske stadiet.
Er det noen fordel i det hele tatt å bruke karboneringstabletter i forhol til sukkerlake? Mindre avfall i flaska?
Under selve meskeprossessen, der stivelsen blir til sukker, skal man da røre i mesken eller skal det da være en pause i alle operasjoner? Flere fremgangsmetoder der? Vart litt forvirret når jeg leste gjennom en del.
 
Sant nok - så hvis du har sjekket at det ikke fins spor av gris i gelatinen din, kan du sette "halal-øl" på etiketten;). Ikke så dumt - det er en dårlig skjult hemmelighet at mange muslimer gjerne tar seg en øl. Respekten for forbudet mot svinekjøtt sitter dypere. Rimeligvis - svinekjøtt er jo langt skadeligere enn alkohol:p. (Neida, jeg er ikke vegetarianer!)
 
Det jeg lurer på, er når man skal ha i gelatin for å få ett klart øl? Man har det i gjæringskaret kanskje 1 dag før man skal stikke det over i ett nytt kar for karbonering og flaske stadiet.
Er det noen fordel i det hele tatt å bruke karboneringstabletter i forhol til sukkerlake? Mindre avfall i flaska?
Under selve meskeprossessen, der stivelsen blir til sukker, skal man da røre i mesken eller skal det da være en pause i alle operasjoner? Flere fremgangsmetoder der? Vart litt forvirret når jeg leste gjennom en del.

For å dra det tilbake fra halal-diskusjonen:
Gelatin kan du bruke hvis du vil. Ølet vil bli klart uansett, gelatin korter ned tiden. Du blander det med vann, varmer opp, og blander i KALDT øl. Kaldest mulig. Hvis du har mulighet til å kjøle ned gjæringskar er det det beste stedet å bruke det. Da slipper du å ta med mye gjær til flaskene. La det virke i 1-2 døgn, da er mye gjort.

Karboneringstabletter: aner ikke. Kan ikke tenke meg at det er noen forskjell. Enklere å porsjonere kanskje?

Du kan røre i mesken, eller du kan la være. En mellomting kan være greit, for bedre effektivitet. Selv rører jeg kanskje 2-3 ganger i løpet av en mesk.

Lykke til!
 
Brygga en lucky jack idag. Sett fra bryggselv.
Og skulle vært 1046. Endte på 1051 etter kok og 21 liter i gjæringskaret. Skulle jeg ha tilsatt mer vann før gjæring tro? Kasta ca 1 liter med trub fra kokekjelen.
Har ikke pitchet gjær enda. Kjølte for hardt ned. Er på 10grader nå. Tenkte vente til det var på 18g igjen før jeg pitcher.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp