Tråden for dumme spørsmål.

Dette er skole eksempel på hvordan en starter skal være. Litt lite headspace som gjorde at det skummet over litt. Men ingen fare.
Ser du gjærlaget i bunn? Da kan du helle av 3/4 av væsken og bruke resten i vørteren.
Så flott! Tusen takk for tilbakemelding. Da er jeg i gang med å brygge Na zdravi Tsjekkisk Pilsner.
 
Ser du gjærlaget i bunn? Da kan du helle av 3/4 av væsken og bruke resten i vørteren.
Det er riktig som Olhund skriver, men jeg vil bare tilføye at alt som skaper tåke i starteren din er også gjær...
Det som feller ut (nederst) først vil 'slutte' å gjære tidligere enn det som svever i vørteren lenge. Dersom du kun bruker det nederste, vil du derfor kunne få en for høy FG. Jeg ville derfor helt av halvparten for å få med begge ytterpunktene fra denne gjæren. Dersom du hadde latt den stå lenger, ville alt ha bunnfelt, og du kunne da helt av 'alt' av den klare starteren.
Jeg vet at Olhund skrev 3/4 og ikke 'alt', men jeg ville altså helt ut 1/2.
Godt blir det helt sikkert uansett...
 
... Dersom du hadde latt den stå lenger, ville alt ha bunnfelt, og du kunne da helt av 'alt' av den klare starteren.
Jeg vet at Olhund skrev 3/4 og ikke 'alt', men jeg ville altså helt ut 1/2.
Jeg pleier å sette starter i kjøleskapet i en dag eller noe, da bunnfeller det meste av gjæren og du kan helle ut nesten alt. Du må ha litt væske for å få løs gjærkaka, men du kan gjerne ha på litt vørter og få det ut.
 
Hei,
Satt vår første batch onsdag for straks to uker siden. Brukte Bb30. Vi kjølte ned til 20gr som var i henhold til oppskrift. Fjernet kjølespiral, men temperaturen fortsatte å synke. Etter lufting osv var temperatur i gjæringskar 14gr når vi hadde i gjæren.
brygget har siden stått på ca 20gr. Har dette tullet med gjæringsprosessen?

Vi har målt sg med et refraktometer, og synes det virket som lett øl til vi i dag forsto at man må regne om ved måling med refraktometer. Dere kan bekrefte at det stemmer?

Dersom vi flasker til torsdag, to uker etter vi satt brygget til gjæring, vil det være for tidlig i og med den lave temperaturen når vi hadde i gjæren?

Hvordan kjøler vi best ned neste batch? Fjerner vi kjølespiralen ved en høyere temp?

Takker for svar
 
Hei,
Satt vår første batch onsdag for straks to uker siden. Brukte Bb30. Vi kjølte ned til 20gr som var i henhold til oppskrift. Fjernet kjølespiral, men temperaturen fortsatte å synke. Etter lufting osv var temperatur i gjæringskar 14gr når vi hadde i gjæren.
brygget har siden stått på ca 20gr. Har dette tullet med gjæringsprosessen?

Vi har målt sg med et refraktometer, og synes det virket som lett øl til vi i dag forsto at man må regne om ved måling med refraktometer. Dere kan bekrefte at det stemmer?

Dersom vi flasker til torsdag, to uker etter vi satt brygget til gjæring, vil det være for tidlig i og med den lave temperaturen når vi hadde i gjæren?

Hvordan kjøler vi best ned neste batch? Fjerner vi kjølespiralen ved en høyere temp?

Takker for svar
Alkoholholdig væske måles med oechslevekt. Du har neppe tullet vesentlig med gjæringsprosessen - det blir øl av det. Jeg ville ventet med flasking til en uke etter at du har kommet til FG, gjæren skal rydde litt i brygget før du tapper. Ta ut kjølespiralen ved ønsket temp i gjæringskaret. HuSk å ha litt sukkerlake ved flaskingen - vanligvis ca 6 gr pr liter øl - blandes inn i ølet før flaskingen. Lykke til - det blir øl av det!
 
Til SveinB, takk for svar.
Vi har målt med oechslevekt også, men det var før vi hadde fått med oss at man måtte regne om, så avviket mellom måleinstrumentene virket så rart. Oechslevekten viste 1,010 og refraktometeret 1,026.
Etter omregning stemmer det mer omtrentlig.
I hovedsak valgte vi refraktometer for å slippe å tappe og kaste så mye av brygget.

Dersom sg ved måling i morgen er identisk med måling søndag, og det har gått to uker siden vi satt brygget til gjæring, er det da ok å flaske torsdag?
Sliter dessverre litt med tid

Vi avsluttet kjøleprosessen ved ønsket temperatur, men ved fjerning av kjølespiral fortsatte temperaturen å synke.
Er det da logisk at vi neste gang fjerner kjølespiral når temperaturen er ca 5gr mer enn ønsket temp?
 
Med stabil FG på 1.010 er det bare å flaske.

Det med synkende temp høres helt usannsynlig ut. Hvordan målte dere dette?
 
Vi målte i BB30. Tok ut kjølespiral på 20 grader, men temperatur sank videre nedover i kjelen.
Når vi tappet over til gjæringskar var temp nede i 14 grader.
Er det svært uvanlig?
 
Aner ikke hvor BB har temperatur målingen sin, men hvis den er under bunnen, så vil nok vørteren bli kaldere i gryta, før sensoren fanger det opp.
Forsøk å røre med kjøleren under kjølingen, eller bruk et håndholdt (desinfisert) termometer direkte i gryta.
Uansett, ingen skade skjedd her som kan påvirke gjæringsforløpet
 
Hvis du brukte temperaturdisplayet i bb30 så sitter sensoren helt i bunnen nær varmeelementene, vil tro det er feilvisning pga dette. Mål med et vanlig termometer.
 
Takk for svar.
Er nok som du sier, vi forholdt oss til termostat i bunn. Neste gang måler vi også med et annet termometer.

Er det forresten anbefalt å sile før flasking?
Vi skal bruke sukkerlake og flytte over i nytt kar før flasking.
 
Takk for svar.
Er nok som du sier, vi forholdt oss til termostat i bunn. Neste gang måler vi også med et annet termometer.

Er det forresten anbefalt å sile før flasking?
Vi skal bruke sukkerlake og flytte over i nytt kar før flasking.
Ikke vits å sile. Det øker infeksjonsfaren og fjerner humlearoma. Alt legger seg på bunnen av flaska etter litt lagring.
 
Fader, dagen derpå etter brygging kommer jeg på at jeg har glemt 800g sukker i min saison!

Hvordan er det å tilsette 24 timer etter?
Tenker å blande det ut med 800g vann og koke det 10 min(Sterilisering)


Noen innvendinger??
 
Da kan du like godt vente litt lenger. La gjæren få jobbe med sukker fra vørteren før du tilsetter de lettspiste sukkerartene 3 dager etter at gjæringen har startet. Kok opp og kjøl ned til samme temperatur du har i gjæringskaret.
 
Fader, dagen derpå etter brygging kommer jeg på at jeg har glemt 800g sukker i min saison!

Hvordan er det å tilsette 24 timer etter?
Tenker å blande det ut med 800g vann og koke det 10 min(Sterilisering)


Noen innvendinger??
Høres fornuftig ut. Det er forresten ikke sikkert du trenger fullt så mye vann. Så lenge det er nok vann til at laken lar seg helle over i gjæringskaret uten problemer etter 15 minutters koking, er du innenfor.
 
Av en eller annen grunn har jeg lest 16g, men samme det - bare husk at selv to små desiliter vann til sukkerlaken utgjør noe sånt som 0.05 i forskjell (på ABV) på en 20-liters batch... mange variabler å tenke på om man vil være "helt" nøyaktig (i den grad man kan være det som hjemmebrygger) :)

Når vi regner på 0.05 i forskjell på ABV som hjemmebryggere har vi mistet litt fotfeste. Men det har kanskje en informasjonsverdi...
 
Skal brygge noe ala 7fjell Svartediket, men siden stegmesking ikke er så lett med BB30, så lurer jeg på hvor jeg bør sette mesketempen? Oppskriften sier ,62 °C, 20 min, 68 °C, 20 min og 77 °C, 5 min. Så jeg tenkte kanskje 66°C i 60 min? :)
 
Skal brygge noe ala 7fjell Svartediket, men siden stegmesking ikke er så lett med BB30, så lurer jeg på hvor jeg bør sette mesketempen? Oppskriften sier ,62 °C, 20 min, 68 °C, 20 min og 77 °C, 5 min. Så jeg tenkte kanskje 66°C i 60 min? :)
66°C er ihvertfall det jeg går for når jeg bruker versjoner av oppskrifter med stegmesk.
 
Tilbake
Topp