Ok, da går jeg for det.
Når en humle skal tilsettes i whirlpool og jeg ikke bruker/har mulighet til det, når bør jeg tilsette?
Når en humle skal tilsettes i whirlpool og jeg ikke bruker/har mulighet til det, når bør jeg tilsette?
40-60 min før jeg starter nedkjøling?Etter at du har skrudd av varmen. La stå kanskje 40-60 min.
Dette er litt forskjellig.. du får jo bitterhet ut fra varm vørter.. så du må eg tlig finne ut hvor mye bitterhet du får ut av det. Hvis du ikke skal ha bitterhet så kan du kjøle ned til f.eks 60 grader, og så hive oppi humla, og så kjøle helt ned når den har stått lenge nok.40-60 min før jeg starter nedkjøling?
Du er nok ferdig nå, så svaret kommer litt seint... røring og fjerning av skum er litt hips om haps - om du gjør det ene eller andre har ikke så stor betydning. Noe må man jo gjøre mens man stirrer dumt på den kokende vørteren...Nå står vørteren til koking, har tilsatt 25g amarillo, skal tilsette 50g mer under kokeprossesen. Det danner seg mye skum på toppen, skal dette fjernes?
Eller er det mye humle i skummet som er viktig å ha med? Skal man også røre under kokingen?
Slenger med to bilder fra prosessen