Tråden for dumme spørsmål.

Ok, da går jeg for det. :)

Når en humle skal tilsettes i whirlpool og jeg ikke bruker/har mulighet til det, når bør jeg tilsette? :)
 
Hei! Eg er usikker på to ting i løpet av bryggedagen som eg håpe eg kan få litt oppklaring i:
Når da er stegmesking, korleis blir da med tidtaking? Skal ein ta tida frå man begynner oppvarming frå ein temperatur til ein anna eller først når ein har nådd tempen?

Til ting nr. to: Eg bruke ein motstraumskjølar på eit slags RIMS oppsett på 60 liter og fram til no har eg kjølt via den og tilbake i kjelen med whirlpool.
Det eg lura på er korleis 0 min/whirlpool humla vil oppføra seg med å sende alt direkte i gjæringskaret kontra metoden eg brukar no. Hvis alt går direkte i kar så vil jo det som er i kjelen medan eg kjøle ligga på rundt ein 100-85 °C, kor stor effekt har dette på humla?
 
Vi satt vårt første brygg til gjæring på lørdag, fylt på mer humle idag. Alt ser bra ut og lukter godt :)
Planen er å tappe det på flasker etter 14 dager gjæring, så skal det ettergjære på flasker i 14 dager til.

Gjør det noe om vi tapper det en dag før? dvs etter 13 dager i gjæringsdunken?
 
Mål SG et par dager på rad, hvis den står stille er den mest sannsynlig ferdig, og klar for flasking da.

Personlig vil jeg la ølet stå en dag lengre ( coldcrasha ) enn å ta den for tidlig.
 
Ok, takk for svar :)

Kan det også være negativt om SG står stabil for lenge? (regner med det betyr at gjæringen er ferdig)
 
Neida....den skal stå flere måneder før det evt. begynner å bli et problem.

Dvs...når den er stabil over 3 dager, så er det fordi den er ferdig, ja.
 
40-60 min før jeg starter nedkjøling? :)
Dette er litt forskjellig.. du får jo bitterhet ut fra varm vørter.. så du må eg tlig finne ut hvor mye bitterhet du får ut av det. Hvis du ikke skal ha bitterhet så kan du kjøle ned til f.eks 60 grader, og så hive oppi humla, og så kjøle helt ned når den har stått lenge nok.
 
Nå står vørteren til koking, har tilsatt 25g amarillo, skal tilsette 50g mer under kokeprossesen. Det danner seg mye skum på toppen, skal dette fjernes?

Eller er det mye humle i skummet som er viktig å ha med? Skal man også røre under kokingen?

Slenger med to bilder fra prosessen :)
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 86
  • 0 bytes · Sett: 89
Nå står vørteren til koking, har tilsatt 25g amarillo, skal tilsette 50g mer under kokeprossesen. Det danner seg mye skum på toppen, skal dette fjernes?

Eller er det mye humle i skummet som er viktig å ha med? Skal man også røre under kokingen?

Slenger med to bilder fra prosessen :)
Du er nok ferdig nå, så svaret kommer litt seint... røring og fjerning av skum er litt hips om haps - om du gjør det ene eller andre har ikke så stor betydning. Noe må man jo gjøre mens man stirrer dumt på den kokende vørteren...
 
Hadde nok ikke skummet av humla mi nei..

Gidder forøvrig ikke å skumme av aånn generellt.. har nok å gjøre:p
 
Vi lot den være :) Tror denne batchen ble bra, OG på 1060. Fikk 22l totalt, 4l mer en første batch.

Et spørsmål, som dere ser på bildet så er det ca 5l med bunnslam i første batch. Denne skal tappes på flasker på lørdag, men hvordan bør vi gjøre det? Skal bunnslammet med i flaskene?

I tønna til venstre, får vi 18l øl eller mister vi 5l pga bunnslammet?
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 121
Dersom du setter den kaldt (2 ?C), vil bunnslammet komprimeres. Du ønsker ikke dette med i flaskene...
 
Får du kjølte ned vil slammet komprimere seg litt samme. Og ein ønsker å ha med minst mulig av slammet

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Ok, men den skal gjære 14 dager til på flaska, skal vi da først få ned temp før vi bruker hevert over til flaske, så opp på romtemperatur igjen når den er på flaske?
 
Ja du tar den langt ned før du flasker, å så set du flaskene ein plass der du har +20- 23 grader i eit par veke.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Tilbake
Topp