Tråden for dumme spørsmål.

Vi lot den være :) Tror denne batchen ble bra, OG på 1060. Fikk 22l totalt, 4l mer en første batch.

Et spørsmål, som dere ser på bildet så er det ca 5l med bunnslam i første batch. Denne skal tappes på flasker på lørdag, men hvordan bør vi gjøre det? Skal bunnslammet med i flaskene?

I tønna til venstre, får vi 18l øl eller mister vi 5l pga bunnslammet?

Batchen til høyre er altså den som er omtalt? Hvordan får du så mye bunnfall, ser ut til at det står opp til 15 l. Dumpes alt fra kokekaret over i gjæringsspannet? Jeg har opplevd å få opp til 5 l når ting har skjært seg og måtte helle fra kjelen, men det er i spesielle tilfeller.
 
Batchen til høyre er altså den som er omtalt? Hvordan får du så mye bunnfall, ser ut til at det står opp til 15 l. Dumpes alt fra kokekaret over i gjæringsspannet? Jeg har opplevd å få opp til 5 l når ting har skjært seg og måtte helle fra kjelen, men det er i spesielle tilfeller.

Batchen til høyre er den vi lagde i dag, bildet er tatt ca 5-10 minutter etter den er satt i romtemperatur (20-22°). Vi helte alt fra kokekaret over til gjæringsspannet for mest oksidering. (Mye plasking) så strødde over gjæret og ristet bøtta i 2 minutter.

Den første batchen (til høyre) skilte seg også slik i starten. Men den gjærer fortsatt godt. Er dette et dårlig tegn?


Edit: Vi har ikke brukt noe klarningsmiddel, Irish Moss etc. Er dette til å anbefale?
 
Batchen til høyre er den vi lagde i dag, bildet er tatt ca 5-10 minutter etter den er satt i romtemperatur (20-22°). Vi helte alt fra kokekaret over til gjæringsspannet for mest oksidering. (Mye plasking) så strødde over gjæret og ristet bøtta i 2 minutter.

Den første batchen (til høyre) skilte seg også slik i starten. Men den gjærer fortsatt godt. Er dette et dårlig tegn?


Edit: Vi har ikke brukt noe klarningsmiddel, Irish Moss etc. Er dette til å anbefale?

Det vil legge seg i bunnen etterhvert, gjæring skaper strømninger i vørteren som roter ting opp, men med så mye trub i spannet ser det ut til å bli ligge over tappekranen. Problemet blir å få tappet uten å dra med bunnfallet. Jeg har ikke tappekraner på mine gjæringsspan, bruker hevert, så jeg vet ikke hvordan dette funker.
Irish Moss sørger for utfelling av proteiner ved kjøling og letter klaring av øl, men siden du dumper alt i spannet vil mengden trub bli stor, men det pakker seg kanskje lettere.
 
Spørsmål angående fg. Brygget for to uker siden en stout, der vi mesket høyt (68-69, muligens den har bikket over det også). Gjæret med WLP002 i to uker (lav utgjæring). OG var på ca 1.069, og målte FG til rundt 1.030 etter to uker. Syns det virker veldig høyt og begynte å tenke på flaskebomber, men det er vel naturlig at den stopper opp der på en slik gjær? Eller..?

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk
 
Det vil legge seg i bunnen etterhvert, gjæring skaper strømninger i vørteren som roter ting opp, men med så mye trub i spannet ser det ut til å bli ligge over tappekranen. Problemet blir å få tappet uten å dra med bunnfallet. Jeg har ikke tappekraner på mine gjæringsspan, bruker hevert, så jeg vet ikke hvordan dette funker.
Irish Moss sørger for utfelling av proteiner ved kjøling og letter klaring av øl, men siden du dumper alt i spannet vil mengden trub bli stor, men det pakker seg kanskje lettere.

Ok, da tror jeg det vil gå fint :) Vi kommer til å bruke hevert når vi tapper flaskene, krana på bøtta er ikke i bruk. Så setter vi bøtta ned i matkjelleren som holder 7° noen timer? Eller en dag før tapping slik at bunnslammet komprimerer seg mer.
 
Når vi regner på 0.05 i forskjell på ABV som hjemmebryggere har vi mistet litt fotfeste. Men det har kanskje en informasjonsverdi...
Er mot min natur å bry meg om at X gram sukker til priming øker ABV så-så mye uten å ta høyde for dilution... hvorfor regne på det ene og ikke det andre? Gjøres automatisk i excel-arket mitt uansett, så for min del føler jeg ikke at det rokker noe ved fotfestet. Men om jeg bryr meg om 0.05% forskjell? - nei.
 
Hvis du gjør unna skumminga mens vørteren er på vei til å koke opp, slipper du med mindre trub, og du slipper å fundere på om du skal skumme av skum med humle i. (Det tror jeg ellers at du ikke skal gjære.)
 
Brygget en tilnærming til Svartediket i går, og oppskriften sier tørrhumling ved dag 6, men jeg lurer på å heller tørrhumle når det er 5 dager igjen for å beholde mer aroma. Hva tenker dere?
 
7Fjell har nok en kjappere utgjæring enn oss hjemmebryggere.

Så jeg hadde nok spart tørrhumlinga til jeg vet det er ca 4-5 dager igjen.
 
Gjærer generelt mørke øl dårligere enn lyse? Vanligvis ligger meske temp på mellom 67-69 grader som gir 78-80% utgjæring på lyse øl, mens på min siste brown ale og Mild endte jeg opp på henholdsvis 67 og 62%. Starter gjæringa på 18 grader i 3 dager, resten på rundt 21 grader. Bruker WLP028.
 
Det er meir ugjærbart sukker i mørk malt. Så vist det er mykje mørk malt vil det som regel ikkje gjære så langt ned som berre med lys malt på samme mesketempratur

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Hvor lett er det å oksydere ølet slik det blir ødelagt? Tappet første batch på flasker i går med hevert, men synes det kom mye oksygen i starten når vi pumpa. Kan dette ødelegge ølet?
 
Tilbake
Topp