Tråden for dumme spørsmål.

Tenkte jeg måtte høre med dere først. Tror ikke jeg kommer til å bruke min Speidel 50 mer. Klarer meg nok lenge med GF30. Åsså så mye enklere å håndtere, så lenge jeg må flytte det for hvert brygg. Ser på Finn at Speidel 20 er priset nesten like høyt. Hvilken pris er realistisk ?
Kjøpt ny hos Bryggselv i 2020. Følgende utstyr er med. Rullebase, Wifiboks, pumperør for overføring, kort maltrør og to stk 1.5mm Backbrewing filterplater

Vedlegg

• IMG_0794.jpeg
    IMG_0794.jpeg
    368,6 KB · Sett: 13
  • IMG_0795.jpeg
    IMG_0795.jpeg
    176,5 KB · Sett: 12
  • IMG_0796.jpeg
    IMG_0796.jpeg
    150,2 KB · Sett: 12
  • IMG_0801.jpeg
    IMG_0801.jpeg
    177,7 KB · Sett: 13
  • IMG_0797.jpeg
    IMG_0797.jpeg
    285,5 KB · Sett: 13
Eg hadde sett fram til å kjøpe meg Fercubator til eit garderobeskap i leiligheten. Den er dyr ja, men hendig fordi den kan flyttes enkelt og er liten. Kan også enkelt utvides til å kjøle fat når det passar. Men no fann eg ut at den er rett og slett 5 cm for djup. Finst det nokon endå mindre variantar av samme type produkt? Det å ha ein plass til gjæringsskap har vore mitt evige problem i alle år med denne hobbyen.

Har brygga en cream ale med us-05 på 15 grader.
Hadde i 15g nectaron og 15g galaxy i whirlpool i tillegg til litt bitterhumle.
Tenkte egentlig en 10-20g dry hop med nectaron i tillegg, for å lage en slags pseudo New Zealand cream ale.

Forventet ikke gravity under 1…
Burde jeg endre planen? Kan dette bli øl i det hele tatt, eller har jeg lagd champagne??

Vedlegg

• IMG_42C441F1-51B0-4B6C-BCD1-C040FD65BF52.jpeg
    IMG_42C441F1-51B0-4B6C-BCD1-C040FD65BF52.jpeg
    1,3 MB · Sett: 9
Har brygga en cream ale med us-05 på 15 grader.
Hadde i 15g nectaron og 15g galaxy i whirlpool i tillegg til litt bitterhumle.
Tenkte egentlig en 10-20g dry hop med nectaron i tillegg, for å lage en slags pseudo New Zealand cream ale.

Forventet ikke gravity under 1…
Burde jeg endre planen? Kan dette bli øl i det hele tatt, eller har jeg lagd champagne??
Har du testa hydrometeret? Sjekk om det viser rundt 1.000 i reint vann.

Hva er egentlig greia med å tilsette humle ved 1 og 0 minutt ? Skal man bare tilsette å begynne å kjøle ?
Hvis man bruker motstrømskjøler er jo vørter klar ila få minutter.

Hva er egentlig greia med å tilsette humle ved 1 og 0 minutt ? Skal man bare tilsette å begynne å kjøle ?
Kjølemetode har mye å si for så korte tilsetninger. Stor forskjell på en liten dyppkjøler, og en kraftig motstrømskjøler som går mer eller mindre direkte på gjæringskar. Er din kjøling veldig effektiv, ville jeg byttet 0 / flameout med hop stand som metode.

Du må neste prøve deg fram.

Jeg desinfiserer motstrømskjøleren de siste 5 minuttene av kok. Da ligger temperaturen på 98 grader. På pils hiver jeg i en liten dæsj humle de siste 2 minuttene. Så kjøler kjøler jeg vørter til ca 80 grader. Husk å røre ellers viser G30 feil temperatur.

Når knappe 80 grader er nådd stanser jeg pumpa og rører godt. Lar bunnfelle 5-10 minutter. Så tapper jeg. Dette gir et friskt godt humlepreg i pils.

På IPA / APA tilsetter samme prosessen ved 5 minutters tilsetning, hiver i humla ved start av desinfisering. Skrur av pumpa, hiver i WP humle rører godt. Lar stå 15-30 minutter for bunnfelling før tapping.

Du må neste prøve deg fram.

Jeg desinfiserer motstrømskjøleren de siste 5 minuttene av kok. Da ligger temperaturen på 98 grader. På pils hiver jeg i en liten dæsj humle de siste 2 minuttene. Så kjøler kjøler jeg vørter til ca 80 grader. Husk å røre ellers viser G30 feil temperatur.

Når knappe 80 grader er nådd stanser jeg pumpa og rører godt. Lar bunnfelle 5-10 minutter. Så tapper jeg. Dette gir et friskt godt humlepreg i pils.

På IPA / APA tilsetter samme prosessen ved 5 minutters tilsetning, hiver i humla ved start av desinfisering. Skrur av pumpa, hiver i WP humle rører godt. Lar stå 15-30 minutter for bunnfelling før tapping.
Dette kan leses som at du tapper ølet fra kjelen til gjæringskaret ved 80 grader, men det gjør du vel ikke?

Nei, slår av pumpa når temperaturen er knappe 80° for å bunnfelle.

Etter bunnfelling er ferdig, starter jeg motstrømskjøleren og tapper til karet.
Ok, jeg kjører pumpa helt til ønsket temperatur. Det virker som om om sirkulasjonsarmen gjør jobben. Det ligger en guffe på midten av falskbunnen, og vørteren har vært klar nok for meg.
Vet ikke om det er sammenlignbart uten motstrømskjøler, men jeg er klar for å prøve nye ting.

Tilbake
Topp