Trykk på CO2 tanker?

Ser til min forskrekkelse (og en smule forargelse) at det bare er satt ca 50 bar på den nyrenoverte CO2 flasken jeg kjøpte hos Noha.
Er det vanlig å bare presse en 300bars flaske til 50?
Hører gjerne andres erfaringer.
 
50 bar stemmer. Du har kanskje stusset over at vi snakker om kg når det kommer til CO2, og ikke liter og bar?

CO2 går fra gassfase til flytende fase ved 50 bar og romtemperatur, så ved denne temperaturen vil du ikke få noe høyere trykk enn 50 bar.
 
Sist redigert:
Det er bare trykket, ikke mengden co2 som er inni flaska. Du må veie flaska for å finne ut hvor mye som er på den.
 
Aha, så den vil ligge på 50 bar til den er 'tom' og så vil trykket synke når det ikke lenger er flytende CO2 på flasken.
Er det noen måte å regne ut hvor mye som er igjen på flasken når jeg ikke veide den ved mottak? Står flaskens egenvekt preget inn på den? (Har ikke flasken her..)
 
Flaskens egenvekt står preget inn ja. Du kan selvsagt helle på den og riste for å kjenne hvor mye masse som beveger på seg også.
 
Man (eller rettere sagt stedet som fyller) kan selvsagt feilfylle og ikke la det være noe headspace igjen. Da skal det ikke mange grader temperaturøkning til før flasken revner.
 
Jeg ser at det er sprengblekk på alle kranene på mine flasker, så faren er nok ikke så stor for at dette skal gå galt. Prøvde å få frem at væske ikke komprimeres noe særlig. Så når det er blitt flytende så får man en rask trykkøkning når man fyller.
 
Hmm. Jeg fyllte i dag, og manomteret viser ca 80bar, temperatur ca 25 C. Han som fyllte virket å være nyansatt, så ble jeg litt nervøs. Har jeg grunn til det?
 
Hmm. Jeg fyllte i dag, og manomteret viser ca 80bar, temperatur ca 25 C. Han som fyllte virket å være nyansatt, så ble jeg litt nervøs. Har jeg grunn til det?
Nå er "50 bar" litt forenklet, ved 25 C er faseovergang nærmere 65 bar (ved 20 C er det 57-58 bar). Jeg mener normal fylling også er litt over det, med 0,75 kg/l som gir 71 bar ved 25 C. Da er du ikke så mye over det med 0,78 kg/l. Dvs. om det er en 250 bars flaske skal det være trygt opptil 62 C sammenlignet med 67 C ved 0,75 kg/l fylling.

Om du bruker litt av den raskt, og ikke setter den i sola, er du nok trygg.

Edit: Fant en annen kalkulator som ga litt "dårligere" resultat.
 
Sist redigert:
Sååå... nyfylt flaske bør ikke stå i sola?
Er det ikke noe sikkerhetsventil på dem?
Gassflaskene vi bruker f.eks til gassgrill (propan) tror jeg har en overtrykksventil?
 
Om det er råd å måle hvor mye som er igjen på flaska?
Når vi sjekka stasjonære flaskerack for brannslukningsanlegg brukte vi i "gamle dager" en radioaktiv isotop som man plasserte på ene flaska og en geigerteller på andre sida, og førte denne opp langs flaska til en fikk et markant skifte på måleren. Så las man av innholdet i et diagram for den aktuelle flasken som en funksjon av temperaturen.
Så ble det ultralyd etter at de la ned reaktoren i Halden.
Men det kjappeste er termisk kamera, spesielt om en har mulighet for å endre temperaturen i rommet noen grader. da ser man nivået.
Som dere ser over så så må man ha en temperatur som er lav nok til at man faktisk har væskefase igjen for at denne metoden kan brukes.
Og det har jeg faktisk opplevd ombord i et gammelt bulkskip med CO2 rommet plassert skott-i-skott med eksoscasingen.
Om jeg ikke husker feil fra jeg holdt på med det er sprengtrykket på en burst disk for CO2 flasker 3000 psi
 
Tilbake
Topp