Typedefinisjon 1F. NORSK PILS, "Ingen fruktighet" ?

Før lønningspils forrige uke var jeg og en kollega ute og varmet opp med noen Founders All Day IPA på fat. Når vi vendte tilbake og drakk nettop Frydenlund Fat på boks var det første som slo meg at dette var ganske fruktig. Kollegaen min var enig. Fruktigheten var på en måte bare tilstede på den første boksen, og vi merket ikke noe til den på de påfølgende. Hadde samme opplevelse med Vienna lager på boks i fra Hansa for noen år tilbake. Et øl jeg ikke likte særlig godt. Også Samuel Adams lager kan jeg av og til få samme fruktighet fra avhengig av hva jeg har drukket på forhånd, men denne har jeg bare hatt flaskevarianten av. Har aldri kjent det på for eksempel Ringnes på boks, eller Frydenlund på fat. Kan det være oksidering som spiller meg et puss? Sjekket ikke dato på boksene.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette er ganske interessant. Ringnes er et øl jeg definitivt får fruktighet av. Men jeg har også skjønt at hva man har smakt før, påvirker det man smaker etterpå, ganske heftig, men slik jeg har oppfattet at det gjelder for meg iallefall er det mest kontraster som gjelder, man må nullstille tunga si. F.eks for meg så hvis jeg drikker bitre IPA'er først, og så tar en London Pride fra boks fra butikk, så er alt jeg kjenner diacetyl. Den er jo veldig merkbar uansett føler jeg, men uten å smake med ren tunge så har jeg nesten helt den ut ved to nylige anledninger.
Det som er litt artig her er at All Day IPA'en er jo fruktig i form av humle, og at dere fortsatt plukket opp fruktighet i Frydenlunden etter dette. Jeg har ment at jeg også har plukket opp fruktighet fra Frydenlund, men her om dagen da denne var den første jeg satte meg ned med for å ha ren tunge så plukket jeg ikke opp fruktighet fra den. Kan være dagsform og hvor lenge boksen har stått, som to andre faktorer. Men det er ikke lett å smake på flere øl etter hverandre. Tunga blir ofte litt hemmet ganske fort. Men samtidig, så plukker man (jeg iallefall) opp nyanser bedre hvis det er en kontrast.
 
Jaha. Så var det denne bananen da? Sitter her med en Dahls pils og skal teste for Miguel sin favorittfrukt! Aroma - ikke banan! Smak ikke banan! Men, så slurper jeg i meg skummet med masse luft attåt. Der var den!
Ville jeg sagt banan om det ikke var «varslet» på forhånd? Vet ikke. Men at det er noe ekstra i det skummet, som ikke er aroma og ikke blir overdøvd av bittersmakwn i humla. Det ville jeg påstått.
 
Poenget mitt er at hvis du forventer 'banan' så vil du smake 'banan'
Om noen smaker ølet ditt og sier at de kan ane litt syrlig epletone ---
så kommer du til å kjenne en tydelig smak av acetaldehyd i pilsen som du har vært fornøyd med i tre uker......
....poenget mitt er: smaker det godt - så er det godt!
(Kunne det ha vært bedre - ja, helt sikkert.)
 
Før lønningspils forrige uke var jeg og en kollega ute og varmet opp med noen Founders All Day IPA på fat. Når vi vendte tilbake og drakk nettop Frydenlund Fat på boks var det første som slo meg at dette var ganske fruktig. Kollegaen min var enig. Fruktigheten var på en måte bare tilstede på den første boksen, og vi merket ikke noe til den på de påfølgende. Hadde samme opplevelse med Vienna lager på boks i fra Hansa for noen år tilbake. Et øl jeg ikke likte særlig godt. Også Samuel Adams lager kan jeg av og til få samme fruktighet fra avhengig av hva jeg har drukket på forhånd, men denne har jeg bare hatt flaskevarianten av. Har aldri kjent det på for eksempel Ringnes på boks, eller Frydenlund på fat. Kan det være oksidering som spiller meg et puss? Sjekket ikke dato på boksene.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har samme erfaring med å drikke Pils etter NEIPA. Synes at kjedelig butikkpils smaker mye mer fruktig og spennende etter en NEIPA. Direkte godt mange ganger ;) Med tradisjonelle amerikanske IPAer blir det omvendt for min del, da blir det gjerne bare med en slurk av Pilsen før den ender i vasken.
 
Plukket opp denne idag, og du har helt rett. Denne er ikke fruktig nei. Mye humle og kraftig malt.

Sitter med en til slik nå. Får lett fruktighet. Er faktisk lettere å spore i aromaen når man åpner boksen enn å smake da humlen overdøver litt.
 
Noen som har noen tips på hvilken gjær som kan passe i en "norsk" pils med fruktigheten som type deffinisjonen tilsier? WLP 830/833 blir vel for litt for rene mens WLP800 kan vel lage litt for mye diactyl?
Liker godt 830 da...

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
 
Dahls-gjæren sirkulerer jo rundt blandt medlemmer her. Smakte en Dahls i dag og den er jo klassisk norsk føler jeg.

Evt så kan du jo prøve en tysker på høyere temperatur? Men da må det jo forskes, og det tar tid..
 
Takker for forslag.
Da må jeg prøve å få en liten pinne av den. Noen som vil selge litt Dahls gjær til en dude på Sandnes? Event hvor mye?
Har den noe navn utenom "Dahls" gjær?

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
 
Sikkert noen ved stavanger/sandnes som har. Såvidt jeg vet er den spredt utover ganske greit. Hvis du ikke får napp så kan jeg dyrke opp til deg og sende i posten.
 
Sikkert noen ved stavanger/sandnes som har. Såvidt jeg vet er den spredt utover ganske greit. Hvis du ikke får napp så kan jeg dyrke opp til deg og sende i posten.
Kanon. Venter til over helgen og hvis det ikke har blitt napp så gir jeg en lyd.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp