Tysk humle

Litt mer info om disse.

Palmer nevner Opal og Smaragd som europeiske humler som har en litt engelsk karakter Resizer_16199445697430.jpg

Eller ser jeg at Brewdog Lost Lager er tørrhumlet med Saphir.

Vedlegg

• Lost lager.pdf
    775,7 KB · Sett: 6
Sist redigert:
Jeg ser at Petit har en del tyske humler fra 2020 årgangen. Noen av disse er jo særdeles rimelige, men også ukjente.

Noen med kjennskap til Saphir, Opal og Smaragd?

Og der gikk disse 3 fra å være veldig billige til å bli nesten gratis. Petit kjører 30% på hele lageret. 22 kr for 100g og 50 for 250g.

Og @Finn Berger de har faktisk Vanguard på lager, men den begynner å bli gammel. Edit: ser nå den selges i 5kg pakker.

Sist redigert:
Flyttet diskusjon om tyske humler fra bryggetråden.

Innlegg i tråden 'Hva skal du brygge idag?' https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/post-653812
Gleder meg forøvrig til å få tak i Saphir igjen:). Fin humle, den. (Sitter forøvrig akkurat nå med en pils med Tettnanger som sein tilsetning. Det er jo ikke akkurat noe dårlig alternativ! Fint krydder i den. Men det blir for kjedelig å ikke ha noe å variere med - sjøl om jeg er dårlig til å kjenne nyansene.)
Saphir er veldig fin. Pilsemenigheten Saphir blir neste brygg. Har brygget 4 varianter av Pinsemenigheten. Opal, Aramis, Tettanger og Smaragd.

Tettanger ble den beste av disse. Jeg synes det andre dominerte urter for mye av smaken. Har mere tro på Saphir. Tipper Tradition blir neste i serien, har mindre tro på den enn Saphir. Men det er uansett en stund til.

Har mere tro på Saphir. Tipper Tradition blir neste i serien, har mindre tro på den enn Saphir. Men det er uansett en stund til.
Har kjøpt inn litt Saphir jeg også. Ikke lagt noe plan for den enda, men er den ikke mer i gata til Mittelfruh, bare med litt sitrusnoter i tillegg? Ser at Saphir har over dobbelt så mye innhold av myrcene.

Jeg brygget en pils der 45 liter ble tørrhumlet med 100 g Saphir for et par uker siden. Den virker meget lovende. Den andre delen av splitbatchen ble tørrhumlet med Citra og lukter i øyeblikket kattepiss......

Har kjøpt inn litt Saphir jeg også. Ikke lagt noe plan for den enda, men er den ikke mer i gata til Mittelfruh, bare med litt sitrusnoter i tillegg? Ser at Saphir har over dobbelt så mye innhold av myrcene.
Mitt inntrykk er at den ha mindre urter enn de andre. Mer sitrus og blomster. Jeg har aldri gjort en side ved side slik at mine inntrykk definitivt bør tar med et par solide skjeer Epsom Salt.

Legger inn hva Gemini mener om oljeprofilen og forventet smak på disse. Jeg har ikke kvalitetssjekket her. I klassisk KI ånd forventer jeg flere feil. Så ta det for det er.

HumlesortMyrcene (% av totalolje)Humulene (% av totalolje)Farnesene (% av totalolje)Primær Aroma/Smaksprofil
MittelfrühLav (15–25%)Høy (35–50%)Lav (0–1%)Floral, Krydret, Urteaktig. Referansen for tysk edelhumle. Ren og balansert.
SaazLav (5–13%)Høy (35–45%)Medium (4–8%)Krydret, Jordaktig, Floral. Den mest distinkte edelhumlen, essensiell for Bohemsk pils.
Spalt / SpalterLav (15–25%)Høy (35–45%)Lav (0–1%)Veldig lik Mittelfrüh, men ofte litt mer elegant krydret og delikat.
TettnangerLav (15–25%)Høy (30–40%)Medium (3–7%)Mild, Floral, Urteaktig med et hint av krydder. Litt mer farnesene enn Mittelfrüh.
HerzbuckerLav (15–25%)Høy (35–45%)Lav (0–1%)Søtlig, Floral og Mild Urteaktig. Brukes ofte i lysere lagre for en ren finish.
RottenburgerLav (Ikke tilstede)HøyIngen (0%)Intens Vedaktig (Seder, Furu), med toner av Peppermynte og Krydder. Mangler det florale/fruktige fra Farnesene.
Spalter SelectLav (15–25%)Høy (35–45%)Lav (0–1%)Bevarer den rene, krydrede og urteaktige edelhumle-profilen, men med bedre sykdomsresistens.
DiamantVeldig Lav (<20%)Høy (35–45%)LavVeldig ren, edel og spesielt floral. Kan minne om en renere Saaz-variant.
PerleMedium (25–35%)Medium/Høy (30–40%)Lav (1–2%)Allsidig Krydret og lett Mintaktig/Urteaktig. Litt høyere Myrcene gir den en viss "kant".
SaphirLav/Medium (20–30%)Høy (30–40%)Lav (0–1%)Ren Sitrus (Tangerin), Floral, Søtlig. Mer Linalool enn tradisjonelle edelhumler.
TraditionLav (15–25%)Høy (35–45%)Lav (0–1%)Veldig lik Mittelfrüh, ren floral/krydret aroma. Utviklet for bedre dyrkingsegenskaper.
OpalMedium (20–30%)Medium/Høy (30–40%)Lav (1–2%)Sitrus, Krydret (hint av lakris), Lett floral. En kompleks aroma som fungerer godt i lagerøl.
SmaragdLav/Medium (20–30%)Høy (30–40%)Medium (4–7%)Floral, Fruktig (lett grapefrukt), Krydret. Høyere Farnesene bidrar til en mer fruktig dybde.
AurumMedium (25–35%)Medium/Høy (30–40%)LavToner av Svart Te, Krydder, med en viss underliggende fruktighet. Gir et unikt preg.

Jeg synes beskrivelsen av Tettnang stemmer godt. Jeg erindrer et fint floralt preg. Men også litt krydder og urter.

Opal var urter, noe sitrus og blomster.

Smaragd urter, krydder i bitterhet. Har notert for mye urter.

I andre øl både egne og andre noen ganger med blanding av humler. Slik at her må man i enda større grad ta mine beskrivelser med større skjeer salt.

Saphir blomster og sitrus.
Tradition urter og blomster.
Perle grønt preg, urter og krydder.
Mittelfruh urter og krydder
Saaz blomster og krydder

Jeg ser at selv om Tettanger treffer, er mine beskrivelser noe annerledes på Smaragd og Opal.

Brewshop har Saphir inne. Hvor får du fatt i de andre edle humlene du bruker i pilsnere?
Jeg bestilte et passende utvalg på 5 kg fra Tyskland i fjor. Men jeg foretrekker jo å handle lokalt, så om de nå skaffer i alle fall en del, så får det holde.

Skal jeg være ærlig, kjenner jeg lite forskjell - men jeg liker likevel å kunne variere:). Og så er det noen som kombinerer edelhumleegenskapene med et brukbart alfasyreinnhold, som Smaragd og Opal, og de vil jeg virkelig gjerne ha.

Hva tenker du om denne mengden, vil gjerne kjenne humleprofilen men ikke at den tar helt av.

Vis vedlegget 75785
Jeg sliter med å få fram noen tydelig humlekarakter - jeg sliter stort sett med å kjenne den i all pils - og har prøvd meg med mye høyere nivåer enn det der uten at det har hjulpet:( - eller skadet. Det er i alle fall ingen fare for at noe skal ta overhånd - om jeg skal dømme etter mine erfaringer.

Om jeg skal peke på éi humle som jeg trur jeg kan kjenne, må det være Tettnanger. Jeg burde kanskje bruke den mer enn jeg gjør.

Kryddertonene fra oksidering av humulene og caryofyllene skal du få gjennom å koke dem ei god stund, minst 20 minutter. (Kilde: Scott Janish.) Så ei tilsetning ved 30 min bør ha noe for seg.

Jeg er litt skeptisk til hopstand med edelhumler, jeg har mer tru på 5 min - og så kan du skru ned varmen så det ikke blir noe bevegelse i overflaten, sånn at du reduserer fordampinga noe. (Veit ikke hvor mye det har for seg, men det virker logisk.)

Jeg sliter med å få fram noen tydelig humlekarakter - jeg sliter stort sett med å kjenne den i all pils - og har prøvd meg med mye høyere nivåer enn det der uten at det har hjulpet:( - eller skadet. Det er i alle fall ingen fare for at noe skal ta overhånd - om jeg skal dømme etter mine erfaringer.

Om jeg skal peke på éi humle som jeg trur jeg kan kjenne, må det være Tettnanger. Jeg burde kanskje bruke den mer enn jeg gjør.

Kryddertonene fra oksidering av humulene og caryofyllene skal du få gjennom å koke dem ei god stund, minst 20 minutter. (Kilde: Scott Janish.) Så ei tilsetning ved 30 min bør ha noe for seg.

Jeg er litt skeptisk til hopstand med edelhumler, jeg har mer tru på 5 min - og så kan du skru ned varmen så det ikke blir noe bevegelse i overflaten, sånn at du reduserer fordampinga noe. (Veit ikke hvor mye det har for seg, men det virker logisk.)

Jeg har slitt med å få det krydderpreget jeg vil ha - det skal være smaksrikt og litt intenst i anslaget men ikke for bittert. Har ikke prøvd WP på edelhumle noe særlig før så tenkte jeg skulle gi det et forsøk. Tørrhumling har gitt variabelt resultat hos meg. Var en periode jeg prøvde å få til "Italiensk Pils", men ble for mye gress / vegetal smak - antageligvis for lang kontakttid på den tanken jeg brukte (ikke mulighet til å ta ut / dumpe).

Hva tenker du om denne mengden, vil gjerne kjenne humleprofilen men ikke at den tar helt av.

Vis vedlegget 75785
Den ligner på Pilsemenigheten Saphir som jeg planlegger som neste brygg

Jeg bruker som Finn 5 minutter, det er her jeg også starter desinfeksjon av motstrømskjøleren. Så temperaturen ligger vel på 98-99 grader i disse 5 minuttene.

Jeg har mer humle på både 30 og 5 minutter. Mindre på 60.

Jeg har slitt med å få det krydderpreget jeg vil ha - det skal være smaksrikt og litt intenst i anslaget men ikke for bittert. Har ikke prøvd WP på edelhumle noe særlig før så tenkte jeg skulle gi det et forsøk. Tørrhumling har gitt variabelt resultat hos meg. Var en periode jeg prøvde å få til "Italiensk Pils", men ble for mye gress / vegetal smak - antageligvis for lang kontakttid på den tanken jeg brukte (ikke mulighet til å ta ut / dumpe).
Bitterhet er jo en smakssak - i alle fall delvis. Jeg legger den litt over 40 IBU i kalkulatorverdi, og da tar jeg litt høyde for alder på humla, også. (Slår av for kjente:).) Antakelig ligger den virkelig verdien et ukjent sted mellom 30 og 40. Min blir litt bitrere enn de fleste andres, trur jeg. Men definitivt ikke i overkant av hva som normalt passerer uten kommentarer.

Litt på siden, men ser Strømmen har hel Mittelfrüh blomst nå
Hvordan er det å bruke det i pils? Antar den er tørket
Den må nesten være tørka. Frisk har holdbarhet lik null - om den ikke er spesialbehandla og fryst.

Hvordan? Det kommer an på hvem du spør:). Jeg er ikke frista til å prøve. Om det er noen forskjell trur jeg ikke jeg ville kunne merke den, i alle fall.

edit: Man tenker seg om litt, og man tenker at det kunne jo være artig å prøve likevel:). 10 liter no sparge med bare Mittelfrühblomst ... hmmm? Ikke all verdens jobb.

Sist redigert:
Jeg veit ikke om du trenger å tenke på myrcene så lenge du skal bruke den i kok. Det er såpass flyktig at det nok damper vekk om du tilsetter det ved.f.eks. 5 min.
Flyttet diskusjon om tyske humler fra bryggetråden.

Innlegg i tråden 'Hva skal du brygge idag?' https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/post-653812

Saphir er veldig fin. Pilsemenigheten Saphir blir neste brygg. Har brygget 4 varianter av Pinsemenigheten. Opal, Aramis, Tettanger og Smaragd.

Tettanger ble den beste av disse. Jeg synes det andre dominerte urter for mye av smaken. Har mere tro på Saphir. Tipper Tradition blir neste i serien, har mindre tro på den enn Saphir. Men det er uansett en stund til.
Strømmen har Tradition, så den skal nok brukes her etter hvert. Mener å ha hørt/lest at den har erstatta Mittelfrüh i ganske høy grad i Tyske bryggerier.

Tilbake
Topp