Uforståelig høy OG

Takk for svar, brygghus-effektiviteten er ganske skral. Jeg beregner å ha 25 L ferdig øl (vørter) i oppsettet også mister jeg ca 4-5 L i trub og grums jeg ikke tar med videre i gjæringsbøtta.

Ja, ca 34 L vann totalt, jeg måler opp 20 L iht merking i BB30 - så det er nok ikke eksakt. Så skyller jeg med 14 L - ca 1 L vann absorbert pr kg malt. Jeg skulle sikkert ha benyttet 15+ L til skylling, men dette vil jo være en systematisk feil i alle bryggene mine og ikke spesifikt for dette tilfellet?

Jeg synes det merkelig dersom jeg har hatt tre feilmålinger av SG. Jeg får det heller ikke til å stemme at jeg har gått fra 1.068 til 1.052 etter skylling med 14L - SG burde da bli 1.043 ish. Dersom jeg har fått 0,5kg for mye malt og jeg leste av feil før skylling gir det litt mer mening, altså at dette skulle ha vært 1.078 og ikke 1.068. 20 L vann med 6 kg malt gir en "first wort gravity" på 1.078 og da havner jeg på 1.052 etter skylling og 1.060 etter kok. MEN, dette tilsier vel også 90%(?) effektivitet som jeg synes er merkverdig høyt for meg å være.

Som jeg skrev over så startet meskingen på 47C og jeg brukte lang tid opp til 69C, slik at meskingen tok ca 2 timer inkludert utmesk. Vil et meskesteg på 47C virkelig øke effektiviteten slik jeg ser her, er det den forlengede mesketiden eller er dette kun en tilfeldighet? Dersom det er en sammenheng, burde man da gjøre 47C steget i alle oppskrifter?
Er knusingen/malingen av kornet lik som på de andre bryggene dine? Knusing av korn har enormt mye å si for meskeeffektiviteten, men da som oftest som et problem "andre veien" det vil si at man ikke ahr skikkelig knusing og får da alt for lav effektivitet.
 
Er knusingen/malingen av kornet lik som på de andre bryggene dine? Knusing av korn har enormt mye å si for meskeeffektiviteten, men da som oftest som et problem "andre veien" det vil si at man ikke ahr skikkelig knusing og får da alt for lav effektivitet.
Akkurat det har jeg ikke så mye kontroll over da jeg kjøper malt ferdig kvernet...
 
Aha, da kan man kanskje forhøre seg om innstillinger, altså som et notat neste gang du ber om knust malt, så kan du etter hvert sammenlikne. Det gjorde jeg selv før jeg kjøpte meg egen kvern.
 
Aha, da kan man kanskje forhøre seg om innstillinger, altså som et notat neste gang du ber om knust malt, så kan du etter hvert sammenlikne. Det gjorde jeg selv før jeg kjøpte meg egen kvern.
Samme her. Jeg brukte 2-3 ulike leverandører av bryggevarer og opplevde veldig stor variasjon i knusingen. Selv samme leverandør hadde forskjeller, sikkert fordi de justerte på forespørsel, men ikke på helt samme måte hver gang. Etter at jeg skaffet egen kvern, så har jeg en innstilling som jeg bruker hele tiden og bare kontrollmåler en gang i blant. Det har gitt meg mye bedre kontroll på OG samt mindre grums, siden jeg knuser relativt grovt, som anbefalt for Grainfather.
 
Regner med at du har korrigert for volumet når du regner ut effektivitet? Har mer vann fordampet gjennom kokingen enn det som oppskriften legger opp til blir det jo fort feil.
 
Jeg må følge opp igjen denne med et «hvorfor plopper det i gjærlåsen spørsmål». Etter endt gjæring (stabil SG) ble den satt til ca 2C og etter noen dager tilsatte jeg tørrhumle og den stod i 10 dager ved 2C. Når jeg tok den ut av kjøleskapet og i romtemp begynte det å ploppe, jeg tenkte først det var pga utvidelse av væsken, men nå har den stått og ploppet i fire dager. Jeg antok hop creep, men når jeg målte SG i dag, er den uendret.

Hva i alle dager foregår, hvorfor står denne og plopper som besatt uten at SG endrer seg?
 
Jeg må følge opp igjen denne med et «hvorfor plopper det i gjærlåsen spørsmål». Etter endt gjæring (stabil SG) ble den satt til ca 2C og etter noen dager tilsatte jeg tørrhumle og den stod i 10 dager ved 2C. Når jeg tok den ut av kjøleskapet og i romtemp begynte det å ploppe, jeg tenkte først det var pga utvidelse av væsken, men nå har den stått og ploppet i fire dager. Jeg antok hop creep, men når jeg målte SG i dag, er den uendret.

Hva i alle dager foregår, hvorfor står denne og plopper som besatt uten at SG endrer seg?
CO2 som kommer ut av løsning.
 
Tilbake
Topp