Ufrivillig overkarbonering

Opplever du overkarbonering som et problem?

  • Nei, det skjer aldri med ølet mitt.

    Stemmer: 13 19,1%
  • Jeg har opplevd det, men det er ikke et tilbakevendende problem.

    Stemmer: 51 75,0%
  • Ja, det hender meg såpass ofte at jeg opplever det som et problem.

    Stemmer: 4 5,9%

  • Totalt antall stemmer
    68

Finn Berger

Moderator
Du har laget et øl du er fornøyd med, og setter det til lagring. Fint å ha et skikkelig godt øl! Men så, etter en stund, begynner noe å plage deg. Når du heller opp, må du være forsiktig for at det ikke skal skumme over, og når du drikker ølet, får du kjeften full av skum. Det smaker stadig det samme, men opplevelsen blir ikke den samme. Det hjelper å la ølet stå ei stund; eventuelt helle det i ei mugge først, og så, etter at det har skummet fra seg, helle det i glass. Men det er jo ikke sånn det skal være.

Dette ligner litt på en begynnende gusher-infeksjon, men det påvirker som sagt ikke smaken - og det har jeg aldri opplevd at en gusher ikke gjør.

Fenomenet må ha en årsak; enten er det noe i ølet ditt som spiser dekstriner og danner CO2, eller du har enzymer der som bryter ned dekstriner til enklere sukkerarter som gjæren kan nyttiggjøre seg. Men hvor kommer så de fra?

Jeg tror at dette kanskje ikke er så uvanlig (jeg veit ikke om det vil oppleves ved fatlagring??), men jeg skulle gjerne vite noe om det, så jeg har laget en poll.
 
Min teori er at gjæra ikke har spist 100% av sukret i vørteren den skal kunne spise. Enten fordi at den har spist det den makter under omstendighetene (temperatur, antall celler pr liter, oksygenmengde, tid), eller at de siste prosentene spises veldig sakte.

En vakker dag blir den tappet på flasker med sukker og litt uunngåelig oksygen. Når den først har satt i gang med å spise enkelt sukker så tar den også de siste prosentene av vørteren.
 
Sist redigert:
Min teori er at gjæra ikke har spist 100% av sukret i vørteren den skal kunne spise. Enten fordi at den har spist det den makter under omstendighetene (temperatur, antall celler pr liter, oksygenmengde, tid), eller at de siste prosentene spises veldig sakte.

En vakker dag blir den tappet på flasker med sukker og litt uunngåelig oksygen. Når den først har satt i gang med å spise enkelt sukker så tar den også de siste prosentene var vørteren.

Ingen håpløs teori, det der. Men når jeg mener jeg har gjort alt riktig, og har fått god utgjæring ut fra hva det er rinelig å forvente ut fra oppskrift og mesking, så tror jeg det er noe annet. Det litt triste svaret er jo da at det må være små mengder av noe jeg burde greidd å holde unna som har sneket seg inn ett eller annet sted i prosessen.
 
Hop creep kan være en årsak.
Ellers så tror jeg mye skyldes for tidlig flasking.
3711 fikk jeg erfare at den spiser rubbel og bit når den får nok tid på seg.
 
Jeg svarte nei, men det skal sies at min flaskekarriere var kort, men jeg hopper på teorien om sliten gjær før flasking og med litt O2 og nytt sukker så blir gjæra livlig og ivrig og kan spise litt ekstra etter karbonerings-tilsetninger er borte.
 
Jeg har erfaring med at innholdet i noen flasker kommer ut av flaska seg selv. Dette skjer oftest når ølet er temperert og korka jegges av med makt og temperament. Sjelden når en lirker av korka med list og lempe. Jeg tenker at varmere væske holder dårligere på co2, derav skumming. Jeg skal ikke underslå at det av og til kan komme enkelte partikler i flaska jeg ikke vil ha der, men har egentlig ikke mistenkt dette.
I tillegg vet jeg at jeg har flasket for tidlig ved enkelte tilfeller, spesielt i begynnelsen av karrieren
 
Åpenbart:). Men jeg husker en tidligere tråd - som jeg ikke fant igjen nå - startet av en lidelsesfelle.

Dette skjer jo ikke med alt ølet mitt, men det skjer ofte nok til at det irriterer meg kraftig. Jeg klarer bare ikke å finne ut hva som skiller de bryggene der det skjer, fra dem der det ikke skjer:(.

Uansett øltype eller noen spesielle ?
 
Husker jeg hadde en belgisk trippel (husker ikke gjær) men den ble mer og mer karbonert over tid. Og til slutt stod den som tvinna tau i taket. Men smaken var fortsatt upåklagelig. Siste flaska hadde stått over et år og det lille som var igjen var uten usmaker. Lurt flere ganger på hva det kan ha vært
 
nei, IPA har jeg aldri opplevd som problem, kanskje fordi jeg stort sett klarer og drikke det opp innen rimelig tid, eller fordi jeg har blitt så godt kjent med US-05
Gjelder stort sett belgisk og stout som har blitt lagret lenge
 
De gangene jeg opplever det, som heldigvis ikke er så ofte at det plager meg har aldri øllet smakt vondt, stort sett har ikke smaken endret seg mye
Noen ganger har det vært gusher, men i varierende grad
Så jeg er litt usikker på hva det skyldes, men kan tyde på at det ikke er et gjennomgående problem
 
Husker jeg hadde en belgisk trippel (husker ikke gjær) men den ble mer og mer karbonert over tid. Og til slutt stod den som tvinna tau i taket. Men smaken var fortsatt upåklagelig. Siste flaska hadde stått over et år og det lille som var igjen var uten usmaker. Lurt flere ganger på hva det kan ha vært

Belgisk øl med en STA1-gjær (diastaticus) kan kanskje noen ganger flaskes for tidlig. Noen ganger holder de på utrolig lenge med å gjøre seg ferdig med dekstrinene sine. Gjerne tre uker.

Skjønt det der høres nok mer ut som en infeksjon. Det jeg snakker om, utarter ikke til gushere.
 
Det mangler et viktig premiss her:

Skjer dette med alle flaskene i en batch, eller skjer det med noen flasker i en batch. Hvis man også bruker fat, skjer det også med fat som er tvangskarbonert?

Dette er veldig vesentlige spørsmål for å finne svar på hovedspørsmålet. Det er viktig at vi vet hva vi spør om.
 
Det mangler et viktig premiss her:

Skjer dette med alle flaskene i en batch, eller skjer det med noen flasker i en batch. Hvis man også bruker fat, skjer det også med fat som er tvangskarbonert?

Dette er veldig vesentlige spørsmål for å finne svar på hovedspørsmålet. Det er viktig at vi vet hva vi spør om.

Det skjer med alle flaskene, i alle fall. Hvis ikke, er det vel liten tvil om hvor årsaken ligger:)?
 
Det skjer med alle flaskene. Hvis ikke, er det vel liten tvil om hvor årsaken ligger:)?
Det kan fortsatt bety at hele batchen er infisert av noe før tapping, men jeg skal ikke være kategorisk. Og jeg har aldri opplevd det selv, derfor har jeg ikke noen gjennomtenkt forklaring, utover eventuell global infeksjon eller for tidlig flasking. Jeg får se om hodet kommer på noen andre lure forklaringer.

Jeg vil gjerne vite om andre med samme problem opplever at hele batchen oppfører seg slik, eller om det er utvalgte enheter.
 
Tilbake
Topp