Finn Berger
Moderator
Du har laget et øl du er fornøyd med, og setter det til lagring. Fint å ha et skikkelig godt øl! Men så, etter en stund, begynner noe å plage deg. Når du heller opp, må du være forsiktig for at det ikke skal skumme over, og når du drikker ølet, får du kjeften full av skum. Det smaker stadig det samme, men opplevelsen blir ikke den samme. Det hjelper å la ølet stå ei stund; eventuelt helle det i ei mugge først, og så, etter at det har skummet fra seg, helle det i glass. Men det er jo ikke sånn det skal være.
Dette ligner litt på en begynnende gusher-infeksjon, men det påvirker som sagt ikke smaken - og det har jeg aldri opplevd at en gusher ikke gjør.
Fenomenet må ha en årsak; enten er det noe i ølet ditt som spiser dekstriner og danner CO2, eller du har enzymer der som bryter ned dekstriner til enklere sukkerarter som gjæren kan nyttiggjøre seg. Men hvor kommer så de fra?
Jeg tror at dette kanskje ikke er så uvanlig (jeg veit ikke om det vil oppleves ved fatlagring??), men jeg skulle gjerne vite noe om det, så jeg har laget en poll.
Dette ligner litt på en begynnende gusher-infeksjon, men det påvirker som sagt ikke smaken - og det har jeg aldri opplevd at en gusher ikke gjør.
Fenomenet må ha en årsak; enten er det noe i ølet ditt som spiser dekstriner og danner CO2, eller du har enzymer der som bryter ned dekstriner til enklere sukkerarter som gjæren kan nyttiggjøre seg. Men hvor kommer så de fra?
Jeg tror at dette kanskje ikke er så uvanlig (jeg veit ikke om det vil oppleves ved fatlagring??), men jeg skulle gjerne vite noe om det, så jeg har laget en poll.