Ufrivillig overkarbonering

Opplever du overkarbonering som et problem?

  • Nei, det skjer aldri med ølet mitt.

    Stemmer: 13 19,1%
  • Jeg har opplevd det, men det er ikke et tilbakevendende problem.

    Stemmer: 51 75,0%
  • Ja, det hender meg såpass ofte at jeg opplever det som et problem.

    Stemmer: 4 5,9%

  • Totalt antall stemmer
    68
Jeg har ikke vært så god på logging, men mener jeg har opplevd dette bare på øl med lakris i. Virker som skummet blir litt stivere der, på en eller annen måte, også blir det litt mye skum. Men skikkelige kanoner har jeg bare hatt med sånne brus-aktige drikker hvor all gjæringa skjer på flaska, og du bare må drikke den når du tror den er passe. (Anbefaler plastflaske til sånne ting, forresten).
 
Jeg har ikke vært så god på logging, men mener jeg har opplevd dette bare på øl med lakris i. Virker som skummet blir litt stivere der, på en eller annen måte, også blir det litt mye skum. Men skikkelige kanoner har jeg bare hatt med sånne brus-aktige drikker hvor all gjæringa skjer på flaska, og du bare må drikke den når du tror den er passe. (Anbefaler plastflaske til sånne ting, forresten).

Hvis du har gjæret direkte på flaske virker det som du har fulgt oppskrifter på nett på Ingefær-øl :)
Helt geniale oppskrifter ute å går der, 150gram sukker på 1.5l volum som skal gi 0.4% alkohol..

Og som svar til kommentar lengre opp i tråden:

Det er lite industriøl som er karbonert naturlig, så det er ikke så rart man ikke har overkarbonering der.
 
Jeg er nok den som Finn omtaler som en lidelsesfelle, jeg startet en tråd om dette fenomenet for ikke lenge siden. Jeg har en sterk mistanke om at fenomenet er langt mer utbredt enn undersøkelsen viser - jeg har fått nok hjemmebrygg servert til å påberope meg utsagnskraft her.
I de siste batchene mine har jeg gått ned fra 6 gr sukker til 3 gr sukker pr liter øl, for karbonering på flaske. Det har tatt lengre tid for ølet til å bli greit karbonert og serveringsklart, med DET VIRKER!! Karboneringen er passelig, og ingen fontener lengre. Hvilken lettelse! Det å sette en flaske øl på bordet foran en venn, for så å se mannen få skjorten oversprøytet med ølskum er mildest talt irriterende OG FLAUT!
Så heretter blir der 3 gr sukker pr liter øl, inntil det motsatte evt blir bevist (måtte Gud forby!).
 
Jeg er nok den som Finn omtaler som en lidelsesfelle, jeg startet en tråd om dette fenomenet for ikke lenge siden. Jeg har en sterk mistanke om at fenomenet er langt mer utbredt enn undersøkelsen viser - jeg har fått nok hjemmebrygg servert til å påberope meg utsagnskraft her.
I de siste batchene mine har jeg gått ned fra 6 gr sukker til 3 gr sukker pr liter øl, for karbonering på flaske. Det har tatt lengre tid for ølet til å bli greit karbonert og serveringsklart, med DET VIRKER!! Karboneringen er passelig, og ingen fontener lengre. Hvilken lettelse! Det å sette en flaske øl på bordet foran en venn, for så å se mannen få skjorten oversprøytet med ølskum er mildest talt irriterende OG FLAUT!
Så heretter blir der 3 gr sukker pr liter øl, inntil det motsatte evt blir bevist (måtte Gud forby!).

Dette er bare en plaster løsning istedenfor å finne det virkelige problemet. Jeg har karbonert øl med opp til 12g/l sukker og aldri hatt en eneste fontene/gusher eller øl som har blitt overkarbonert. Du har nok en infeksjon i bryggeriet ditt som du må spore ned og kvitte deg med. Diastaticus? Brukt Belle Saison gjær noen gang f.eks?
 
Dette er bare en plaster løsning istedenfor å finne det virkelige problemet. Jeg har karbonert øl med opp til 12g/l sukker og aldri hatt en eneste fontene/gusher eller øl som har blitt overkarbonert. Du har nok en infeksjon i bryggeriet ditt som du må spore ned og kvitte deg med. Diastaticus? Brukt Belle Saison gjær noen gang f.eks?
Nix infeksjon her, alt renses behørig etter aller kunstens regler. «Plaster løsning»? Vel, hovedsaken er at løsningen faktisk er en løsning, og den virker. Det er vel det som er definisjonen på en løsning, skulle jeg tro?
 
Rådene for karbonering i oppskrifter, er de regnet ut fra at ølet holder 0 volum CO2? Man vil jo ha en del mer, spesielt hvis man har gjæret kaldt?
 
Nix infeksjon her, alt renses behørig etter aller kunstens regler. «Plaster løsning»? Vel, hovedsaken er at løsningen faktisk er en løsning, og den virker. Det er vel det som er definisjonen på en løsning, skulle jeg tro?

Plaster løsning: "Band-Aid solution. A quick, superficial, or temporary solution to a problem that does not address or resolve the underlying cause of said problem."

Hvis du må karbonere med 3g/l for å unngå overkarbonering så har du et underliggende problem enten du vil akseptere det eller ikke. Har du rørt ut CO2 og målt FG på fontene flasker om de har gått lavere enn FG var når du flasket?
 
De vil jo alltid ha lavere FG, det som må måles er om de har lavere FG enn tilsatt sukker skulle tilsi. Og det er også interessant å sammenligne FG mot de flaskene som eventuelt ikke har blitt påvirket.

For øvrig så må man jo måle dette for å regne ut ABV, men antar det er mange som kun måler før karbonering/flasking.
 
Rådene for karbonering i oppskrifter, er de regnet ut fra at ølet holder 0 volum CO2? Man vil jo ha en del mer, spesielt hvis man har gjæret kaldt?

6g/l tilfører 1,5 volumer CO2 (l/l), så oppskrifter regner alltid med CO2 metning i øl fra fermenteringen (20C = 0,86. 10C = 1,20 f.eks.)
 
For noen er det viktigst å diskutere problemet. For andre er det viktigere å løse det.

Hvis 3g/l gir deg normal karboneringsgrad så har du jo nettopp IKKE løst problemet.

Det gir normalt sett en karboneringsgrad på 1,60 (gjæret ferdig på 20C) eller 1,95 (gjæret på 10C). Det er OK for noen ølstiler men slettes ikke flertallet. Hvis normal sukkermengde gir deg gushers så er det på tide å ta av skylappene. Når selv ikke 12g/l gir gushers så er det noe som skjer hos deg etter flasking.
 
Nix infeksjon her, alt renses behørig etter aller kunstens regler. «Plaster løsning»? Vel, hovedsaken er at løsningen faktisk er en løsning, og den virker. Det er vel det som er definisjonen på en løsning, skulle jeg tro?

Nja - det er noe rart her. 3 gr sukker pr liter gir normalt et ganske flatt øl, så noe er galt om du med det oppnår samme karbonering som 5 gram ellers gir. Hva som er galt, er litt vanskelig å si - men det er nærliggende å tenke seg at det er noe som har satt seg fast et eller annet sted i systemet ditt. Og jeg klarer jo ikke å fri meg fra tanken på at det må være noe sånt her i huset, og.

Nå skal jeg ta en runde og gå over alle gjæringsfatene mine med Talley's spesialblanding av eddik og klor - som helst bør gjøres utendørs. Og selvfølgelig først en grundig reingjøring med noe litt kraftigere enn det jeg bruker til daglig.

Problemet jeg snakker om, er jo ikke gushere - de er åpenbart et produkt av en infeksjon. Problemet er øl som er - eller virker - helt normalt bortsett fra at det er blitt overkarbonert på en merkelig måte.
 
Kan du skrive blandingsforholdet mellom eddik og klor for å forhindre at noen blander feil og skader seg?

5 ml eddik + 5 ml klorin til 3 liter vann (eller gang det opp til den mengden du vil ha). Dette er ekstremt effektivt. Du trenger bare 30 sekunders kontakttid, og du trenger heller ikke skylle det bort. Kilde: Charlie Talley fra 5Star Chemicals, mannen som fant opp StarSan. (Gå inn på 10,30 i denne podcasten for å høre et intervju med ham der han snakker om dette.)

Bland det i vann, ikke omvendt, og bland for all del ikke eddik og klorin. Det er direkte farlig.

Bruk det ikke innendørs; det skal ikke så mye til før du merker det på slimhinnene i halsen. Jeg har overdrevet det der, og tar ingen sjanser nå. Men det er kjapt, billig og effektivt - og noe en kan gå over alt utstyr på den kalde sida med en gang i blant. (Ikke stål antar jeg - men der er vel ikke behovet så stort, heller.)
 
5 ml eddik + 5 ml klorin til 3 liter vann (eller gang det opp til den mengden du vil ha). Dette er ekstremt effektivt. Du trenger bare 30 sekunders kontakttid, og du trenger heller ikke skylle det bort. Kilde: Charlie Talley fra 5Star Chemicals, mannen som fant opp StarSan. (Gå inn på 10,30 i denne podcasten for å høre et intervju med ham der han snakker om dette.)

Bland det i vann, ikke omvendt, og bland for all del ikke eddik og klorin. Det er direkte farlig.

Bruk det ikke innendørs; det skal ikke så mye til før du merker det på slimhinnene i halsen. Jeg har overdrevet det der, og tar ingen sjanser nå. Men det er kjapt, billig og effektivt - og noe en kan gå over alt utstyr på den kalde sida med en gang i blant. (Ikke stål antar jeg - men der er vel ikke behovet så stort, heller.)
Og vi snakker nå 7% husholdningseddik, ikke 35% eddikessens!

Bruk altså den til høyre her
4876224cb30b2477a9818f324649364f.jpg


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Eventuelt Porter-eddik som er lagret på eikefat.
Vi sparer så mye på å brygge øl selv :rolleyes:, at såpass må man unne seg.

Porter Beer Vinegar

Klasse:p!

- hvilket minner meg på noe jeg helst vil fortrenge, nemlig at da jeg åpna ei flaske av den robuste porter'n min fra slutten av januar, bare for å sjekke, så skumma den over:(.

Jeg er litt usikker; den hadde bare 67% utgjæring etter 3 uker (Fuller's gjær), så det kan være sein fullføring av av treig gjæring. Den smakte helt fint - faktisk veldig godt, om jeg skal være litt ubskjeden, og jeg er veldig vár for den spsielle smaken som infiserte øl får. Så jeg heller den ikke ut. Den skulle jo få stå et par år, minst.
 
@Finn Berger, hva slag kjøler bruker du?

Jeg synes å ha registrert et stigende problem hos meg. Jeg bruker en motstrømskjøler og den er jo litt utfordrene å få helt ren. Kjører igjennom PBW en gang iblant og alltid skylling med varmt vann etter bruk og desinfisering med kokende vørter før bruk. Jeg vet ikke om den kan ha ølstein som påvirker resultatet. Vet egentlig ikke hva galt ølstein kan gjøre.

Jeg gjærer i ståltanker og tror jeg får de helt rene før bruk, så jeg kan ikke skjønne hvor det eventuelt skulle være noe morsomheter.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
@Finn Berger, hva slag kjøler bruker du?

Jeg synes å ha registrert et stigende problem hos meg. Jeg bruker en motstrømskjøler og den er jo litt utfordrene å få helt ren. Kjører igjennom PBW en gang iblant og alltid skylling med varmt vann etter bruk og desinfisering med kokende vørter før bruk. Jeg vet ikke om den kan ha ølstein som påvirker resultatet. Vet egentlig ikke hva galt ølstein kan gjøre.

Jeg gjærer i ståltanker og tror jeg får de helt rene før bruk, så jeg kan ikke skjønne hvor det eventuelt skulle være noe morsomheter.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Jeg bruker en dyppkjøler (fra den BB60'n som jeg begynte å brygge på for over 5 år sida) som jeg reingjør godt, så det er ikke den. Den er effektiv nok i massevis, så jeg ser ikke behovet for noe annet, og lukka systemer, som motstrømskjøler og platekjøler, synes jeg jo virker skummelt. Folk bruker det jo, så det funker sikkert, men det ligger åpenbart en risiko der som en dyppkjøler ikke medfører.

Alt belegg øker vel risikoen for at noe skal klore seg fast og klare å motstå forsøk på reingjøring, og ølstein er sikkert ikke noe unntak. Ståltanker burde jo være trygge mot infeksjoner; i alle fall om de ikke har fikse små gjemmesteder. I ei enkel stålbøtte kan det vel neppe skje noe.
 
Tilbake
Topp