Unitank og/eller Glykolkjøler erfaringer

Grevling

Norbrygg-medlem
Etter litt spinking og sparing har jeg fått en SS Brewtech 7 gal. unitank i hus, sammen med en Lindr AS-40 glykolkjøler.

I forbindelse med både innkjøp og bruk har jeg søkt en del rundt etter info uten å finne svar på mye av det jeg lurte på. Heller ikke instruksjonene fra produsentene er særlig utfyllende. Tenkte derfor å starte en tråd for å samle litt erfaringer fra de som har, eller lurer på å anskaffe lignende utstyr.

Foreløpig har jeg kommet så langt at jeg har vasket tanken og alle koblinger med TSP som anbefalt av SSBT. TSP er ikke lett tilgjengelig i Norge, så jeg bestilte dette fra England via eBay.

Virker som TSP tok unna det groveste av restene fra produksjon. Papiret ble marginalt litt grått et par steder som jeg deretter tok en ekstra runde på.

Det er et par steder som er litt kjipe å komme til på. Inni blowoff cane blant annet. Brukte en flaskebørste så godt det lot seg gjøre, og den ble skikkelig svart. Nå skal det ikke vørter eller øl igjennom der uansett, men liker at det er rent.

Det er også 3 kuleventiler på tanken. Den ene er på blowoff, så ikke så viktig forsåvidt. I tillegg er det en på karboneringssteinen som ikke virker å være lett å demontere, samt en på utgangen for prøvetaking. Her er røret såpass trangt at det er håpløst å komme inn med noe for å rengjøre. Er usikker på om det er nødvendig å demontere kuleventilen her før første gangs bruk. I instruksjonene fra SSBT er ikke demontering av kuleventiler nevnt.

Kommer til å legge alle ventilene i litt PBW for sikkerhets skyld, før jeg kjører starsan og trykktest.

Planen er å ha alt klart til brygging i morgen.
 
Flott. Da lar TSP seg kjøpe greit fra norsk butikk også. Det er bra.

Jeg endt også opp med å plukke fra hverandre ventilene likevel. Kjente jeg ikke var komfortable med å ikke ha gitt de en runde innvendig med TSP også. Tanken er nå også passivisert med StarSan og trykktestet. Ingen lekkasjer, og holdt trykket uten problemer gjennom natten.

Har også fått testet kjøleren nå. Ble fylt med 8 liter vann og ca. 3,5 liter propylen glykol. Kjølte ned blandingen til 0 grader på ca. 20 minutter (fra 16). Når det gjelder støynivåer som @perolavsen spurte om i en annen tråd, så var ikke dette avskrekkende i det hele tatt. Litt stillere enn et kjøleskap, men med litt viftesus i tillegg . Min står på et vaskerom, så det er uproblematisk.
 
Har gjort unna første brygg med ny tank og kjøler, og det har stått til gjæring i 3 dager nå. Erfaringen så langt er at overføring til tanken via dump ventilen gikk fint. Minimerer infeksjonsfaren fra omgivelsene med helt lukket overføring. Ulempen (for min del) var at overføringen til unitanken tok mye lengre tid enn normalt. Brygger på en Granfather, og pumpen er nok ikke dimensjonert for denne typen overføringer. Det som normalt tar rundt 20 minutter tok nå 45 min, og gikk saktere og saktere jo mer som ble overført, men jeg fikk vertfall alt over. Tempoet her har nok sammenheng med at trykket tilbake i slangen og inn mot pumpa blir større jo mer vørter som er i gjæringskaret når overføringen skjer på denne måten. Er glad det bare var en 15 lites batch. Med full 23 liters batch blir det nok å overføre via lokket på toppen som normalt.

Temperaturkontroll har gått strålende, og kjøleren er svært effektiv. 15 liter vørter kjøles ned 1 grad i løpet av ca. 3 minutter, med glycol innstilt på 2 grader C.

Pitchet på 18 grader, og har gradvis økt temperaturen til 20,5 grader til nå. Jeg har ikke tuklet med fabrikkinnstillingene på temperaturkorntolleren så langt, men vurderer å justere ned "Hysteresis" fra 1 grad til 0,5 grader. Slik det er satt opp nå slår kjøleren inn når temperaturen er 1 grad over den innstilte temperaturen, og kjøler til temperaturen når 0,2 grader under innstilt temperatur. Tror jeg foretrekker at den slår inn litt tidligere for å minimere temperaturvariasjon fra 1,2 grader til 0,7 grader. Ser også at det suges starsan ca. 10 cm opp i blowoff når kjøleren går, men er langt unna å dra det inn i tanken.

Oksygenerte med O2 via karboneringssteinen, og jeg antar vertfall at det gikk fint. Fikk ikke sett ned i tanken på det tidspunktet, men hørte at det boblet der inne. Utgjæringen forløper så langt også etter planen. Ned til 1.027 siden fredag kveld (fra 1.047).

Bilde fra overføringen til tanken:
IMG_5766.jpg
 
Kult! For en nydelig tank og oppsett.
Men overfører du fra bunnen? Altså helt på bunn av den koniske? Jeg som har vanlig ss chronical og ikke unitank overfører fra den andre ventilen med pickup tube og bittelitt trykk. Det som er igjen i nederst går i sluken etter gjærhøsting etc.
 
Kult! For en nydelig tank og oppsett.
Men overfører du fra bunnen? Altså helt på bunn av den koniske? Jeg som har vanlig ss chronical og ikke unitank overfører fra den andre ventilen med pickup tube og bittelitt trykk. Det som er igjen i nederst går i sluken etter gjærhøsting etc.

Ja, blir litt glad innvendig hver gang jeg går på vaskerommet nå. Ikke noe jeg har vært plaget med tidligere :).

Jeg overfører ikke fra bunnen og ut, men fra bryggemaskin og inn i bunnen av konen. Bildet er fra fyllingen av tanken. SSBT anbefaler det (for å minske risiko for forurensing). Når jeg skal tappe av om ca. 10 dager blir det selvsagt fra racking ventilen :D
 
Første trub dump på dag 4 resulterte i veldig lite inaktive gjærceller og annet grums. Ikke tørrhumlet, så har tydeligvis ikke fått med så mye rusk og rask over. SG er nå på 1.015 og det faller fortsatt fort.
IMG_5782.jpg

Vurderer å snart stenge blowoff for å forsøke meg på å få litt trykk slik at karboneringen kan få en liten headstart under siste del av gjæringen. Ikke noe jeg har forsøkt før, så det blir et lite eksperiment i så fall. Ellers er planen å kjøre CC ned til 1-2 grader når SG har vært stabil et par dager, og så karbonere med karboneringssteinen. På det punktet var det ikke så voldsomt med info å finne på nett, men planen er følgende:

Sørge for at trykket før CC er tilstrekkelig til å unngå vakum i tanken. Litt etter CC temperaturen er nådd, dumpe gjær og annet som har samlet seg på bunnen. Deretter sette gassregulator på ca. 20 psi og se hva som skjer med trykket i tanken, og evt. justere etter hvert.

Har forstått på diverse artikler jeg har kommet over at det er viktig å vite "wetting pressure" for karboneringssteinen, som jeg har forstått er det trykket som trengs for at det skal begynne å komme bobler ut fra steinen. Det aner jeg ikke på min stein, så det får jeg måle før neste brygg. Fremgangsmåten skal da være å stille regulatoren på gassen til ønsket karboneringstrykk + wettingpressure og så vente til trykket i tanken når ønsket karboneringstrykk. Hvor lenge det må stå med slikt trykk finner jeg ikke noe informasjon om, så da er det mulig jeg må smake meg fram. Spørsmålet er vel om det lar seg gjøre å tappe av fra prøveventilen uten å få bare skum ut, men det er nok en ting som bare må prøves virker det som.

En annen ting jeg har tenkt på er tappingen fra tank til fat, som jeg planlegger å gjøre lukket og under trykk. Ser ikke for meg å gjøre det med trykk på 15psi, så da må jo noe av trykket som er satt for karbonering ut. Frykter at det vil medføre at ølet i tanken vil skumme seg opp en god del, og dermed også miste noe av den CO2 som har blitt tatt opp? Antar greit trykk for overføring vil ligge på omkring 2psi.

Blir litt eksperimentering ut av dette her, så hvis noen har forsøkt dette fra unitank eller britetank før tar jeg imot erfaringer med takk. I motsatt fall skal jeg oppdatere tråden med egne erfaringer som forhåpentligvis kan være til hjelp for andre senere.
 
Selv bruker jeg å gjære på rundt 0,3 bar (psi er for engelsktalende folk) i ca en uke, stenger deretter igjen for å la den gjære ut på 1 bar. Kjøler ned til minus 2 og lar den stå der til jeg skal tappe på fat. Har karboneringsstein., men hva er vitsen hvis man kan bruke co2 som allerede er der?
Tapping gjør jeg ved å ha fullt trykk på tanken, kobler til og slipper co2 ut gjennom en ball-lock påmontert en nåleventil. Da opprettholder jeg et vist mottrykk i fatet og slipper skum. Og at det er kjølt ned til minus 2.
 
Selv bruker jeg å gjære på rundt 0,3 bar (psi er for engelsktalende folk) i ca en uke, stenger deretter igjen for å la den gjære ut på 1 bar. Kjøler ned til minus 2 og lar den stå der til jeg skal tappe på fat. Har karboneringsstein., men hva er vitsen hvis man kan bruke co2 som allerede er der?
Tapping gjør jeg ved å ha fullt trykk på tanken, kobler til og slipper co2 ut gjennom en ball-lock påmontert en nåleventil. Da opprettholder jeg et vist mottrykk i fatet og slipper skum. Og at det er kjølt ned til minus 2.

-2? Ikke fare for at det fryser?
Hvor lenge må det stå på 1 bar før det er ferdig karbonert?
 
Øl under trykk og med alkohol gjør at det ikke fryser. Ølet er ferdig karbonert når gjæringen er ferdig. Har da stått med trykk i minimum en uke (undergjær). På overgjær må man nok tilsette co2 da 1 bar ved 18 grader ikke er 1 bar ved 6 grader serveringstemp.
 

Vedlegg

  • 2018-04-18 15.37.19.jpg
    2018-04-18 15.37.19.jpg
    620,1 KB · Sett: 118
Da har brygget stått til gjæring i drøyt 10 dager, og SG er nå nede på 1,005. Den skulle egentlig stoppet på 1,008, men det ville den ikke. Gjærer en Saison med Wyeast 3711, som visstnok kan være en Diastaticus, så mulig det er forklaringen.

Temperaturen har jeg økt gradvis fra 18 til nå 21,5 grader. Temperaturvariasjonene med FTSs ble klart mindre når jeg endret "hysteresis" fra 1,0 til 0,5 grader. Kjøling og varme jobber nå marginalt mot hverandre, så jeg vurderer å øke delay tiden fra den ene skrur seg av til den andre kan skru seg på fra 5 til 10 minutter for å unngå dette. Ellers fungerer temperaturstyringen upåklagelig.

Jeg stengte blowoff på SG 1,011 ca., for å foreta siste del av gjæringen under trykk og tyvstarte litt på karboneringen. Nå som SG har gått en del lavere enn forventet har trykket i tanken steget gradvis opp til 1,3 bar, hvor det nå ser ut til å ha stabilisert seg. Så lenge det ikke går lengre opp ser jeg ikke noen grunn til å lette på trykket all den tid gjæringen uansett nå er ferdig. Forhåpentligvis har jeg ikke stresset gjæren for mye under opprydningen med dette. Prøvene jeg nå tapper av et tydelig karbonert (ikke nok selvsagt), og det blir en del skum gjennom prøvetakingsventilen, men ikke mer enn at jeg har nok i prøveglasset når skummet har lagt seg.

Det jeg imidlertid har merket de siste par dagene er en tydelig syrlighet i ølet, både på lukt og smak. Denne var der ikke tidligere under gjæringen. Kan minne litt om grønne epler (acetaldehyd?), men både lukt og smak er frisk syrlig, ikke emmen eller råtten. Forhåpentligvis er det ikke snakk om infeksjon, men bare en naturlig fruktighet/syrlighet som vel kan høre hjemme i en Saison.

Hadde tenkt å kjøre CC fram mot helga og så tappe, men nå må jeg reise bort på fredag, så da tar jeg ikke sjansen på at jeg rekker det. Tror heller ikke jeg tar sjansen på å kjøre CC med glykolen for første gang i helga mens jeg er bortreist, så da blir nok CC fra søndag med tilførsel av CO2, og tapping på tirsdag tipper jeg. Mulig jeg stepper ned til 15 grader eller der omkring før jeg drar. Med 1,3 bar på tanken burde det holde fint for å unngå vakum.

Har kjøpt inn slanger og koblinger for å tappe helt lukket med trykk, og tenker å sette en spundingventil på fatet slik at jeg kan ha mottrykk under tappingen som @E.Brekke skriver over. Satser også på å kjøle ned fatet på forhånd for å minimere skumdannelse.
 
Da er første tapping unnagjort for noen dager siden.
Fremgangsmåten ble slik:

CC i 2 dager gradvis ned til 2 grader. Hadde kjøleren på -5 grader, men pumpa måtte jobbe ganske greit for å komme ned de siste par gradene likevel. Nå var dette en batch på 15 liter, så da er det bare ca. 10 cm av kjølespiralen som er under overfalten inne i tanken. Kjølingen er nok mer effektiv med en større batch.
IMG_5825.jpg

1/2" nippel på tri-clamp montert på rackingventilen
3/8" silikonslange på nippelen
Overgang til John Guest kobling og 3/8 ølslange derfra til ball lock på fatet.

Purget fatet med CO2 og satte det under trykk
Spunding ventil på gasskoblingen på fatet
Ca. 1 bar trykk på unitanken
Forsøkte å holde trykket i fatet på ca. 0,5 bar
IMG_5826.jpg

Ble tydelig ganske fort at det ble en del skum ved overføringen, noe som resulterte i at det etterhvert kom øl ut av spundingventilen :confused:, men tror jeg fikk fylt det greit opp likevel. Brukte vekt for å treffe riktig mengde i fatet. Neste gang forsøker jeg noe mindre trykk på unitanken og å legge meg tettere opp mot dette på fatet slik at hastigheten på overføringen går ned litt. Se om det hjelper på skumproblemet.

Sliter fortsatt med at ølet har en syrlig usmak som nå minner mest om musserende vin eller cider. Klarer ikke å beskrive den bedre enn det, og den oppsto mot slutten av gjæringen. Forhåpentligvis ikke en infeksjon, da jeg ikke kan skjønne helt hvordan det skal ha oppstått (men kan jo ikke utelukkes).

I og med at gjæren jeg brukte visstnok er en diastaticus, ble det skrubbing av tank og alle tilkoblinger med både børste og klut. Får bare håpe jeg har fått tatt alt. Vil vise seg i neste brygg, som jeg planlegger skal bli en tsjekkisk lager. Jobber fortsatt med å få fatt på en CIP ball til denne, da det forhåpentligvis letter vaskingen noe. Største drawback så langt er vel egentlig vaskingen. Det er mange tri-clamp og mange koblinger som skal vaskes, og det tar litt tid. Nå er jeg i overkant opptatt av renholdet, så mulig jeg overdriver det litt. Ser andre ikke demonterer alle koblinger mellom hvert brygg, så vi får se hvordan det blir etterhvert.
 
Huffameg, kanskje det ikke er så mye jobb med flasker likevel.. det der hadde jeg følt ble stress om jeg måtte gjennom alt det 4-5 ganger i måneden.
 
Huffameg, kanskje det ikke er så mye jobb med flasker likevel.. det der hadde jeg følt ble stress om jeg måtte gjennom alt det 4-5 ganger i måneden.

He He
Man må jo ha gjæringskar om man flasker også, men jo da, litt mer omstendelig mtp. rengjøring enn en plastbøtte selvsagt. Til gjengjeld mange andre fordeler som karbonering på tank, lagring på tank, kan skrubbes, og viktigst for min del: temperaturkontroll. Har ikke mulighet for eget gjæringsskap eller annen temp. kontroll så da var dette klart beste alternativ.

Planlegger etterhvert å flaske ferdig karbonert rett fra tank.
 
Hadde jo vært interessant å forsøke en sånn tank, får se hva det blir til neste år når Brewtools våkner opp og skal levere koniske tanker til en "fornuftig" pris.
 
Hadde jo vært interessant å forsøke en sånn tank, får se hva det blir til neste år når Brewtools våkner opp og skal levere koniske tanker til en "fornuftig" pris.
Har de planer om å lage en «unitank» type gjæringskar? Spennende i såfall. Det er vel ikke så lenge til første BB40 og 80 når markedet. Det og blir spennende å høre om.
 
Da er jeg i ferd med å skulle fate brygg 2 med unitanken. Denne gangen min første lager.
I og med at det var 31 grader ute når jeg brygget dette, var det litt problematisk å kjøle ned vørteren til omkring 8 grader. Jeg klarte å få den ned i 11 med motstrømskjøleren, så får være fornøyd med det. Pilsen primærgjæret innstilt på 10,8 grader, og kjøleren hadde ingen problemer med å holde denne temperaturene (varierte mellom 10,2 og 11,1) gjennom primærgjæringen. Glykolen var da innstilt på -2 grader. Varmeelementet var frakoblet under hele prosessen for å unngå at det koblet inn når kjøleren skrudde seg av. Tempen steg mer enn raskt nok uten. 2/3 ut i forløpet (ca. 5 dager) skrudde jeg tempen gradvis opp til 15 grader (over et par dager). Heller ikke nå var det nødvendig med varmeelement naturlig nok. Kjøleren holdt også tempen fint her.

Når forventet FG var stabil over et par dager startet jeg nedkjøling til 1,5 grader (etter ca. 10 dager). Glykoltemperaturen ble skrudd ned til -6 grader. Brukte ca. 4 dager på dette (da jeg ikke hadde så god tid til å følge med). Hadde ikke tid til å få dette på fat før nå (3,5 uker etter oppstart), men det var ikke noe problem å holde 1,5 grader i tanken selv med nær 30 grader i lufta, så starten på lagringen ble gjort på tank.

For 3 dager siden dumpet jeg gjærkaka, og etter det har det av en eller annen grunn blitt noe mer problematisk å holde temperaturen like lav. Der det tidligere var null problem å holde 1,5 grad, klarte den nå kun å komme ned i ca. 2,5 med glykol på -6 grader. Resultatet ble selvsagt at glykolpumpen gikk konstant. Jeg skjønner ikke helt hvorfor dumpingen av gjær skulle virke inn på dette, så det eneste jeg evt. kan tenke meg er at det kan ha dannet seg et lite islag på kjølespiralen inni tanken, og at dette har gjort kjølingen mindre effektiv. Burde muligens tatt en titt ned i tanken, men den har stått med trykk siden primærgjæringen var ferdig (ca. 1 bar), og jeg har lite lyst til å introdusere oksygen nå.

Hvis noen har tanker om hva dette kan skyldes og hva man kan gjøre med det.

Da skal jeg gå å tappe dette på fat, så får vi se om jeg klarer å unngå skumproblemene denne gangen. Prøver med mye mindre trykkforskjell mellom tank og fat.
 
Tipper din konklusjon med ispåbygging på kjølespiral er årsak, hadde jeg vært deg hadde jeg økt temp på glykol ett par grader, hadde også stoppet sirkulasjon en stund for å smelte evt is.
 
Tilbake
Topp