Uønskede bakterier fra Irish Moss?

Første forsøk på pils (Bryggselv Gahr) endte litt kaotisk. Har tidligere alltid brukt Irish Moss med godt resultat. Denne gangen glemte jeg, men kom på det etter at kjølespiralen hadde stått ca 5 minutter i kjelen - tipper temperaturen på vørteren var kommet ned i 45-50 grader.

I stedet for å ta en time out og analyser situasjonen, tok panikken meg og jeg slengte Irish Moss'n resolutt oppi kjelen. Tanken var vel at "det vil vel klare ølet litt." Hadde jeg sjekket litt ville jeg skjønt at Irish Moss må over en viss temp for å fungere, derfor kokingen siste 15 min.

OK, gjort er gjort. Har lest meg opp at produkter som Isinglass kan hjelpe meg å klare ølet etter gjæring. Fint, satser på at det funker. Men, så til mitt spørsmål - er det betydelig risiko for at ølet utvikler usmak pga det "urene" Irish Moss jeg hadde opp. (Det er jo ikke kokt og uønskede bakterier kan ha fulgt med i gjæringsdunken.)
 
Ja. Det er en risiko. Men det forandrer selvsagt ingenting. Det er alltid en risiko. Jeg vil si at risikoen her er omtrent 7. Det er hakket over "litt risiko".

Har det gått til helvete så vet du kanskje hvorfor.
 
Tilbake
Topp