Usmak på brygg -årsak?

LarsO

Har brygget 11 brygg med BB 30. 8 brygg med upåklagelig resultat, men for tre brygg opplever jeg samme forløp på en usmak på ølet som kommer etter en tids lagring på fat. Ølet kan vært uferdig i smaken i starten(1-2 uker), men etter en tids lagring utvikles usmak som jeg kjenner igjen som gjærsmak eller hjemmebryggsmak. Ølet er ikke godt. Kan det være gjærrester som utvikler seg på fatet? Kan det være estere eller fuselalkoholer?
Usmaken har kommet på en pils, en ale og en amber ale. Gjær jeg har brukt er Safale us 4, Nottingham ale yeast, for pilsen var det et allgrain brygg jeg kjøpte fra ølbrygging, så jeg husker ikke tørrgjærtypen.
Har lest litt om estere på forumet og tror kanskje jeg kan forbedre gjæringsforløpet litt ved å senke romtemperaturen under gjæring, samt at jeg kanskje bør riste inn mer oksygen før jeg tilsetter gjær i bøtta. Men henger dette sammen med smak som kommer under lagring?

Finnes det måter å behandle ølet for å gjøre det drikkelig eller skal jeg bare slå ut 40 liter øl i utslagsvasken? Noen som har tips til årsak og kur?

Hjemmebygget smak henger somregel sammen med gjæringen.. Hvordan oksiderer du vørteren, og gjærer du kaldt nok??

Bernts skrev:
Hjemmebygget smak henger somregel sammen med gjæringen.. Hvordan oksiderer du vørteren, og gjærer du kaldt nok??
Oksiderer ved å riste på gjæringsdunken etter å ha splæsjet vørteren ned i spannet. Enten tilsetter jeg tørrgjær under tapping før risting eller etter at jeg har ristet dunken. Romtemp er nok høy. Opp mot 24 grader. Vet ikke hva temp i vørteren er da, men sikkert høyere.
Det er rart at 2 stk IPA og flere andre brygg fint har overlevd de samme temperaturer uten å ha gitt usmak(selv om det her ble brukt andre gjærtyper, for eks us-05.)

24 grader gjæringstemp............ der har du årsaken... Jeg vil anbefale deg et medlemskap slik at du kan lese litt om gjæring i medlemseksjonen, evt en bok om emnet..

Du lager vørter, gjæren lager ØL :brygging:

De færreste gjærtyper vil lage prefekt øl hvis romtemperaturen er 24 °C. Under den mest aktive delen av gjæringen vil ølet gjerne holde opp mot fem °C høyere temperatur enn omgivelsene rundt, og dette vil gi diverse usmaker i ølet. Prøv å holde temperatuern slik at den er omtrent 20 °C i selve ølet. S-05 gjæren er veldig temperaturtolerant, og det er nok derfor ølene med den gjæren har blitt bedre.

Bernts skrev:

Gahr skrev:
De færreste gjærtyper vil lage prefekt øl hvis romtemperaturen er 24 °C. Under den mest aktive delen av gjæringen vil ølet gjerne holde opp mot fem °C høyere temperatur enn omgivelsene rundt, og dette vil gi diverse usmaker i ølet. Prøv å holde temperatuern slik at den er omtrent 20 °C i selve ølet. S-05 gjæren er veldig temperaturtolerant, og det er nok derfor ølene med den gjæren har blitt bedre.

Jeg brygger også med BB30, er det nok beluftning av vørteren ved tapping fra BB30 til gjæringsdunken?

Eller bør jeg riste den etter att den er tappet i gjærdunken også?

Og er det best og belufte vørteren først for så og ha i gjæren eller spiller ikke det noe rolle?

Du trenger nok mer oksygen enn vørteren tar opp i fallet ned i gjæringskaret. Om det er best å tilsette gjæren først kommer nok hovedsakelig an på lokale forhold. Gjør det som det er minst arbeid med.

Greit, så er årsaken kartlagt.
Men hva med de 40 l som står der å smaker gjær. Finnes det botemiddel. Snakket da om nødløsning.
Vil det hjelpe å gjære batchen på nytt? Må tilsette litt sukker og la det stå til? Vil det fjerne usmaken, hva enn den kjemiske sammensetningen kan betegnes som.

Tilbake
Topp