ustabil gjæringstemperatur

Mitt brygg er snart klar for flasking, men dessverre har ikke gjæringskontrollen vært helt som ønsket.
Gjæringsdunken står i et rom med varmekabler, men med innerdør ut til kaldt rom, slik at det lekker mye varme ut, og temperaturen varierer deretter. Også noe sol som kommer inn å varmer opp rommet til tider, dog ikke direkte sollys på dunken.
Har vært innom hver dag for å sjekke temp. De første 5 dagene lå den stabilt på 18,5 grader, men etter det har det variert fra 15 en dag til 24 en annen. Nå gjærer den på dag 11.
Vil denne temperatursvingningen ha gitt mye utskillelse av usmaker i ølet, eller har stabil temperatur.under stormgjæringa "reddet" det?
 
Anbefaler deg å anskaffe eit kjøleskap og fx Stc 1000 først som sist. Kontroll på gjærings temprsturen er det viktigste du kan få

frå min  HTC  "smart-tellefon "
 
Det blir det neste Jo-Helge :)

Men tror du brygget er ødelagt? Hvordan er det med diacetyl her?

Vet igrunnen at jeg bare kan vente for å sjekke resultatet, men lurte igrunnen på om det fantes noe brannslukning, om det allerede var skade gjort..
 
Resultatet vert nok ok. Så eg vil anbefale deg å bere gå som planlagt. Ikkje gjere noke hokus Pokus med dette ølet.

Vi merka ein kjempe framgang då me gekk frå å brygge i rom med "rett" temperatur til gjæringsskap. Så sats på gjærings kontroll først som sist b

frå min  HTC  "smart-tellefon "
 
Det viktigste er stabil temperatur de første dagene. Tror det kommer til å bli bra jeg. rdwhahb
 
Etter fem dager er nok gjæringen over, med mindre du har brukt en eller annen sær belgisk gjærtype. Om det bobler litt i gjærlåsen, er det nok hovedsakelig CO2 som går ut av løsning på grunn av stigende temperatur.
 
Ja, det hadde jo ikke skadet om jeg nevnet at det er en american IPA, med 1,5 pakke rehydrert Safeale US-05.

Da får vi bare satse på det blir ok.  :yes:
 
Tilbake
Topp