Utbytte BIAB

Jeg driver også med BIAB på siden av bryggingen jeg gjør med en ølkoker sammen med kompisene.
Laget en Brooklyn lager i dag. I følge Breewsmith skulle jeg få en OG på 1070, men endte opp på 1054.
2.5 kg lager malt 0.25 kg Munich malt og 0.20 kg Caramel/crystal malt. 8.7 liter på gjæringskar. 14,7 liter veske totalt.
Mask 68 grader i 60 minutter med skylling på 78 grader og 15 minutter avrenning etterpå.
Tror jeg skal lage en til og justere litt for å se om det gir utslag. Noen forslag til hva jeg skal prøve ?
Stjeler tråden fra Morten nå, men håper på tilgivelse :-(
Det enkle svaret er at du må justerer meskeutbyttet i oppskriften til å passe med ditt oppsett, slik at du kjøper nok malt neste gang. Eventuelt kan du forsøke å øke utbyttet i mesken, for eksempel ved å knuse malten finere, meske over lengre tid, gå over til å skylle etter endt mesking, varme opp til utmesk (76-78 C) etter endt konvertering og sørge for riktig pH i mesken. Det er sikkert andre forbedringsmuligheter jeg har glemt.

Det enkle svaret er at du må justerer meskeutbyttet i oppskriften til å passe med ditt oppsett, slik at du kjøper nok malt neste gang. Eventuelt kan du forsøke å øke utbyttet i mesken, for eksempel ved å knuse malten finere, meske over lengre tid, gå over til å skylle etter endt mesking, varme opp til utmesk (76-78 C) etter endt konvertering og sørge for riktig pH i mesken. Det er sikkert andre forbedringsmuligheter jeg har glemt.
Skal prøve den samme oppskriften igjenn med noen justeringer. Så får jeg se om det gir resultat.
Hvis jeg skal regne ut utbytte fra den batcher jeg skrev om over,hvordan gjør jeg det egentlig ? Har lest litt,men er usikker på framgangsmåten.

Skal prøve den samme oppskriften igjenn med noen justeringer. Så får jeg se om det gir resultat.
Hvis jeg skal regne ut utbytte fra den batcher jeg skrev om over,hvordan gjør jeg det egentlig ? Har lest litt,men er usikker på framgangsmåten.

Nedenfor er et svar jeg skrev i en annen tråd. Husk at tallene for potensielt utbytte varierer litt mellom ulike malttyper, så for å være helt nøyaktig bør du finne dette tallet for hver enkelt maltsort.

Du trenger et tall for volum i gryten og målt SG ved samme tidspunkt. Hvis jeg antar at du helte hele gryten i gjæringskaret, slik at volumet til gjæring (8,7 liter) er det samme som det var i gryten ved endt koking, og putter det inn i formelen nedenfor sammen med målt OG (1,054), får jeg et utbytte på U = 54*8,7 / (296*2,75+268*0,2) = 0,54 altså 54%

Dette virker litt lavt, så jeg regner med at du har latt noe bunnfall ligge igjen i kokekaret, altså at volumet etter koking var mer enn 8,7 L.

I formelen nedenfor brukes volum og SG før kok, men så lenge målingene er tatt på samme tidspunkt i kokekaret vil resultatet bli det samme.

Hvis du ønsker å beregne meskeutbyttet ditt manuelt, kan du benytte følgende formel:

P = U * (296*M1 + 268*M2)/V

der

P er antall SG-poeng i vørteren (eksempel: SG 1,045 gir 45 poeng)
U er utbyttet
M1 er antall kg basemalt
M2 er antall kg spesialmalt
V er volumet av ferdig vørter ut av mesken, altså total vannmengde minus det som absorberes i masken.

Eksempel:

Du har brygget med 5 kg pale-malt (M1=5) og 0,5 kg spesialmalt (M2=0,5). Etter meskingen sitter du igjen med 30 L væske (V=30), med SG på 1,040 (P=40).

Stokker om på formelen for å beregne utbyttet direkte:

U = P*V / (296*M1+268*M2)

Fyller inn eksempeltallene:

U = 40*30 / (296*5 + 268*0,5) = 1200 / (1480 + 134) = 1200 / 1614 = 0,74
altså har du utbytte på 74% i dette eksempelet.

PS: Tallene for potensielt utbytte av basemalt og spesialmalt (hhv. 296 og 268) er hentet fra hukommelsen, og trenger ikke stemme, selv om jeg tror de er noenlunde riktige. De vil også variere mellom ulike malttyper. Tallene beskriver hvor mange SG-poeng du potensielt kan få av en kg malt i en liter vann. For sukker pleier 375 å gi et noenlunde fornuftig svar.

Takk for svar. Hadde sikkert en halvliter igjenn i gryta etter å ha tømt den i gjæringskaret. Skal se litt på formelen senere.

Tilbake
Topp