Man kverner malt og lar malten hygge seg i passe varmt vann tilstrekkelig lenge. Hva slags kar dette foregår i, skulle ha absolutt null innflytelse på hvor stor andel av det potensielt maksimale utbyttet man får. Så lenge man ikke gjør noe direkte galt, skulle ikke dette utbyttet kunne variere så mye i det hele tatt. Tjukkelsen på mesken, pH i mesken, kverningsgrad (så lenge man bare ikke kverner for grovt, eller lar være å kompensere for en grovere kverning med lengre tid) har alle relativt liten betydning. Valg av tid og temperatur på ulike steg må selvfølgelig innrettes etter hva man ønsker å oppnå, og kan gi litt ulikt utbytte, men så lenge man passer på at all stivelsen blir gelatinisert, og lar enzymene få tid til å gjøre jobben, skulle det bli små variasjoner.
Den effektiviteten jeg snakker om her, er ekstraksjonseffektivitet, og at den skulle bli annerledes i en GF enn på noe annet system, kan jeg ikke forstå.
Det som påvirker meskeeffektiviteten i mye høyere grad enn faktorene ovenfor, er det du kan kalle den kombinerte skyllings- og tømmingseffektiviteten. Hvor mye av det sukkeret som er produsert, får du skylt ut, og hvor mye av væsken blir med over i kok? Eller: Hvor mye væske er det igjen i masken, og hvor søt er den?
Sånn jeg har forstått det på alt jeg har lest av innlegg hvor folk har postet om problemer med effektivitet på GF (og andre maskiner av lignende type), så er problemet - hvis det er noe problem - å få til effektiv skylling. Og som @Holmentoppens tall sier, så er det fullt mulig å få til svært effektiv skylling, altså å sørge for at du får vasket ut svært mye av sukkeret fra maltet.
Volumet væske som ikke blir med til kok, må vel bli svært lite, siden det ikke hives noen annen væske enn den som er absorbert i masken. Og dermed økes meskeffektivitetsprosenten kraftig i forhold til et system hvor du hiver et par liter med grums som blir liggende igjen i meskekkjelen. (5 kg pils som gir 32 liter med 1.039 i SG til kok, gir en meskeeffektivitet på 83%. Får du i stedet 34 liter, blir effektiviteten 88%.)
Så en GF burde gi veldig høy effektivitet.