Jeg skulle nok ha tatt bryet med å studere den der bedre. Men det er rimelig merkelige greier man kan lese der. A15 markedsføres jo som en amerikansk alegjær. Den skal være fra Anchor, og plasseres som "den samme" som wlp051 - som også altså er en lagergjær i følge treet, og ganske riktig plassert ikke veldig langt fra A15.
Her kan man virkelig begynne å spekulere i hvordan gjæren har vandra. Den nærmeste til wlp830 er forøvrig ikke
wyeast 2124, men
wyeast 2278, som wyeast sjøl sier kommer fra (virker det som) Urquell. 2124 heter jo også Bohemian, og wyeast sier den er
the most widely used lager strain in the world.
Siden dette sies om både w-34/70, wlp830, og Imperial L13, også, og siden w-34/70 har samme betegnelsen som
den gjæren som Weihenstephan-laboratoriet selger, har jeg uten videre gått ut fra at dette er samme gjæren som alle produserer, og at den heller ikke har endra seg så mye, slik gjær har gjort over tid når den har vært husgjær i et bryggeri. Weihenstephanlaboratoriet er jo ikke det samme som bryggeriet.
Men så er det kanskje slik at det bare er Fermentis som har henta sin hos Weihenstephan, som i sin tur antakelig da har henta den fra et tsjekkisk bryggeri - og at Whitelabs og Wyeast også har fått den fra Tsjekkia. Men hvor har Brewly sin fra, tro?
Akk, nå fikk gjærvirkelighetsforståelsen min seg et lite sjokk.