Utgjæring W-34/70

Ja, jeg kjører hochkurz. Har gjort det så lenge at jeg måtte bla i gamle journaler for å finne notater der jeg kun brukte ett steg. Men det er samme historien der: 77-80 %. Såvidt over noen få ganger. 83 % og mer, som amerikanerne i tråden snakker om, har jeg aldri oppnådd. Men dette er jo ikke en konkurranse. Ønsker bare mest mulig forutsigbarhet.
Nei, jeg er ikke interessert i å få veldig høy utgjæring. Men den kan godt ligge på 80.

Vil du ha høy utgjæring, trur jeg at du kan få det til ved å legge pHen ned på 5,1, og meske inn rundt 60 grader. Det skulle gi limit dekstrinasen en mulighet til å knekke en del greinkløfter som ellers ville blitt dekstriner.

Men jeg lurer stadig på hva som gir den høye utgjæringa som jeg fant at flere på AHA-forumet fikk. Jeg kan ikke se hva de kan gjøre annerledes enn det jeg - og du - gjør som skulle gi den høye utgjæringa. Jeg trur ikke at dekstrinasjonssteget spiller stor rolle.

Og det plager meg når det er noe jeg ikke skjønner:).
 
Jeg sjekket Brewfather og det ser sånn ut.

BIAB

#55 - 34/70 (Fermentis) OG: 1.044 FG: 1.009 (78,9%)
#56 - 34/70 (Fermentis) OG: 1.045 FG: 1.008(81,7%)
#57 - 34/70 (Fermentis) OG: 1.043 FG: 1.009 (78,5%)

EBIAB

#60 - 34/70 (Brewly) OG: 1.044 FG: 1.005 (88,2%)
#62 - 34/70 (Brewly) OG 1.041 FG: 1.007 (82,4%)
#63 - 34/70 (Brewly) OG: 1.047 FG: 1.007 (84,6%)
#64 - 34/70 (Brewly) OG: 1.045 FG: 1.006 (86,2%)

Så, det har jo blitt gjort 3 store og 1 liten endringer og det har jo slått ut. For det første gikk jeg fra BIAB med batch sparge hvor jeg lå mellom 73 til 78% meskeeffektivitet til EBIAB med kontinuerlig sirkulasjon og varme.

Byttet produsent på 34/70 fra Fermentis til Brewly, jeg syns ikke de hverken ser, lukter eller oppfører seg likt på noen måter. Det eneste de har felles som jeg oppfatter det er opphav og at det er lagergjær.

Det siste er at jeg bruker ganske mye lenger tid på det nye oppsettet (EBIAB), hvor jeg før mesket 60 min med start på 64-66 grader uten varme og batch sparge på 5-10 min så mesker jeg nå 60 min på 62-66 grader før jeg Vorlaufer 30-60 min i et maltrør på enten samme temp som mesk eller 72 grader før det hele avsluttes med sakte skylling som tar alt fra 20 til 45 min. Med EBIAB har jeg ikke bare økt meskeeffektiviteten med 10+ poeng, men den avviker sjeldent mer enn 2 poeng den ene eller den andre veien.

I mellom disse bryggene har det blitt brygget både Stout, White IPA og Amerikansk Blonde så om det hadde vært infeksjon burde det jo slått ut der også?
 
Sist redigert:
Jeg sjekket Brewfather og det ser sånn ut.

BIAB

#55 - 34/70 (Fermentis) OG: 1.044 FG: 1.009 (78,9%)
#56 - 34/70 (Fermentis) OG: 1.045 FG: 1.008(81,7%)
#57 - 34/70 (Fermentis) OG: 1.043 FG: 1.009 (78,5%)

EBIAB

#60 - 34/70 (Brewly) OG: 1.044 FG: 1.005 (88,2%)
#62 - 34/70 (Brewly) OG 1.041 FG: 1.007 (82,4%)
#63 - 34/70 (Brewly) OG: 1.047 FG: 1.007 (84,6%)
#64 - 34/70 (Brewly) OG: 1.045 FG: 1.006 (86,2%)

Så, det har jo blir gjort 3 store endringer og det har jo slått ut. For det første gikk jeg fra BIAB med batch sparge hvor jeg lå mellom 73 til 78% meskeeffektivitet til EBIAB med kontinuerlig sirkulasjon og varme.

Byttet produsent på 34/70 fra Fermentis til Brewly, jeg syns ikke de hverken ser, lukter eller oppfører seg likt på noen måter. Det eneste de har felles som jeg oppfatter det er opphav og at det er lagergjær.

Det siste er at jeg bruker ganske mye lenger tid på det nye oppsettet (EBIAB), hvor jeg før mesket 60 min med start på 64-66 grader uten varme og batch sparge på 5-10 min så mesker jeg nå 60 min på 62-66 grader før jeg Vorlaufer 30-60 min i et maltrør på enten samme temp som mesk eller 72 grader før det hele avsluttes med sakte skylling som tar alt fra 20 til 45 min. Med EBIAB har jeg ikke bare økt meskeeffektiviteten med 10+ poeng, men den avviker sjeldent mer enn 2 poeng den ene eller den andre veien.

I mellom disse bryggene har det blitt brygget både Stout, White IPA og Amerikansk Blonde så om det hadde vært infeksjon burde det jo slått ut der også?
Den rimelige forklaringa på det der er vel at Brewly'en er noe annet enn w-34/70?
 
Den rimelige forklaringa på det der er vel at Brewly'en er noe annet enn w-34/70?
Altså, nå syns jeg det gjør en forskjell i utgjæring, også før jeg gikk over på EBIAB om jeg mesker og koker 90 min og ikke 60. Så jeg antar at den dobbelte tiden med mesk er med på gi høyere utgjæring.

Og det er klart at man kan anta at Brewly sin W-34/70 faktisk ikke er det, men hvorfor skulle de lyve om det? Og hva min egen mening angår, som er ren gjetning, er at Fermentis som har et enormt marked å fylle gjør endel "ting" med sin gjær som kanskje ikke Brewly verken har utstyr eller penger til... Jeg aner ikke hva som er praksis, om det er hvordan de dyrker opp gjær eller hva de tilsetter før de tørker den osv, men for meg virker Fermentis sin som den er "gjort noe med".

Jeg får i alle fall et mye bedre resultat med Brewly sin, og etter min mening, oppfører den seg helt annerledes, og da mener jeg for det bedre. Og selv om jeg har null grunnlag til å mene det, men hadde jeg drevet et bryggeri ville jeg valgt Brewly.

Sånn kort forklart hvorfor, jeg har rimelig god kontroll på prosess fra vannet går i bryggeren til det første glasset tappes fra fatet. Med Fermentis sin kunne allikevel både gjæringsforløp, lagtid, utgjæring og hvilke aromaer den både kastet under gjæring og hva som satt igjen i det ferdige ølet variere voldsomt.

Brewly sin er helt motsatt, om forholdene er like (samme oppskrift, samme utstyr og gjæret med tempkontroll) er forløp og resultat alltid det samme.

Jeg har jo null peiling, men kanskje det bare har å gjøre med hva som tilsettes gjær og hvordan det passer med mitt vann? Jeg vet rett å slett ikke, men at et produsent skulle lyve om hvilket produkt de selger syns jeg er drøyt.

Edit: Ser også at temaet W-34/70 vs WLP830 har vært oppe før, her så at samme gjær kan gi forskjellige øl burde jo ikke være en overraskelse, selv om det aldri ble noe videre diskusjon om det i tråden :p
 
Sist redigert:
Mens jeg sitter her å leser om denne gjæra så kom jeg over et innlegg fra aussiehombrewer.com som jeg mener tar opp begge tingene det nå diskuteres i denne tråden.

The Wyeast 2124 is an excellent yeast. I've only used it for Pilseners (German, Bohemian and CAP) and it will produce excellent clean, crisp lagers. It is a very fast starting, quick finishing and highly attenuative for a liquid yeast, faster than any of the other wyeast lagers yeasts I have tried. I was getting 1055 down to 1005 for my German Pilseners, (1002 for the CAP) and fermentation starting within 8 hours, after pitching cold at 6C!

Not sure how it would go in a Bock, as it is a bit too highly attenuative for that style.

I've also made a few pilseners with W34/70. Very dissapointing in my opinion. They all had a SafLager "tang" to them that the 2124 did not have. I now stick to the 2124 for my Pilseners.

Cheers,

Tim

Så høy utgjæring skjer andre steder og at noen foretrekker en lab over en annen ser heller ikke ut til å være helt uvanlig :)
 
Mens jeg sitter her å leser om denne gjæra så kom jeg over et innlegg fra aussiehombrewer.com som jeg mener tar opp begge tingene det nå diskuteres i denne tråden.

The Wyeast 2124 is an excellent yeast. I've only used it for Pilseners (German, Bohemian and CAP) and it will produce excellent clean, crisp lagers. It is a very fast starting, quick finishing and highly attenuative for a liquid yeast, faster than any of the other wyeast lagers yeasts I have tried. I was getting 1055 down to 1005 for my German Pilseners, (1002 for the CAP) and fermentation starting within 8 hours, after pitching cold at 6C!

Not sure how it would go in a Bock, as it is a bit too highly attenuative for that style.

I've also made a few pilseners with W34/70. Very dissapointing in my opinion. They all had a SafLager "tang" to them that the 2124 did not have. I now stick to the 2124 for my Pilseners.

Cheers,

Tim

Så høy utgjæring skjer andre steder og at noen foretrekker en lab over en annen ser heller ikke ut til å være helt uvanlig :)
Hm, Tim får altså 91 % utgjæring ut av en stamme som produsenten oppgir til 73-77 %. Blir jo litt usikker på om dette er en fyr som vet hva han driver med.
 
Hm, Tim får altså 91 % utgjæring ut av en stamme som produsenten oppgir til 73-77 %. Blir jo litt usikker på om dette er en fyr som vet hva han driver med.
Joda ser den, men det kommer vel ann flere faktorer, det er jo ikke sånn at en lagergjær av prinsipp ikke kan gjære lengre enn f.eks 80% så lenge den får enkle sukkerarter, jeg er i alle fall ikke overrasket over at ris-lageren fikk en høyere utgjæring eller at cideren som jeg gjæret med US-05 fikk det?

Jeg spør fordi jeg ikke vet: Er det ikke mulig å meske lavt, ha lav ph, lengre mesketid osv for å påvirke hvor mye enkle sukkerarter man får?

Edit: Og siden du nå først er innom tråden, jeg linket til en annen tråd litt lengre opp hvor du snakker om at WLP830 er kongen av lager mens fermentis 34/70 er ok, det skal jo være samme gjær, men fikk inntrykk av at du ikke syns de gjør den samme jobben. Så da blir spørsmålet mitt hvorfor, og er det uansett så rart at samme gjær fra ulike produsenter kan oppføre seg annerledes?
 
Sist redigert:
Joda ser den, men det kommer vel ann flere faktorer, det er jo ikke sånn at en lagergjær av prinsipp ikke kan gjære lengre enn f.eks 80% så lenge den får enkle sukkerarter, jeg er i alle fall ikke overrasket over at ris-lageren fikk en høyere utgjæring eller at cideren som jeg gjæret med US-05 fikk det?

Jeg spør fordi jeg ikke vet: Er det ikke mulig å meske lavt, ha lav ph, lengre mesketid osv for å påvirke hvor mye enkle sukkerarter man får?

Edit: Og siden du nå først er innom tråden, jeg linket til en annen tråd litt lengre opp hvor du snakker om at WLP830 er kongen av lager mens fermentis 34/70 er ok, det skal jo være samme gjær, men fikk inntrykk av at du ikke syns de gjør den samme jobben. Så da blir spørsmålet mitt hvorfor, og er det uansett så rart at samme gjær fra ulike produsenter kan oppføre seg annerledes?
Ja, det er mulig å påvirke fordelingen mellom ugjærbart sukker og gjærbart sukker, i hvert fall til en viss grad. Det finner mange kilder på nett, og de varier litt mht. fordelingen av sukkerarter. Men jeg tror nesten ikke man kan skru til en vanlig vørter bestående av 100 % malt til å inneholde mindre enn 15 % ugjærbart sukker. Selv om man regner maltotriose som gjærbart (mange gjær fordøyer heller ikke noe særlig maltotriose), virker det derfor lite troverdig at en vanlig ølgjær skal kunne pushe 83-85 %. Men det finnes jo gjær som også fordøyer dekstiner (komplekst sukker). Så å si alle Saison-stammene klarer det, men det skyldes en mutasjon.
 
Ja, det er mulig å påvirke fordelingen mellom ugjærbart sukker og gjærbart sukker, i hvert fall til en viss grad. Det finner mange kilder på nett, og de varier litt mht. fordelingen av sukkerarter. Men jeg tror nesten ikke man kan skru til en vanlig vørter bestående av 100 % malt til å inneholde mindre enn 15 % ugjærbart sukker. Selv om man regner maltotriose som gjærbart (mange gjær fordøyer heller ikke noe særlig maltotriose), virker det derfor lite troverdig at en vanlig ølgjær skal kunne pushe 83-85 %. Men det finnes jo gjær som også fordøyer dekstiner (komplekst sukker). Så å si alle Saison-stammene klarer det, men det skyldes en mutasjon.
jaja klart andre stammer kan, men jeg tenker, om det da er en infeksjon hos alle oss som har en utgjæring over 85%, hva forklarer at SG ikke fortsetter å falle?
 
Edit: Og siden du nå først er innom tråden, jeg linket til en annen tråd litt lengre opp hvor du snakker om at WLP830 er kongen av lager mens fermentis 34/70 er ok, det skal jo være samme gjær, men fikk inntrykk av at du ikke syns de gjør den samme jobben. Så da blir spørsmålet mitt hvorfor, og er det uansett så rart at samme gjær fra ulike produsenter kan oppføre seg annerledes?
Om det er samme gjær er jeg litt usikker på. Men den har samme samme opprinnelse (Weihenstephaner). Gjær hos bryggeriene er ofte blandingskulturer, og laboratoriene har (gjerne for haugmange år siden) isolert enkeltstammer. F.eks. har S-189 og WLP885 samme opprinnelse (Hürlimann), men er det samme gjær? Usikker.
 
Sist redigert:
jaja klart andre stammer kan, men jeg tenker, om det da er en infeksjon hos alle oss som har en utgjæring over 85%, hva forklarer at SG ikke fortsetter å falle?
Si det, det var vel det Finn ønsket å borre i? Jeg har ikke fasiten. Men jeg blir alltid urolig når gjæringen ikke oppfører seg slik den pleier. Fikk nylig min første infeksjon. Aner ikke hva som skjedde, men det var ikke gøy. Heldigvis ikke på flasker.
 
Så det du sier er at
Om det er samme gjær er jeg litt usikker på. Men den har samme samme opprinnelse (Weihenstephaner). Gjær hos bryggeriene er ofte blandingskulturer, og laboratoriene har (ofte for haugmange år siden) isolert enkeltstammer. F.eks. har S-189 og WLP885 samme opprinnelse (Hürlimann), men er det samme gjær? Usikker.
Så det du sier er at Wyeast, Whitelabs, Fermentis, Brewly fikk alle en kultur fra samme laboratorium (Weihenstephaner) som altså er en blandet kultur og har isolert en eller flere og laget sin egen "W-34/70"?
 
Så det du sier er at

Så det du sier er at Wyest, Whitlabs, Fermentis, Brewly fikk alle en kultur fra samme laboratorium (Weihenstephaner) som altså er en blandet kultur og har isolert en eller flere og laget sin egen "W-34/70"?
Nei, det behøver ikke å ha vært direkte fra bryggeriet. Opprinnelsen kan ha kommet via omveier. Brewly vet jeg ingenting om, så skal ikke ha noen mening av hvor de har fått gjæren fra. @Vladimir hadde sporet opprinnelsen til noen av Lallemand-stammene. Les innlegget hans. Det gir et godt bilde på hvor tåkelagt opprinnelsen til en gjærstamme kan være.
 
Nei, det behøver ikke å ha vært direkte fra bryggeriet. Opprinnelsen kan ha kommet via omveier. Brewly vet jeg ingenting om, så skal ikke ha noen mening av hvor de har fått gjæren fra. @Vladimir hadde sporet opprinnelsen til noen av Lallemand-stammene. Les innlegget hans. Det gir et godt bilde på hvor tåkelagt opprinnelsen til en gjærstamme kan være.
Jeg trykket liker, så har lest det :) Og her er hva jeg finner på siden til de som selger den, men skal sende de en mail og spørre om de vet noe mer.

Famous German bottom fermenting lager strain originating from Weihenstephan. Gives clean flavors and highly drinkable beers with excellent balance between floral and fruity aromas - perfect for styles such as lagers, pilsners and california commons. The pack contains 12g active dry yeast for up to 23L of beer.

- Alcohol Tolerance: High (10%)
- Temperature Range: 9-22°C (48-72°F)
- Attenuation: Very High 83%
- Flocculation: High
- Net Weight: 12g (0.42oz)
- GMO-Free: Yes
- Storage: In fridge (cool & dry)
- Packed in a protective atmosphere.
- Made in Sweden.

Og da kan man i det minste legge diskusjonen om at W-34/70 fra fermentis er den samme som WLP830 osv død. Og argumentet til @Finn Berger at Brewly sin W34/70 ikke har opphavet sitt fra Weihenstephan like mye gjetning som hvor Fermentis eller Whitelabs fikk sin fra....
 
Sist redigert:
Så det du sier er at

Så det du sier er at Wyeast, Whitelabs, Fermentis, Brewly fikk alle en kultur fra samme laboratorium (Weihenstephaner) som altså er en blandet kultur og har isolert en eller flere og laget sin egen "W-34/70"?
Her er en link til en grafisk oversikt basert på den store (og pågående) gen-kartleggingen av ølgjær. Både WLP830 og W34/70 er Frohberg (og derfor i slekt), men de ligger et stykke fra hverandre på kartet. A15 ser derimot ut til å være genetisk lik W-34/70.
 
jaja klart andre stammer kan, men jeg tenker, om det da er en infeksjon hos alle oss som har en utgjæring over 85%, hva forklarer at SG ikke fortsetter å falle?
Hvis vi ser for oss at infeksjonen her ikke er bakterier eller noe annet helt på sia, men at en høyt attenuerende ølgjær, for eksempel en saisongjær, har bitt seg fast i noe av utstyret er det vel ikke unaturlig at det stopper opp et sted? Hvor tørr ville du regna med at den blei om du brukte en diastaticus? Sånn omtrent der dere sier dere havner? Treffer ihvertfall ganske bra på norbryggstandard for saison.
 
Her er en link til en grafisk oversikt basert på den store (og pågående) gen-kartleggingen av ølgjær. Både WLP830 og W34/70 er Frohberg (og derfor i slekt), men de ligger et stykke fra hverandre på kartet. A15 ser derimot ut til å være genetisk lik W-34/70.
Good shit :) Bokmerket den. Men hva er konklusjonen på de av oss med høyere utgjæring? Infeksjon som fant ut at den stopper på 1.006 for nå ville ikke hva som enn er infjeksjonen har mer, nå er'n mett lissom?
 
Hvis vi ser for oss at infeksjonen her ikke er bakterier eller noe annet helt på sia, men at en høyt attenuerende ølgjær, for eksempel en saisongjær, har bitt seg fast i noe av utstyret er det vel ikke unaturlig at det stopper opp et sted? Hvor tørr ville du regna med at den blei om du brukte en diastaticus? Sånn omtrent der dere sier dere havner? Treffer ihvertfall ganske bra på norbryggstandard for saison.
Ser den men jeg har aldri brygget en Saison eller brukt diastaticus gjær, ja med mindre Oslokveik er det, den er jo oppgitt til 86% utgjæring..
 
Jeg ser også at både flaket mais og hurtigris har et potensiale som er 2 poeng mindre enn pilsnermalt, altså 1.036 mot 1.038 på pilsner. BierMuncher er da en oppegående hjemmebrygger og hans Cream Of Three Crops oppskrift har en OG på 1.040 og en FG på 1.005 som da betyr en utgjæring på 87,1%. Jeg har problemer med å ta det inn over meg at det vandrer en bedre brygger i disse hallene enn det BierMuncher er. Har han alltid infeksjon i sine Cream ale's?
 
Tilbake
Topp