Utradisjonell Pilsner

Sverre K

Norbrygg-medlem
Kunne tenkt meg å brygge en pilsner i noe utradisjonell stil med en litt kraftig og spenstig humleprofil. Noen som har gjort noen forsøk som har vært krona med hell her og vil dele sin visdom??
 
Er glad i amerikansk humle og ser her ideer jeg kan brodere litt på og tilpasse dem mitt humleutvalg. Takker for hjelpen! Skal brygge en nokså tradisjonell pilsner i morra sånn at man har til småseien til sommern og så må man vel ha en litt spesiell for litt sære folk :)
 
Skal du brygge en som svarer til beskrivelsen din - "med en litt kraftig og spenstig humleprofil." - så brygg en (nordtysk) pils med bare pilsnermalt og 47 IBU. Magnum som bitterhumle og tyske edelhumler i siste del. Jeg skal brygge en sånn rundt neste hjørne.

Sjøl amerikanerne brygger ikke pils/lager med masse citrus, vel;)? (edit: Det finnes sikkert eksempler. Jeg venter på å få høre om dem.) Jeg liker @Chiefens alternativ der.
 
Hvis du får tak i Saphir-humle, kan du jo prøve Pivo Pils, fra Firestone Walker. http://www.craftedpours.com/homebrew-recipe/firestone-walker-pivo-pils-clone-homebrew-recipe


Sent from my iPhone using Tapatalk

Oppskriften er grei, men navnet er rimelig snålt. Pivo betyr jo øl på tsjekkisk (og sikkert på flere slaviske språk), så dette er altså en ølpils:confused:. Og hvorfor gi det en kaller en tysk pils, navn med et tsjekkisk ord?

Nåja, navnet skjemmer ingen.
 
Tror jeg har skrevet det både en og to ganger tidligere men en variant som står på fast rotasjon hos meg er en Vienna/Chinook IPL. En litt fyldig lager - som helt klart smaker lager - men med et akkurat passe preg av noe annet en nobelhumle uten at det blir sitrusfest. Kjempekombo!
 
Tilbake
Topp