Utregning av ABV

JarlWA

Norbrygg-medlem
Heisann.

Har så langt fulgt standardoppskriften på utregning av ABV som den er beskrevet et eller annet sted her på Norbrygg, mao. (OG - FG)/7,6.

Etter å ha surret litt rundt på nett ser jeg at det er masse forskjellige formler som gir noe forskjellig utslag.
Dette er de jeg har sett:

(OG - FG)/7,6
(OG - FG)/7,36
(OG - FG)/7,4
(OG - FG)/7,5
(OG 1.0xx - FG 1.0xx) * 131

For vårt siste brygg (OG=1080, FG= 1020) gir disse målingene en differanse på i overkant av 0,3 prosentpoeng.

I tillegg ser jeg at noen opererer med +0,4 dersom man har flaskekarbonert med sukker.

Alle tar utgangspunkt i oechselvektmåling, og alle finnes på tilsynelatende seriøse sider om hjemmebrygging.

Har folk noen synspunkt på hva som er "riktig"?

Alle er feil. Men det er ikke så farlig, alle er gode nok for vårt bruk. For å vite riktig alkoholvolum må nok ølet sendes inn til laboratorium.

Svaret er vel at det ikke blir rett uansett, med mindre du har ordentlig laboratorieutstyr. Oechlevekt gir bare cirka svar, ettersom det er laget for å måle sukkerholdigheten i vann ved vekt. Når det kommer inn alkohol i løsningen vil ikke avlesningen være helt rett ettersom alkohol er lettere enn vann. Det er grunnen til at de fleste bruker uttrykket "apparent attenuation," ettersom målingene er unøyaktige av natur.
Ved bruk av 6 gram per liter og 100% utnyttelse av sukkeret under karbonering, vil du oppnå 0.3% alkohol ekstra i flasken. Men da må man også regne med utvanningen fra mengden vann i sukkerlaken man brukte.
Kort sagt: Det blir ikke nøyaktig uansett :)

Husker laboratorieanalysen fra Ringnes' porterkonkurranse som viste at ingen av de 10 analyserte ølene var under den beregnede alkoholstyrke, en var spot on og den "værste" var 1,47% over, 8,17% mot 6,7% beregnet. Så de viser vel at vi som hjemmebryggere stort sett oppererer med ca. styrke.

Tilbake
Topp