Utstyr til temperering av rom

Hei. Vi er en gjeng på 4 som skal begynne å brygge øl.Har kjøpt inn det meste av utstyr, men har eit spørsmål ang rommet vi skal sette øla til gjæring.
Eg har eit kjølerom som eg ikkje har brukt til anna enn ei bod sidan eg flytta inn. Rommet er isolert godt og har ei skikkelig kjøleromsdør slik at rommet er heilt tett.
Spørsmålet er: Er det nokon som har tips til kva vi skal kjøpe inn for å gjer om rommet til at vi kan sette øla på gjæring på 18-22 grader, og at vi kan stille gradene heilt etter vårt eget ønske? Nokon som har ei billig og enkel "Petter-Smart-løysing"?
På førehånd takk.
Svein-Arve

Dersom dere ønsker å brygge lager etterhvert må dere ha kjøling i rommet noe jeg antar det har siden det er et kjølerom. Dersom dere skal gjære på plast dunker og kanskje har flere brygg stående til gjæring er det enkleste å bruke varmeband koblet til en temperaturregulator (STC1000 etc) på hvert kar. For Ales vil man da holde romstemperaturen rundt 15gr, samme for Lager men da rom temp på 7-8grader.

Hei Terje og takk for svar :)
Rommet har ingenting av kjøleutstyr. Det er kun eit rom bygd for kjøling. Så alt av utstyr til temperering må vi evt kjøpe inn. For å treffe med temperaturen bør vi har både kjøleutstyr og varmeutstyr? Så det var derfor eg lurte på hva vi trengte. Om det finst ting på Biltema eller lignende som i utgangspunkter er meint for andre ting, som vi kan bruke :)

Hva med en vanlig varmeovn med elektronisk termostat? På rundt 300 watt. Får man på enhver elektrobutikk.

Hei TorfinnS:)
Klarer man då å stille inn på f.eks akkurat 19 grader tror du? Iallefall pluss minus en grad eller to?

Du bør ha temperatur sensor på gjæringskaret og under stormgjæringer er temperaturen i karet gjerne 2-3 grader høyere enn omgivelsene, så dersom du skal ha 18-19grader i karet så må rommet kanske bare holde 16-17 grader. Bor du i Nord-Norge og rommet ligger i kjelleren så går det nok greit sjøl midt på sommeren.... Men skal du brygge lagerøl så blir det værre.... Du finner sikkert kjøleaggregat som passer til rommet for en billig penge på nettet....

Hei TorfinnS:)
Klarer man då å stille inn på f.eks akkurat 19 grader tror du? Iallefall pluss minus en grad eller to?
Uansett hvordan du gjør det så vil du nok ha littlokale temperaturforskjeller inne i rommet. Kaldere nede ved gulvet for eksempel. Jeg tror en ovn vil være godt nok hvertfall til ale gjæring.

Dessuten er det jo billig og enkelt å prøve.

Tilbake
Topp