Heisann. Jeg er nybegynner når det kommer til ølbrygging og skal kjøpe meg et 30l gjæringskar og lurer på hva slags materiale, type og merke som er til å anbefale. Jeg ser for meg å bare bruke karet til ekstrakt sett da det er litt mye styr å få til allgrain muligheter her jeg bor.
Ok. Mener jeg leste at plast kar fort blir ripete og danne bakterier, men det burde vel gå greit så lenge jeg bruker microfiberklut? Mulig jeg investerer i en speidel 30l plast med brewjacket så jeg kan oppnå riktig temperaturEuropris-dunk. Trenger ikke mer enn det. Bare skjerm det fra sollys.
Ok. Mener jeg leste at plast kar fort blir ripete og danne bakterier, men det burde vel gå greit så lenge jeg bruker microfiberklut? Mulig jeg investerer i en speidel 30l plast med brewjacket så jeg kan oppnå riktig temperatur
Heisann. Jeg er nybegynner når det kommer til ølbrygging og skal kjøpe meg et 30l gjæringskar og lurer på hva slags materiale, type og merke som er til å anbefale. Jeg ser for meg å bare bruke karet til ekstrakt sett da det er litt mye styr å få til allgrain muligheter her jeg bor.
Ja det stemmer. Jeg er villig til å punge ut litt dersom gjæringskaret har noe å si. Leste et sted at de anbefaler å kaste plastkar etter ca 25 brygg, men hva vet vel jeg?Joda plast kan bli ripete, men liksom.. Du må opp på rustfritt for at det ikke skal bli ripete, forskjellen i pris er mange tusen kroner. Bare gjær ekstrakt-settet i dunken, og vask med en myk svamp senere. Har du sjekket at brewjacket klarer å kjøle ned 25L? Hvis det er den dingsen jeg tror du mener, så er det over tre og et halvt tusen?
Om du er villig til å punge ut litt, så er et temperaturstyrt gjæringsskap(kjøleskap med varmekilde og inkbird) det første du burde kaste pengene dine på, i min mening. Og hvor lenge gjæringskaret ditt varer er helt opp til deg. Jeg vasker mine gjæringskar med microfiberkluter og de har jeg brukt et par år uten å ripe det, eller det vil si, riper jeg kan se eller føle.Ja det stemmer. Jeg er villig til å punge ut litt dersom gjæringskaret har noe å si. Leste et sted at de anbefaler å kaste plastkar etter ca 25 brygg, men hva vet vel jeg?
Skjønner. Jeg får tenke litt over hvilket materiale jeg velger. Med rustfritt så slipper jeg å bekymre meg for riper og bakterie danning, men de er litt store i forhold til de fleste i plast, vil helst ha karet maks 80cm i høyden så ender nok opp med plast pga plassPET tar til seg mindre oksygen, og som bonus får du muligheten til å se gjæringen. FermZilla Flat Bottom 30L Fermenter - Ølbrygging AS Joda de er litt dyrere, men jeg mener de er verdt det.
Litt vekk fra tråden, så vil jeg si at det finnes en mellomting mellom ekstraksett og allgrain. Du kan kjøpe ekstrakt(DME) humle og gjær. Så det er ekstrakt-brygg, men ikke sirup. Om du ikke har en stor nok kjele så bare stryk forslaget mitt av listen. Med det sagt så er det ikke karet som betyr mest, det er temperatur og råvarer
Joda rustfritt er flotte saker, men å slippe å bekymre deg kan du bare legge vekk først som sist, all hjemmebrygg er infisert med mindre du pasteuriserer. Det viktige her er å pitche riktig menge, og helsen på gjæra du pitcher. Jeg mener at det er mange andre punkter du burde fokusere på før du fokuserer på stålkar bareSkjønner. Jeg får tenke litt over hvilket materiale jeg velger. Med rustfritt så slipper jeg å bekymre meg for riper og bakterie danning, men de er litt store i forhold til de fleste i plast, vil helst ha karet maks 80cm i høyden så ender nok opp med plast pga plass
Sant det. Jeg får ta og lese meg litt opp rundt omkring så jeg får et inntrykk av hvordan gamet fungererJoda rustfritt er flotte saker, men å slippe å bekymre deg kan du bare legge vekk først som sist, all hjemmebrygg er infisert med mindre du pasteuriserer. Det viktige her er å pitche riktig menge, og helsen på gjæra du pitcher. Jeg mener at det er mange andre punkter u burde fokusere på før du fokuserer på stålkar bare
Ja det er jeg enig i. Hvis det er som du sier så vil jeg heller bruke de 3000 på riktig type gjærFor å si det sånn. Tre og et halv tusen ville jeg aldri brukt selv på ekstrakt-kit. Da ville jeg heller valgt en gjær som takler temperaturen som du har mulighet til å gjære på og brygget ølstiler deretter.
Det virker kanskje komplisert, men det er ikke så galt som det ser ut. Med ekstrakt sett så er din viktigste jobb, hygiene. Utover det så er det gjæra som gjør resten av jobben. For å gi gjæra en best mulig sjanse til å jobbe optimalt, så er det, i min mening, 2 ting som gjelder, helsen til gjæra og temperaturen dem jobber i.Sant det. Jeg får ta og lese meg litt opp rundt omkring så jeg får et inntrykk av hvordan gamet fungerer
Ja det er jeg enig i. Hvis det er som du sier så vil jeg heller bruke de 3000 på riktig type gjær