Vannjustering Stavanger

Bruker tallene fra IVAR. Kan grave dem frem. Kan brukes til IVAR bytter vannkilde.
 
Ja, iflg den linken jeg postet over. Men kanskje du vil gjøre litt mer research. Jeg fikk som sagt ikke samme tall som jeg fikk for ett års tid siden etter å ha gjort god research på området, var et frustrerende tema følte jeg..

Men jeg brukte tallet for alkalinitet fra en lab og ganget opp til HCO3, jeg måtte ikke finne ut av alkaliniteten via Ca og MG. Så der er kanskje forskjellen hos meg. To forskjellige kilder som jeg har blandet sammen.
 
Men ja, hvor fikk du 63 fra? Kan være det er mer korrekt? Jeg har ganske likt vann som deg, litt mindre kalsium (14.5), men har endt opp med HCO3 på 41. Da ganget jeg opp alkaliteten gitt i mmol med 61.
 
Ser her at de opererer med en gjennomsnittlig alk. på 1.07 for 2016, som vel da vil da gi 67,4 ppm.
 
Jeg fikk dette svaret fra seksjonsleder avdeling vann i IVAR, for tre år siden :

Hei, vi måler alkalitet i vannet, men dette er ikke et krav i henhold til drikkevannsforskriften og er derfor ikke oppført i vårt produktdatablad.
Alkaliteten måles ukentlig, og gjennomsnittet for renvann ut av anlegget vårt på Langevatn var for 2013 1,02mmol/l. Regner du dette om til mg/l HCO3 får du:
Alkalitet mmol/l til ppm HCO3 x 61 (61 = molvekten til karbonat)
1,02*61 = 62,22 mg/l
 
Tilbake
Topp