Vannslange som tåler høy temp

Putre

Norbrygg-medlem
Noen som har tips på hvor jeg finner vannslanger som tåler opp imot 100 grader?
Skal brukes på avløpet til kjølvannet på en platekjøler. Prøvd noen normale slanger fra Biltema, hozelock og billig Gardena, men de tåler dårlig så høy temperatur.
 
Silikonslanger tåler jo dette men det er nå litt fint å bruka til kjølevatn om det då ikkje skal opp i vørteren. 

Du finn sikkert slangar hjå f.eks. TESS til slikt - dei har slangar til damp/varmt vatn. 
 
Eller slanger beregnet på kjølevann til f.eks båtmotorer. Kjøpte noe på en båtutstyrsforretning når jeg la inn defroster i båten.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Gardena Premium Gummislange skal tåle opp til 95 grader, har ikke funnet den i utsalg (per meter) noe sted.
Finner den bare som 50 meter kveil og det blir litt mye og alt for dyrt. (ca. 100 kr metern)
 
Jeg bruker billlig hageslange til dette. Den setter muligens smak på vannet men det plager meg ikke veldig.

Slangen blir dog myk når den blir varm så den må ligge slik at den ikke knekker. Hvis du skal unngå det siste så finnes det ekstra tykke silikonslanger, f.eks. i nettbutikken til Katla. Men de koster langt mer enn hageslanger da.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vanlige slanger og gardenakoblinger kjøpt på fx. Jernia holder godt, MEN, de blå fra BT holder ikke til noe som helst, det er vi så pass mange som har erfaret at vi kan si det er 100% feil på dem,vi vil ikke engang bruke dem ute i hagen så mye som de lekker.
 
Vanlige slanger og gardenakoblinger kjøpt på fx. Jernia holder godt, MEN, de blå fra BT holder ikke til noe som helst, det er vi så pass mange som har erfaret at vi kan si det er 100% feil på dem,vi vil ikke engang bruke dem ute i hagen så mye som de lekker.
Det var som svarte; mine blå har vært tette i over 30 batcher, best å ta turen til Tess før det går galt...
 
Det var som svarte; mine blå har vært tette i over 30 batcher, best å ta turen til Tess før det går galt...

Veldi merkelig, jeg har hatt at større antall og byttet etter vert som de lakk, men når alle var brukt måtte jeg prøve et annet merke, Gardena og der brukes alle ennå, og dette er det ikke bare meg som oppdaget., og ikke bare med kokende vann men også med kaldvann.
Kanskje det nytter og sette på tykkere O-ring på hannkoblingen men da er vel skikkelige saker fra starten bedre.

edit: viktig at det ikke er kank på utløpet når vørten er varm, ille og få varmtvann over seg.
 
Selv om det ikke skal bli trykk av betydning ut fra en slik kjøler så ville jeg valgt slange
som tåler både 100C og trykket inngående vann kan gi.
 
Veldi merkelig, jeg har hatt at større antall og byttet etter vert som de lakk, men når alle var brukt måtte jeg prøve et annet merke, Gardena og der brukes alle ennå, og dette er det ikke bare meg som oppdaget., og ikke bare med kokende vann men også med kaldvann.
Kanskje det nytter og sette på tykkere O-ring på hannkoblingen men da er vel skikkelige saker fra starten bedre.

edit: viktig at det ikke er kank på utløpet når vørten er varm, ille og få varmtvann over seg.
Når du sier det; vannslangene er blå fra BT, koblingene er gule Gardena.... De blå koblingene fra BT er ubrukelige uansett bruk....så da er turen til Tess avlyst i denne omgang...
 
Bruker ingen Gardena koblinger - uansett produsent - på mer enn 60 ℃
Men da fungerer de fint over tid
 
Jeg bruker billig slange og blå koblinger fra Biltema. Gjort det i flere år, aldri hatt noe stress. Hva er problemet?
 
Alle jeg om mine hadde lakk allerede fra starten av, uansett temp, dårlig lott eller ?

Aldri hatt lekk fra starten av, men når de blir utsatt for varme, gjentakende ganger, med høyt trykk, så kan de lekke og så sprekke. Hvis man klipper inn tuppene på slangene av og til så bør det ikke være noe stress.
 
Aldri hatt lekk fra starten av, men når de blir utsatt for varme, gjentakende ganger, med høyt trykk, så kan de lekke og så sprekke. Hvis man klipper inn tuppene på slangene av og til så bør det ikke være noe stress.

skulle kanskje sendt dem til deg så du kan se :) (kaster aldri noe), dette gjelder også dem som har vert brukt ute i hagen og der er det aldri varmt.
Men så lenge Gardena sine aldri lekker så er det ikke noe stress.
 
skulle kanskje sendt dem til deg så du kan se :) (kaster aldri noe), dette gjelder også dem som har vert brukt ute i hagen og der er det aldri varmt.
Men så lenge Gardena sine aldri lekker så er det ikke noe stress.

Bar det du som hadde ca to meter med stålbjelke stående i femten år før du fant bruk for den?
 
Tilbake
Topp