Hei. Kan gi deg "my two cents" siden jeg har grublet litt på det samme.
Ut i fra måling og simuleringer har jeg funnet ut at problemer oppstår først når romtemperaturen nærmer seg den du skal gjære på.
Legger ved et plot fra simulering med temperatur som varierer godt over og så ved gjæringstemp, kjøleskapet er styrt med av/på regulering som standard termostatkontroll/SSR eller STC uten tilbakekobling fra vørter:
Som vi ser går det fint så lenge romtemperaturen er godt over gjæringstemp. Det blir en liten økning i vørter temperatur pga stormgjæring på 60 timer. På 140 timer ser vi at det er et langt opphold der kjøleskapet ikke er på, fordi at temperaturen i rommet er såpass lav. Dette gjør at gjæringstemperaturen svinger litt over ønsket temp, men som du ser så er det egentlig ikke veldig mye sammenlignet med temperaturutviklingen under stormgjæring.
Merk at dette er simulert, men at det svinger "mye" på grunn av manglende varmekilde virker usannsynlig basert på det jeg har funnet ut.
Om du vil minimere svinginger må du legge inn en regulator (feks PID) og bruke tilbakemelding fra vørteren ved å måle den direkte, (eller rekne ut hva temperaturen er i vørteren basert på lufttemperaturen i kjøleskapet, som jeg gjør i simulatoren) men tviler på at du smaker at øl har gjæret med eller uten direktemålt vørter så lenge det har stått på +-1 grad av ønsket gjæringstemperatur, og svingingene er relativt trege (det tar lang tid å varme/kjøle så mye væske)
tldr; du trenger ikke varmekilde så lenge temperaturen i rommet kjøleskapet står i er 4-5 grader varmere enn gjæringstemperatur.