Varmekilde i gjæringsskap nødvendig?

Det er veldig vanlig at kjøl- / fryseskap varierer mye i temperatur. Jeg har målt mine uten STC, og kun med innebygget og standard termostat, og de svinger ... mye... Det er først når man logger temp over tid, som du nå gjør, at man blir klar over dette. Når jeg gjorde dette første gang (den gang med STC), trodde jeg det var noe galt i oppsettet mitt :)
Pæren har en standard stor pæresokkel E27. Jeg laget et hull i platen som deler kjøleskapet mitt. I denne har jeg et standard pc-vifte-gitter som jeg har festet lyspæreholderen i.
ferment-heat.jpg
 
msevland: kan du legge ut bilde av hele skapet?
Så ut som en fin oppdeling for to spann!
Hvordan treplate bruker du? hvor mye vekt har du belastet den med?
 
Vi bygget om kjøkkenet, så hyllen er en gammel kjøkkenhylle. Den tåler langt mer enn hva jeg trenger :)
Skapet er langt fra fancy, men gir meg den kontrollen jeg trenger.
STC'en kjører temperaturen, så har jeg en gjæringslogger som logger luft + 2 * gjæringskar. bb.sevland.no
ImageUploadedByTapatalk1447579297.490335.jpg
 
Er det temperatur proben til loggeren du har festet med isolasjon til karet eller kjører du STC med to prober?
Er det et siggeunderlag, eller noe mykere du har brukt?

Har selv kjøpt et slik varmeelement, og en reptil pære, og skal montere i skapet og teste snart :)
50W Aluminium varmeelement:
http://www.ebay.com/itm/331640178193
Tenker å montere med vifte rett på elementet, og en for å sirkulere luft i skapet
 
STC sensor står i døra. Mange har den på gjæringskaret. Jeg liker at gjæren får jobbe fritt innenfor et gitt område. Jeg kan da også gjære to øl uten at en eventuell stormgjæring i det ene karet påvirker det andre. Jeg har kun én sensor på STC'n.
Loggeren måler luft og en sensor per gjæringskar. Jeg har også tilkobling for å måle temp på utsiden av kjøleskapet dersom det blir plassert i en kald bod el.l.
Liggeunderlag fra Jula. Dette er restene etter en gjæringskappe jeg bruker dersom jeg har mange øl til gjæring.
50W er passe. Har ikke brukt et slikt varmeelementet, men det fungerer sikkert utmerket.
Som du planlegger, har også jeg to vifter. En på varmeelementet, og en som blåser luft gjennom plata for jevn temp oppe og nede
 
Sist redigert:
Jeg liker også å jobbe fritt, men liker ikke at gjæren gjør det...
 
Tør jeg spørre hvordan du vet hva dette gitte området er siden du ikke måler temperaturen på ølet under gjæringen?

Har du flere sensorer i gjæringskaret, ev. hva er avviket fra det som er i gjæringskaret og der du måler?
 
http://bb.templogg.no
Jeg fikk et bortfall av måling mot slutten. Etter dette har jeg konfigurert en alarm som sender en melding til min iPhone dersom det er mer en 10 min siden sist mottatt måling
 
Avhenger av hvordan du har tenkt å styre dette.
Dersom du bruker en styreenhet med både varme og kuldestyring, kan den festes rundt karet som du foreslår.
Dette forutsetter at det er kun det ene gjæringskaret i kjøleskapet. Har du flere, bør du ikke varme selve karet, men lufta. PC vifte inni er da viktig for jevn temperatur.
 
Jeg har en ITC 310T som Bryggselv selger.
Enn så lenge har jeg bare et lite kjøleskap som tar ett gjeringskar.

Men vil 15W holde? Tenker kanskje 25W blir for mye varme, så det blir unødvendige svingninger i temp.
 
Alt mellom 15W og 50W er bra. 15 må du ha på karet. Over ca 25 kan du la henge fritt.
Over 75w kan du få jo-jo svingninger
Flere bruker elementer over 100W og er fornøyde. Usikker på om de logger varme, eller bare sjekker temp manuelt.
Jeg kjører kontinuerlig logging og har ikke fått stabile temperaturer med høy W.
http://bb.templogg.no
 
Da blir det 15, trenger ikke noe mer i det lille kjøleskapet mitt da isåfall.
Takk for svar:)
 
Hei. Kan gi deg "my two cents" siden jeg har grublet litt på det samme.

Ut i fra måling og simuleringer har jeg funnet ut at problemer oppstår først når romtemperaturen nærmer seg den du skal gjære på.

Legger ved et plot fra simulering med temperatur som varierer godt over og så ved gjæringstemp, kjøleskapet er styrt med av/på regulering som standard termostatkontroll/SSR eller STC uten tilbakekobling fra vørter:

chart.png

Som vi ser går det fint så lenge romtemperaturen er godt over gjæringstemp. Det blir en liten økning i vørter temperatur pga stormgjæring på 60 timer. På 140 timer ser vi at det er et langt opphold der kjøleskapet ikke er på, fordi at temperaturen i rommet er såpass lav. Dette gjør at gjæringstemperaturen svinger litt over ønsket temp, men som du ser så er det egentlig ikke veldig mye sammenlignet med temperaturutviklingen under stormgjæring.

Merk at dette er simulert, men at det svinger "mye" på grunn av manglende varmekilde virker usannsynlig basert på det jeg har funnet ut.

Om du vil minimere svinginger må du legge inn en regulator (feks PID) og bruke tilbakemelding fra vørteren ved å måle den direkte, (eller rekne ut hva temperaturen er i vørteren basert på lufttemperaturen i kjøleskapet, som jeg gjør i simulatoren) men tviler på at du smaker at øl har gjæret med eller uten direktemålt vørter så lenge det har stått på +-1 grad av ønsket gjæringstemperatur, og svingingene er relativt trege (det tar lang tid å varme/kjøle så mye væske)

tldr; du trenger ikke varmekilde så lenge temperaturen i rommet kjøleskapet står i er 4-5 grader varmere enn gjæringstemperatur.
 
Kjøpte varmekabelen på 15W, og har tapet den rundt bøtta.
Har vært ute i boden og sjekket jevnt og trutt, og tempen ligger stabilt på 21+\- 0,2 grader.
Så jeg er veldig fornøyd:D
Og det er uhavengig av tempen i boden.
 
Har tenkte tanken før jeg kjøpte varmekabelen, for og sjekke litt grundigere om jeg faktisk trengte en varmekilde.
Men fant ikke så mye på logging, fant en del fancy temp. overvåkning.
Hva bruker du?
 
Arduino nano og DS18B20 for å måle/styre og logger til en raspberry pi. Kan fint gjøre alt med bare en r pi, eller en ESP8266. Har planer om å endre litt på oppsettet etter hvert men har akkurat kjøpt meg hus så er litt andre ting å gjøre just nu ;) (bryggerom bla) msevland har laget en løsning for logging som er rimelig plug and play, sjekk trådene hans
 
Tilbake
Topp