Varmekilde i kjøleskap/gjæringsskap?

Hei. Hva bruker/anbefaler dere som varmekilde til kjøle/gjæringsskap? Har stc-1000. Kjøleskapet blir ikke varmere enn 13-14 grader hvis jeg slår av strømmen.
 
Jeg bruker Jula sin frostvakt på 300W. Funker bra når jeg bruker det til gjæring og fester sensoren på karet med issolasjon mot luft. Holder ikke så stabil luft temperatur hvis du legger sensoren løst. (Går tregere å varme opp 20 liter væske enn 1/2 kubikk luft).
 
Hei!

Jeg bruker 300w frostvakt i en liten fryseboks på rundt 150 liter. Jeg får plass til ett gjæringsspann på 60 liter om gangen i dette. Jeg bruker en STC-1000 for å regulere temperaturen og når jeg isolerer sensoren mot spannet fungerer dette 100%.

Det jeg ikke får til er å bruke det til naturlig karbonering. Problemet blir da at når varmen går på går lufttemperaturen i boksen til himmels, varmen går av og kompressoren starter for å kjøle. Etter noen minutter begynner temperaturen å synke og når kompressoren slås av fortsetter den å synke til langt under ønsket temperatur. Resultatet blir da at varmen går på igjen, og slik forsetter det.

Førstevalget mitt på varmekilde var ei varmepære for reptiler på 50w. Denne ble bestilt, men kom aldri i posten. Opplever kanskje at frostvakten er for treg og for kraftig.

Jeg regner med at jeg må isolere sensoren mot en av flaskene, så løser det meste seg- har bare ikke kommet så langt enda.
 
Jan-Ingvar skrev:
Hei!

Jeg bruker 300w frostvakt i en liten fryseboks på rundt 150 liter. Jeg får plass til ett gjæringsspann på 60 liter om gangen i dette. Jeg bruker en STC-1000 for å regulere temperaturen og når jeg isolerer sensoren mot spannet fungerer dette 100%.

Det jeg ikke får til er å bruke det til naturlig karbonering. Problemet blir da at når varmen går på går lufttemperaturen i boksen til himmels, varmen går av og kompressoren starter for å kjøle. Etter noen minutter begynner temperaturen å synke og når kompressoren slås av fortsetter den å synke til langt under ønsket temperatur. Resultatet blir da at varmen går på igjen, og slik forsetter det.

Førstevalget mitt på varmekilde var ei varmepære for reptiler på 50w. Denne ble bestilt, men kom aldri i posten. Opplever kanskje at frostvakten er for treg og for kraftig.

Jeg regner med at jeg må isolere sensoren mot en av flaskene, så løser det meste seg- har bare ikke kommet så langt enda.
Hva med en 200 w frostvakt fra Biltema til 140,-? Den fungerer utmerket i fryseboks hos meg. Skulle gjerne hatt 50 - 100 w mindre, men det går da greit.

Når du skal varme opp for naturlig karbonering løser du problemet ditt så enkelt som å dra ut stikkontakten for fryseren. La frostvakten gjøre jobben alene, så lenge romtemp. der boksen står er lavere enn ønsket temperatur da.
 
Jeg bruker varmeplata fra Petit og en UT 100. Kun 25w, men ingen problemer med å få opp temperaturen i skapet. Står i et kaldt kjellerrom med 6-7 grader om vinteren, så jeg har ikke hatt behov for kjøling i skapet.
 
Jeg bruker en 25W lyspære som jeg har montert i en Illy kaffeboks (der jeg har fjernet plasten i lokket). Tar noen timer å varme opp en grad eller to, men det var gratis og jeg slipper raske temperatursvingninger.

Edit: Denne ligger i bunnen av kjøleskapet jeg gjærer i. En PC-vifte sørger for sirkulasjon som holder temperaturen jevn i hele kjøleskapet.
 
Min favoritt har blitt varmetepper, mener de jeg bruker (kjøpt fra Pixmania) har inntil 60W effekt (kan stilles i trinn 0-3), og jeg har blant brukt dem på Better Bottles på matboden siden oktober (var 0-5 grader på det kaldeste der nede i vinter) og holdt 17 grader i surølet hele veien.. I og med at de både isolerer og kan og eventuelt kan justeres litt på trinnene i forhold til hvor store temperaturforskjeller det er på rommet og ølet, får man en veldig fin og jevn varme. Vanligvis bruker jeg vanlige 30l gjæringsbøtter, og de fungerer like fint der.

Har også FermWrap (40W, ingen isolasjon) fra MoreBeer som fungerer fint, men da isolerer jeg som regel med liggeunderlag eller liknende utenpå for å hindre varmetap.

Er det veldig høyt sprang i temperatur, kan man også f.eks ha varmeplate (fra f.eks Petit) under i tillegg, men jeg er skeptisk til å utenlukkende bruke disse, da jeg har målt rundt 40 °C grader under bøtta. Samtidig må man også isolere bøtta i tillegg her, hvis man ønsker å dra opp temperaturen mye (jeg tror jeg fant ut at den klarte 4-6°C over romtemperatur uten isolasjon). Har ikke opplevd usmak i ølet som følge av disse, men tør ikke høste gjær fra bunnen av gjæringskar som kun har fått varme fra varmeplate.  Gjærer som oftest i et rom i kjelleren, men har også begynt å ta i bruk et kjøleskap til lagergjæring.

Bruker både UT-200, STC-1000 og TC-10. Alle fungerer nogenlunde likt, bortsett fra at UT-200 er ferdig montert men ikke har mulighet for både kjøle- og varmekrets samtidig, hvis man en sjelden gang ønsker å bruke det.
 
Ville heller ikke det.
Hvis du har plass kan du jo tre et spann utenpå gjæringsspannet, fylle det med vann og legge varmekolbe + stc-1000 tempsensor oppi. Burde gi en presis og jevn kontroll på temperaturen. 
 
Jeg har frostvakt fra jula (anslut) Føler den blir for kraftig. Skulle gjerne hatt noe som er litt svakere. En svakhet til med frostvakta er at den varmer en god stund etter strømmen er kuttet, så det blir litt svingninger. Har prøvd å justert ned termostaten på den så den kanskje kutter innimellom og kanskje ikke så brutal... Vurderer å prøve en skotørker me slanger. Da kan jeg montere varmekilden på utsiden av skapet og ha hull til slangene inn i skapet. Da vil varmeutviklingen forsvinne momentant når strømmen kuttes. Evt en kupevarmer kunne fungert. Begge de to variantene vil også skape sirkulasjon i lufta
 
Kvifor meiner du denne varme kilden er for sterk ?
Korleis har du det monter?
Korleis måler du tempratur?

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Nå har jeg montert føleren i ei glassflaske med vann ved siden av gjæringskaret. I håp om å få mindre svingninger på tempen. men problemet virker til å være at frostvakta varmer litt etter strømmen kutter...så når tempen nås f.eks. 12grader så stiger tempen litt etter strømmen er tatt. Tar gjerne inot tips Jeg har også teipet fast en tempmåler under en svamp og isopor inntil gjæringskaret for å sjekke at tempen i flaska og karet er det samme, og det ser bra ut. Men det svinger litt for mye...
 
Jeg har stc 1000 med kjøleskap og frostvakt tilkoblet. Frosvakta ligger nederst i skapet og karet står ca 25cm over frostvakta
 
uploadfromtaptalk1450013027969.jpguploadfromtaptalk1450013027969.jpg

Fester sensoren på gjæringkaret. Isolerer godt. Får ein mykje stabilere måling.

5 slike oppsett og det funker godt

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Hmm, den treplata var ikke dum! Skiller nok litt karet mot direkte oppvarming på karet etter strømmen er kuttet. Tror jeg prøver noe lignende og fester føleren til gjæringskaret
 
Tilbake
Topp