Varmekilde til 36L-gryte, samt brygging i plastdunker

Kjøpte meg en 36L-gryte på Maltbua da den elektroniske gryten takket for seg. I og med at jeg bor i en leilighet hadde jeg ikke helt lyst til å brygge med gass inne. Kjøpte meg en 2000-watters kokeplate på ClasOhlson, men synes dette gikk noe treigt, så jeg invisterte i en til. Synes ikke dette er helt ideelt men klarer ikke se noen andre løsninger. Noen som har noen tips? Har jeg kjøpt katta i sekken og burde kjøpt en 29L elektronisk gryte?

Ellers kunne jeg godt tenkt meg en tappekran på denne gryten, da jeg synes det var noe klatt med hevert. Noen som har noen tips her?

Alle tips mottas med takk.
 
Kjøp deg en kulevetil hos rørleggeren. monter denne i kjelen.

Så tar du deg en tur til et hvitevare marked, eller på skroten. Du kan og høre med rørleggeren du fikk krana fra. Da skal du klare å finne deg et varme element. Dette moterer du i tanken og bruker sammen med kokeplata.

Elementer fra varmtvanns tanker er fine.  å Demmo på forumet her er stor fan av elementer fra Turnamat vaskemaskiner. Det er bare fantasien som setter grenser. ( Å litt kunneskap) Har du  noe kjenninger som er hobby elektrikere, så er testing og kobling av element en grei affære.
 
Jeg har en litt større kjele og benytter en 2kw plate og en 3kw dyppkoker fra brygging.no
Godt fornøyd med den løsningen.

Bilder finner du her:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1929.0.html
 
og som en annen hurtig-billig løsning kan du kjøpe grilltennere. Jeg har 3a 450w i gryta i tillegg til 2200w plate til 45-50 liter. Det går akkurat, men kunne gjerne tenkt meg litt raskere oppsett. Dessuten litt mikke-mus med tre grilltennere, ledninger etc. Men som sagt, enkelt og billig. Hadde vært fint med enda flere detaljer på hvordan dere har satt inn element fra f.eks vannkoker og lignende. Alt fra hvordan få hull i kjelen, hvor bør det være etc.
 
Jeg koker i en 36-litersgryte, og bruker en 2000 W Kervel-plate. Den er ikke termostatregulert. Koker 26 liter inn til 22,5 på 90 min. Vann varmes opp fra romtemperatur til ca. 74 C på omtrent 45 minutter. Kokingen går smertefritt med en liten glipe i lokket og 1400 W på plata.
 
Torga skrev:
  å Demmo på forumet her er stor fan av elementer fra Turnamat vaskemaskiner. Det er bare fantasien som setter grenser. ( Å litt kunneskap) Har du  noe kjenninger som er hobby elektrikere, så er testing og kobling av element en grei affære.

Det er de jeg bruker mest av, de bygger lite, er enkle å monter, trenger bare hullet til elementet, men jeg har ikke disse i kokekjelen ennå.
Elementer fra beredere kommer høyt i kjelen.
Det er tre måter å montere dem gå, mutter på innsiden med silicon, montere på en muffe fra bereder nr. 2 ved å sveise den fast eller å skjære ut så mye at du kan skru den faast, da slipper du sveiser.
Neste kjele får nok bare dypp elementer, da blir wirlpooling mulig.
 
Så manglende mulighet til wrlpooling er en ulempe med element i bånn.. problemet med dypp elementer er vel rett og slett prisen. #kw fra brygging.no er avsindig for min lommebok, nærmere 3000. Tips om hvor man kan få kjøpt billigere dyppelementer?

Og om jeg likevel skulle gå for fastmontert element: Jeg skjønner fremdeles ikke hvordan man kan feste disse i bånn av gryta og samtidig bruke kokeplate under, hvordan beskyttes ledningen? takker for svar...
 
Ivar M. skrev:
Så manglende mulighet til wrlpooling er en ulempe med element i bånn.. problemet med dypp elementer er vel rett og slett prisen. #kW fra brygging.no er avsindig for min lommebok, nærmere 3000. Tips om hvor man kan få kjøpt billigere dyppelementer?

Og om jeg likevel skulle gå for fastmontert element: Jeg skjønner fremdeles ikke hvordan man kan feste disse i bånn av gryta og samtidig bruke kokeplate under, hvordan beskyttes ledningen? takker for svar...

Du må sette inn elementet i siden på kjelen for å kunne sette den på plata i tillegg.
 
Ivar M. skrev:
Hadde vært fint med enda flere detaljer på hvordan dere har satt inn element fra f.eks vannkoker og lignende. Alt fra hvordan få hull i kjelen, hvor bør det være etc.

Vannkokerelementet er satt inn i et hull boret med hullsag fra Clas Ohlson. Det er en rustfri gryte, så det måtte være det dyre hullsag-settet med herdere skjær. Alu-gryter er null problem å skjære i med billig-hullsag. Jeg valgte å sette elementet i bunnen, fordi den er flat. Tror nok at en tynn alu-gryte er myk nok til å kunne sette et element med "flatt" feste inn i siden.

Jeg vurderer å sette inn ett eller to elementer til og investere i en regulator fra ELFA (www.elfa.se/no) for å kunne få litt lavere W/cm[sup]2[/sup]. Dette for å motvirke fastbrenning av sukker over tid. Ser greit ut enda, etter 3 brygg.
 
Eller om du vil gjøre det enda billigere og enklere, kan du bruke en gammel gjæringsdunk og feste to vannkoker elementer i den.
Jeg har brukt det til to brygg, og det har funket utmerket. 300 kr for 30 liters elektrisk gryte ;D
 
Peter T skrev:
Eller om du vil gjøre det enda billigere og enklere, kan du bruke en gammel gjæringsdunk og feste to vannkoker elementer i den.
Jeg har brukt det til to brygg, og det har funket utmerket. 300 kr for 30 liters elektrisk gryte ;D

Ikke dumt det, både billig og plassbesparende, dersom man kan skyve slike dunker i hverandre (med gjæringsdunken innerst for å unngå riper på innsiden av den).
 
Hvilke elementer bruker du forresten? De finnes på 1,2 kW og 2,2 kW. Hvis det skulle være 2x2,2 kW så må man sikkert fordele belastningen over to kurs for ellers så trekker man ca 19 A.  :eek:
 
Det er lurt å bruke de på 2,2 kW.
Selv bruker jeg to på 2KW og begge disse går på én 16 A kurs.
Dette fordi disse billge vannkokerene skryter av 2 kW mens de egentlig stort sett bare er mellom 1,6 og 1,8KW
(i følge et eller annet jeg leste et eller annet sted jeg ikke husker hvor er).
 
Peter T skrev:
Eller om du vil gjøre det enda billigere og enklere, kan du bruke en gammel gjæringsdunk og feste to vannkoker elementer i den.
Jeg har brukt det til to brygg, og det har funket utmerket. 300 kr for 30 liters elektrisk gryte ;D
Fine bilder her: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2071&p=1
 
@JørnP: takk for linken, den var interessant!

@Peter T: hvilken type vannkoker brukte du til å ta disse to elementene fra?
 
Jeg er fryktelig interessert i å vite hvilk erfaringer folk faktisk har med å bygge, og ikke minst bruke slike plastkokekar. Jeg brukte en del tid på å undersøke saken selv for en tid tilbake, men kom litt av det både fordi jeg er skeptisk til koketid, lekkasjefare, og fordi det viste seg (akkurat da) vrient å få tak i en enkel nok vannkoker med særlig effekt som varmeelement.
 
Tilbake
Topp