Varmekilde til 36L-gryte, samt brygging i plastdunker

Eduard skrev:
Uffda... Jeg vet ikke helt hvordan jeg kan løse dette. Skal jeg prøve å gjøre dunken flatere med den litt kaldere delen av en loddebolt, eller bør jeg få tak i konkave (?) gummipakninger som jeg kan bruke istedet? Jeg har ikke helt svaret tilgjengelig så innspill er velkommen!  :yes:
Få tak i en tykkere pakning som kan klemmes såpass at det blir klem over hele pakningen. Skjær ut et par av ovnssilikon og bruk i tillegg til den du har.

Edit: Jeg har også hatt problemer med lekkasje rundt vannkokerelementene. Det skyldes at jeg monterte dem i en kjele med tynnere gods enn plastgodset i vannkokeren. Løsningen er her også å fore ekstra. Jeg skar ut en bit av PP-plast med samme hulldiameter som i kjelen. Så brettet jeg silikonpakningen rundt både godset i kjelen og plastbiten. Da ble det tykt nok til at det ble tilstrekkelig klem på pakningen.
 
Ja, den der 'hade jag läst noga förut', og det var derfra jeg fikk idéen om disse trapesformede isolasjonsdelene.  :yes: Måtte dra frem gamle ungdomsskoleminner i form av πr[sup]2[/sup] og 2πr. ;D

Men det stod ikke noe i linken om lekkasje ved tappekranen. Merk, at dette først skjer når vannet (eller pakningene) blir varme. Det går heller ikke an å bare skru mutteren på innsiden av dunken tettere, for da hopper den over gjengene, det er jo bare plast.




(Forøvrig så kom jeg i mitt søk over en annen tråd som omhandler et annet plastbryggeri: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2159)
 
@Dag

Det kan jeg jo prøve. Da håper jeg at ovnssilikon er litt mykere enn disse gummipakningene som følger med. Men jeg har ikke mye ekstra pakning å gå på, for gjengene strekker seg over ikke så veldig mye lengde. Og i og med at jeg vil kunne fjerne kranen etter hver bryggedag kan jeg heller ikke bare tette igjen med silikonkitt, en idé som boblet opp tidligere...
 
Kanskje du må gå for andre kraner i f.eks messing hvor du har en mutter bak, da vil i alle fall ikke gjengene hoppe over.
 
Eduard skrev:
oppdaget deretter at det var ved kranen at dunken lakk. Det ser ut til at, selv om dunken har rimellig stort diameter, at gummipakningene ikke tetter godt nok i dunkens runding der!

Jeg kjøpte og Labb dunker fra FK etter din ide. Satte inn kran fra Vin&Bar, de sorte med Gardenakobling i enden. Syntes at pakningen var litt tykk - ser etterpå at det er 2 pakninger  :bank2: - en til hver side  :yes:
Men det ble tett, både Labbdunken og en litt mindre plastdunk (meskekaret).
 
Holdt det seg tett også når vannet ble varmet opp? Jeg merket nemlig ingen lekkasje ved kaldt vann ennå. Jeg har forresten samme kran, også med Gardenakobling i enden. Den er forresten kjekt å bruke for å tømme dunken med hageslange helt til dusjen :)
 
Det var tett både når det var varmt (mesketemp) og nå under gjæring. Men har ikke prøvd med kokende vann. Gjelder begge dunker.
 
Hmm, mesketemperatur tror jeg jeg greide fint, da det ikke er så -veldig- varmt. Jeg skal se hva jeg får gjort, og når, for det er mye annet for tiden som må gjøres  :nosmile:
 
Nå brygges det flittig med det nye bryggeriet, med i bakgrunnen tonene fra radioswizzjazz.ch. :)

Jeg hadde laget spesielle pakninger av LDPE, satt på med flytende pakning, men likevel så lakk HLT-dunken. Dette var mer pga dårlige gjenger enn pakningen, da de andre to kranene ikke har påvist lekkasjer. Jeg fikk altså vannet til å koke i kokedunken (som måtte steppe inn for HLT pga nettopp denne lekkasjen) og det gikk helt fint. Bortsett da fra at det gikk en sikring på tidsuret på kjøkkenet... Det får vi fikse en annen gang. ;D

Mesketiden er snart over, og vannet i HLT'en er vel godt over 90 grader, så da får vi snart ta en batch sparge ned i det som egentlig skal være gjæringsdunken. Dette blir spennende! :)
 
Eduard skrev:
Jeg hadde laget spesielle pakninger av LDPE, satt på med flytende pakning, men likevel så lakk HLT-dunken. Dette var mer pga dårlige gjenger enn pakningen, da de andre to kranene ikke har påvist lekkasjer.

Hva med kun Tech7, bruker det selv på VVB kokekjelen ved ujevne sammenføyinger for å slippe sveising.
Jeg har prøvd å "bygge" demonterbare pakninger ved å smøre på Soya stekemargarin på delene for at Tech7 ikke skal feste seg, det fungerer ikke, Tech7 fester seg til alt uansett, derfor tror jeg det er egnet i en HLT, og forsåvidt i alt annet.
Den skal i følge noen her på forumet være neringsmiddelgodkjendt.

Tech7 kan brukes på offentlige bad fordi den ikke må utskiftes annethvert år som annen silikon, hvert 20. tror jeg,  men....., det er ifølge selgeren.
 
Takk for tipset. Men jeg tror det funker bra nå, ihvertfall på de 2 kranene som har greie gjenger og en mutter som ikke blir så myk slik at den hopper over når det blir varmt. Brygger flittig nå og tar bilder! :)

Nå har jeg 55 liter vørter på 88 grader i kokekaret, og vørteren får tilført (ifølge spesifikasjonene) 5,6 kW i form av oppheting. Så snart det koker skrur jeg nok ned litt.
 
Eduard skrev:
Takk for tipset. Men jeg tror det funker bra nå, ihvertfall på de 2 kranene som har greie gjenger og en mutter som ikke blir så myk slik at den hopper over når det blir varmt. Brygger flittig nå og tar bilder! :)

Nå har jeg 55 liter vørter på 88 grader i kokekaret, og vørteren får tilført (ifølge spesifikasjonene) 5,6 kW i form av oppheting. Så snart det koker skrur jeg nok ned litt.

Kan tenke meg at det luktet bryggeri på Bjølsen igår, ja  :brygging:
 
Ja, det luktet godt på Bjølsen! Men jeg var litt varsom med heftig koking da dette medførte mye kokdamp. Jeg var litt redd for brannalarmen, men det gikk akkurat greit. Neste gang koker jeg foran vinduet med sommervifta på.

Nå står vørteren og gjærer. Jeg bruker nå 'kjølepatentet' mitt som består av en 10 mm 5 m kobberkveil i gjæringsdunken, en 4-liters kanne med kjølevann i øleskapet, slanger mellom disse og en liten impellerpumpe fra Biltema. Vannet kjøles ned i kannen i øleskapet, pumpes ut av den og gjennom kveilen. Jeg har greit å få ned vørtertempen fra 20 grader til 15 med nesten kontinuerlig kjøling. I natt måtte jeg slå av pumpen pga at det bråker litt (dunken står nært sovestedet) og i morges etter 6 timer hadde ølets temperatur økt til 16,1 grad. Men nå skal pumpen stå og durre som bare det igjen slik at ølet kjøles ned.

Jeg er gjennomgående fornøyd med kjølingen, men kunne nok tenke meg litt kraftigere kjøling. Det at ikke ølet kjøles fort nok er sikkert pga at den gjærende vørter selv gir varme fra seg, og fordi en plastkanne ikke er det mest heldige valget. Hvis det går an så vil jeg prøve å få tak i en bilradiator, eller kanskje ovnen til en bil, slik at den passer i øleskapet bak fatene. Med en slik sak, evt sammen med en pc-vifte bør være nok for god kjøling fremover. :)
 
Jada, jada, hadde fått svinepesten og var forvist bort fra pc-en. Men bildene er overført til dataen, så da er de i det minste tilgjengelige for meg. Legger dem snart til! :)
 
Tilbake
Topp