Varmekilde til 36L-gryte, samt brygging i plastdunker

Snedig løsning Eddy  :ilike:

Vil tro at det som returnerer til den "lille" tanken din varmer opp den, hadde du hatt større volum i den hadde det kanskje gått bedre? Hvor kaldt har du det i kjøleskapet?
 
Gahr skrev:
Å si at det ser bra ut, er vel å ta hardt i, men jeg digger ting som funker. Det beviser at man ikke trenger å betale det hvite ut av øyet for å lage et bryggeri. Og at du har laget et så stort system så billig, er fantastisk!
-beauty is in the eye of the beer holder :biersmile:
 
Hei

Tar opp tråden igjen for et spørsmål ang. plastbryggeriet til Eduard.

Jeg vurderer å bygge et slikt opplegg selv og lurer på om hopstopperen i kokekaret ditt klarer å holde tilbake humle hvis du brygger med pellets?

Hvis ikke, er det noen som vet om det vil det gi noen merkbar negativ effekt med den lille humlen som blir med over i gjæringsbøtta?
 
Humle får du med uansett, i større elle mindre mengder og det gjør ikke noe.
Pellets kan ikke filtreres bort, du må la den synke til bunns og unngå å tappe den over i gjæringskaret, men noe kommer med.
 
Egentlig så hadde jeg laget bryggeriet til at det skulle kunne håndtere pellets, men det var bare blomst jeg hadde liggende der og da. Jeg forventer av hopstopperen at den greier å sile av det meste av vørteren. Tanken er også å ha en rører som samler humlegrumset i midten, så får man ta vørteren fra siden, men så langt har jeg ikke kommet ennå.
 
Vin og bar har fått inn et varmeelement, som et alternativ til vannkoker-elementene!
product_thumb.php
 
genialt enkelt konsept du har lagd, vurderer å "kopiere" jeg også som en annen her sa, tilfeldigvis studerer jeg produktdesign jeg osgå :p

men istedet for hopstopper, går det ikke an å bare sile vørteren gjennom et dørslag på vei ned i gjæringskaret?
jeg ser for meg at det vil tilføres bra med oksygen også på den måten, eller må det være noe på innsiden av karet for at tappekranen ikke skal tette seg?
synspunkt?
 
tomv skrev:
men istedet for hopstopper, går det ikke an å bare sile vørteren gjennom et dørslag på vei ned i gjæringskaret?

Problemet er vel at hvis man ikke har en 'hopstopper' av noe slag i kokekjelen, at humlen vil sette seg fast foran kranen. Et alternativ ville isåfall vært å bruke en særdeles stor hevertslange som har nok plass til humlekonglene. Uansett, jeg slet med hopstopperen og måtte 'grave' i vørteren for å få det til å renne etter hvert. Neste gang er det tilbake til humlepellets for min del.
 
Er i ferd med å bygge plastbryggeriet selv og lurer litt på et par ting her. Først om maskevidde på hopstopperen din? Tenker tanken på  at den tette seg med pellets men dette vet kanskje du bedre. Ligger den helt nede i bunnen av karet eller litt over for å hindre at det tetter seg?
Hva bruker du for å få koblingen mellom kran og rør(kobber) tett? Jeg ser at innvendig diameter på kranene mine er ca 19 mm men ser at standard bend og koblinger er 15 mm. Bruker du bare gjengetape eller annet medium?

Det var vel det for denne gang tror jeg.
 
Maskevidde vet jeg ikke helt, jeg bare brukte et standard dørslag fra Clas Ohlson (den som er av rustfritt stål). Jeg har bare brukt bryggeriet en gang ( :roedme: ) og brukte da masse humleblomst, som faktisk satt en stopper for avrenning. Men jeg kan tenke meg at det fungerer nokså greit med moderate mengder av pellets.

For å gjøre koblingen tett gjør jeg ikke noe særlig. Jeg har bare prøvd å finne en bend som passer i, og det passer godt. Bare ta med kranen til Clas Ohlson eller Biltema og prøv ut de bendene de har liggende i hyllene, det var det jeg gjorde. Så fikk jeg fikse koblingen mellom bend og rør med masse lodding.  ;)
 
Pga flytting og plassmangel (og nyttinnkjøpt bryggeri) selger jeg nå plastbryggeriet. Se her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3849.new.html#new
 
Og jeg ;D
Må bare slenge med en notis om at vi har lagt et bryggeri etter samme modell, HLT og kokekar i 60 L Labb, Meskekar i 2 30 L gjæringskar fra Europlease.  Har montert inn varmelementer i dunkene og sånn.  Utrolig glimrende konsept.  Så hvis noen skal ha et bryggeri så kan denne typen anbefales på det sterkeste. 
 
Ed har bukket under for Richards umenneskelige press og kjøpt Speidelen hans...
 
Tilbake
Topp