Varmekilde til 36L-gryte, samt brygging i plastdunker

Bjørn Lantz skrev:
Modifiserer innlegget mitt fra istad litt.
Lager i prinsippet toppen 23 liter brygg.
Så hva med en slik 30 liter/ 5mm tykk bunn kjele som dette;

http://MoreBeer.com/view_product/84...w_Kettle_-_With_Ball_Valve_32_Quart_8_Gallon
Kombinert med;

http://www.elkjop.no/product///ICP2000/wilfa-kokeplate
Kunne dette vært en løsning?
Kan nok gå bra, men jeg ville sjekket grundig om plata tåler vekta av gryte+ vørter, hvordan man nå skal få gjort det på en sikker måte...
 
Tilbud på elkjøp i disse dager. 2.2kw vannkoker, 98 kr. Har kjøpt og montert 3 stk i en Labb-dunk slik Eduard gjorde. Men så slo det meg: hvordan deaktiverer jeg termostaten? Termostaten ser ut til å være en metallskive som endrer form ved 100C og skyver bryteren til av-posisjon. Er det bare å rive ut den skiva?
 
Bård skrev:
Tilbud på elkjøp i disse dager. 2.2kw vannkoker, 98 kr. Har kjøpt og montert 3 stk i en Labb-dunk slik Eduard gjorde. Men så slo det meg: hvordan deaktiverer jeg termostaten? Termostaten ser ut til å være en metallskive som endrer form ved 100C og skyver bryteren til av-posisjon. Er det bare å rive ut den skiva?

Ja, hvis den er utformet slik. Bimetal som endrer form ved varme.

Hvordan er disse vannkokerne?, monteringsfester og slikt?, bilder?
 
Bare riv av hele driten.
Vi har montert varmeelementer fra vannkokere i labb dunker etter Eduard metoden.  Genialt konsept.
Vi rev av thermoføleren og koblet det slik at vi kunne koble strømmen rett på elementet med "klumpen" som er på utsiden av vannbeholderen.  Derfra trakk vi ledningen langt nok ut til at den klarerte kanten på dunken og koblet på en stikkontakt, så kan vi koble den på skjøteledning.
For å gjøre det stabilt så skar vi ut en ring i isopor der vi skal hull til "klumpen" og spor til ledningene.  Da fikk vi isolasjon i tillegg :)  Litt gaffa så var alt i orden.
 
Ja, hvis den er utformet slik. Bimetal som endrer form ved varme.

Hvordan er disse vannkokerne?, monteringsfester og slikt?, bilder?
[/quote]

Har dokumentert hele byggeprosessen. Legger det ut så fort jeg får tid:  :)
 
Ja det er den jeg har kjøpt. Slakter hele greia og lodder kablene rett på varmeelementet. Bruker bare akkurat den plast-delen som skruene festes i for å få strammet elementet mot pakningen. må sage litt for å få plassert elementene med rett vinkel mot hverandre. Vet ikke hvor tett dette blir enda. Mener å huske at Eduard slet med å få det tett når vannet ble varmt, og at det ble løst med silikon-bakepapir?
 
Bård skrev:
Ja det er den jeg har kjøpt. Slakter hele greia og lodder kablene rett på varmeelementet. Bruker bare akkurat den plast-delen som skruene festes i for å få strammet elementet mot pakningen. må sage litt for å få plassert elementene med rett vinkel mot hverandre. Vet ikke hvor tett dette blir enda. Mener å huske at Eduard slet med å få det tett når vannet ble varmt, og at det ble løst med silikon-bakepapir?

Ja, slikt: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161705841 Vet ikke om det er akkurat samme merke, men det er som en tykk silkonmatte, fin å skjere ut pakninger i.
 
Bård skrev:
Ja det er den jeg har kjøpt. Slakter hele greia og lodder kablene rett på varmeelementet.

Trenger du å lodde? Slike varmeelementer passer jo som knott i ost på en vanlig powerkabel til f.eks. en PC.
 
Dag skrev:
Bård skrev:
Ja det er den jeg har kjøpt. Slakter hele greia og lodder kablene rett på varmeelementet.

Trenger du å lodde? Slike varmeelementer passer jo som knott i ost på en vanlig powerkabel til f.eks. en PC.

Hvis det hadde vært en vannkoker uten løs base ja.
 
De fleste vannkokerne jeg har sett som har løs base, bruker nøyaktig samme element, med nøyaktig samme kontakter i enden. Denne kontakttypen er egnet også når man 'skal' skli kontakten sidelengs inn på støpslet på basen.
 
Det stemmer nok det. Men for å få elementene til å stå i rett vinkel i forhold til hverandre måtte jeg sage. Dessuten falt delene fra hverandre da jeg rev ut tempføleren. Følte.det tryggest å rive ut alt strømførende metall og heller lodde. Det har så fort gjort likevel..
 
Som rørlegger skal jeg gi deg et godt råd som funker. Du må bore et 16mm hull i kjelen. Sett inn en 3/8r glattnippei. legg på gjengetape som pakning mot kjelen på begge sider, skru på en 3/8 bakknottmutter på begge sider.
tape gjengene på utsiden, 10 omdreininger med klokka, sett på en 3/8 venti som står for varme. FERDIG :yes:
 
Hmm. Var på biltema før i dag. Kjøpte 3/8 båtgjennomføring, 3/8 kuleventil, 3/8 slangenippel, gummipakninger og en tube silikonpakningmateriale  som tåler opptil 300 c:)
 
Albech skrev:
Som rørlegger skal jeg gi deg et godt råd som funker. Du må bore et 16mm hull i kjelen. Sett inn en 3/8r glattnippei. legg på gjengetape som pakning mot kjelen på begge sider, skru på en 3/8 bakknottmutter på begge sider.
tape gjengene på utsiden, 10 omdreininger med klokka, sett på en 3/8 venti som står for varme. FERDIG :yes:

glattnippel?

bakknotmutter?

kan du vise til en nettside som har dette. Jeg er som du forstår ikke rørlegger..  :attevar:
 
Hei.
Gå til en vvsbutikk, og be dem hjelpe deg.
Glattnippel er en messingbit med bare gjenger.
Bakknott er en mutter.
 
Her er bilder..
 

Vedlegg

  • bryggeri 090.jpg
    bryggeri 090.jpg
    1,5 MB · Sett: 960
  • bryggeri 092.jpg
    bryggeri 092.jpg
    1,5 MB · Sett: 963
  • bryggeri 095.jpg
    1,5 MB · Sett: 992
  • bryggeri 096.jpg
    1,5 MB · Sett: 970
Flere..
 

Vedlegg

  • bryggeri 098.jpg
    1,5 MB · Sett: 933
  • bryggeri 096.jpg
    1,5 MB · Sett: 940
  • bryggeri 099.jpg
    1,5 MB · Sett: 956
  • bryggeri 098.jpg
    1,5 MB · Sett: 976
Enda flere..
 

Vedlegg

  • bryggeri 099.jpg
    1,5 MB · Sett: 925
  • bryggeri 100.jpg
    1,5 MB · Sett: 918
  • bryggeri 101.jpg
    1,5 MB · Sett: 918
  • bryggeri 106.jpg
    1,5 MB · Sett: 901
Tilbake
Topp