Varmekilde til 36L-gryte, samt brygging i plastdunker

Og jeg kjører på..
 

Vedlegg

  • bryggeri 107.jpg
    1,7 MB · Sett: 900
  • bryggeri 108.jpg
    bryggeri 108.jpg
    1,4 MB · Sett: 884
  • bryggeri 109.jpg
    1,5 MB · Sett: 892
  • bryggeri 110.jpg
    1,5 MB · Sett: 890
Og til slutt
 

Vedlegg

  • bryggeri 111.jpg
    1,5 MB · Sett: 882
  • bryggeri 114.jpg
    bryggeri 114.jpg
    1,3 MB · Sett: 876
  • bryggeri 118.jpg
    bryggeri 118.jpg
    1,6 MB · Sett: 859
Når du river ut den kobberfargede skiva og stiften den er festet med på bilde Bryggeri 92, åpner hele greia seg. Fra innsiden rev jeg ut alt metall. Kontaktene til strømtilførselen sitter ikke spess godt. Trakk dem ut med tanga.

Når tetningsmassen (den røde) hadde herdet, skar jeg forsiktig rundt elementene og trakk den lett av. det er minimalt med tetningsmasse som kommer i kontakt med vann og vørter.

Jeg borret to små hull til strips, slik at sukkerbitene sitter godt festet.

Håper dette kan være til hjelp.

Bård
 
Da har jeg prøvekjørt på ordentlig. Startet med 60 l vann på 10 °C
Temp er målt ca 10 cm under vannoverflaten. Alt uten lokk eller isolasjon av bøtta.

Her følger temperaturutviklingen:

etter 12 min 30 °C
etter 18 min 40 °C
etter 32 min 60 °C
etter 40 min 70 °C
etter 47 min 80 °C
etter 56 min 90 °C
etter 68 min fosskok

Vil anta at tiden blir redusert til godt under en time med lokk og isolasjon. Når vannet var kokt opp ble en fin "rullende koking" opprettholdt ved å skru av ett element og kun ha strøm på to.

PS. Termometeret mitt viste 104 °C ved fosskok, så helt presise er ikke målingene.
 
Jeg har montert et slikt varmeelement i en gjæringsbøtte. Det holdt tett når vannet var kaldt, men når det begynte å bli varmt lakk det litt (Noen få dråper som la seg nedover). Hva er best å bruke for å tette? Noe som ikke avgir giftstoffer.
 
Tjah silikon er jo bra på mange måter. Jeg ser at noen har brukt silikon bakepapir, og har klippet ut pakninger av dette. Til kuleventilene mine klippet jeg opp en silikon gryteklut og laget pakninger av den..

Forøvrig ser du at jeg har brukt varmebestandig silikonpakningsmasse. Etter mitt skjønn vil ikke den heller avgi giftstoffer når den er ferdig herdet..
 
Et spørsmål:

Ville denne kunne greit koke opp en kjele på 22 liter? Kjelen er egentlig 30 Liters. Eller hva mener dere, er det best med elektrisk eller kan man like gjerne bruke gass?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27751376
 
Ja, ganske sikkert.
Men ikke sett bryggekjelen oppå dette uten å støtte det godt opp først! Du vil ikke ha 20 liter kokende vørter over beina!
Jeg pådro meg en idrettsskade for en tid siden, under bryggingen til NM. Fikk 2dl kokende vørter over sokken. Blemme, bokstavelig talt!
 
Sant nok  :D Tenkte jeg skulle ringe å høre om hvor stor den er i forhold til kjelen, men gjelder egentlig samme prinsipp som hvis man skulle satt den på en vanlig elektrisk med diameter på 22 cm. Kommer ikke til å ha den oppå gassbeholderen som på bildet...det ville jo ikke vært særlig lurt hehe  :biersmile:
 
Bildet er jo arrangert bare for å få med begge, du monterer denne som en vanlig platetopp i en benkeplate eller tilsvarende.
 
Yepp...tror jeg går for den eller noe lignende. Sommeren er på vei og den vil bli fin å brygge ute med  :biersmile: Takk for svar og innspill
 
Bård; Ser du bruker "High temperature Sealant" silikon. Jeg vurderte denne, men var litt redd den inneholder farlige kjemiske forbindelser. Vet du om den er trygg? Jeg har brukt vanlig akvariesilikon, og dette fungerer foreløpig.
 
Har høyrt at Tec-7 skal vere kurrant i herda tilstand. Trur oddvar antyda det også ein gang. I så fall ville eg gått for Tec-7 då det er sterkt som f¤%n og limer vanvittig godt.

Men på ein generel basis ville eg ungått alle kjemikalier, og gått for silikonpakningar/o-ringar som vi veit er OK og som er demonterbare.
 
Jeg har antydet at du kan lime en pakke Melange i taket for å beskrive hefteevnen.    :)

Jeg har brukt det til krangjennomføring på kokekjel uten lekasje og jeg har limt avskjær av brusflasker til deksel over elelementene på kokekjelen, det var egentli provesorisk men satt så det ble permanent i de to-tre årene jeg hadde kjelen, det må slipemaskiner, etc.  til for å fjerne Tec7en.
 
Jeg tror ikke den silikonpakningsmassen jeg har valgt å bruke slipper noe særlig stoffer etter at den er herdet. Faktisk er det eddiksyre som dannes under herdingen. Ikke akkurat farlig. Lett å kjenne at herdingen er over når eddiklukta er borte. Dog tror jeg Oddvar har rett i at tec7, evt sicaflex limer atskillig bedre. (her snakker jeg som trebåteier, og ikke som brygger). Uansett er det så små mengder det er snakk om at det neppe påvirker ølet i særlig grad..
 
Jeg har ikke prøvd annet enn Tec7 i forbindelse med øl så jeg påstår ikke så mye :)
Grunnen til at jeg kom i kontakt med Tec7 er at "rørleggeren" puchet det fremfor silicon, silicon må skiftes annethvert år mens Tec7 holder i, ja var det 20 år, da i offentlige bad.
Har også forstodt at det er nerings middelgo.....
 
Nå blir det liv i gryta, går i investering av denne: http://www.rk-smia.no/produkter/koketopper/2454-krabbekoker.html?flypage=flypage-ask.tpl
 
Tilbake
Topp