Varmekilde til 36L-gryte, samt brygging i plastdunker

Nidveg skrev:
Takker for alle innspill!  :skitbra:
Tenker jeg tar en tur innom Biltema og skaffer dette med mindre noen har noen mer næringsgodkjente alternativer.
Jeg tror ikke jeg ville brukt den der gitt. Om du på produktsiden til Biltema trykker der det står "Dokument", får du opp et HMS-blad på den. Den inneholder blant annet etsende stoffer, og diverse andre ting som gjør at jeg tviler på at det er spesielt sunt å bruke dette. Dessuten står det også at den ikke skal være i kontakt med vann, noe som kan bli problematisk. :)

Jeg TROR faktisk at Tec-7 er næringsmiddelgodkjent, men er usikker på hva for varmetoleranse det har. Det er sikkert noen andre her som har mer kunnskap om det.
EDIT:
Jess, Tec-7 er næringsmiddelgodkjent.
Se mer info her: http://www.novatech.as/Default.aspx?ID=320&ProductID=PROD473
De selger Tec-7 på blant annet Bauhaus vet jeg.
 
Det var vel 80 grader på Tec7 men jeg har kokt Tec7 ett par år uten problemer, da som pakning mest på utsiden av kokekjelen.
 
Oddvar Demmo skrev:
Det var vel 80 grader på Tec7 men jeg har kokt Tec7 ett par år uten problemer, da som pakning mest på utsiden av kokekjelen.

i produktbladet står det:

Temperaturstabilitet: -30C til +95C, Topp 155C max 30 min.
så det holder kanskje akkurat?
 
RobertE skrev:
Nidveg skrev:
Takker for alle innspill!  :skitbra:
Tenker jeg tar en tur innom Biltema og skaffer dette med mindre noen har noen mer næringsgodkjente alternativer.
Jeg tror ikke jeg ville brukt den der gitt. Om du på produktsiden til Biltema trykker der det står "Dokument", får du opp et HMS-blad på den. Den inneholder blant annet etsende stoffer, og diverse andre ting som gjør at jeg tviler på at det er spesielt sunt å bruke dette. Dessuten står det også at den ikke skal være i kontakt med vann, noe som kan bli problematisk. :)

Jeg TROR faktisk at Tec-7 er næringsmiddelgodkjent, men er usikker på hva for varmetoleranse det har. Det er sikkert noen andre her som har mer kunnskap om det.
EDIT:
Jess, Tec-7 er næringsmiddelgodkjent.
Se mer info her: http://www.novatech.as/Default.aspx?ID=320&ProductID=PROD473
De selger Tec-7 på blant annet Bauhaus vet jeg.

Kult! Får skaffe det. Noen som veit om det er mulig å få tak i innen Oslo?

Edit: Google foreslo Maxbo og Byggmaker. Får Freiste lykka.
 
Vi har bare brukt pakningene fra vannkokerne i bøttene, og det har holdt i 2 bøtter i 40+ brygg over det siste året.
 
Tec7.
Hvis en leser i egenerklæringen til produsenten som det refereres til som Næringsmiddelgodkjenning er det ikke akkurat Næringsmiddelgodkjenning. De erklærer at det kan brukes til fuging på gulv og vegger i lokaler som produserer næringsmidler. Altså ikke i direkte kontakt med næringsmidler. Det står og at den tåler klorvann dårlig. Så hvis en skal desinfisere bruk noe annet.

Dog sier de at den er giftfri.
 
Skal prøve med Tec7. Har noen brukt det før?

Martin E skrev:
Vi har bare brukt pakningene fra vannkokerne i bøttene, og det har holdt i 2 bøtter i 40+ brygg over det siste året.

Hvordan fikk dere hull i bøttene? Min lekker sannsynligvis pga. lite egnede hullbor (stygge hull, litt for store).
 
Nidveg skrev:
Skal prøve med Tec7. Har noen brukt det før?

Martin E skrev:
Vi har bare brukt pakningene fra vannkokerne i bøttene, og det har holdt i 2 bøtter i 40+ brygg over det siste året.

Hvordan fikk dere hull i bøttene? Min lekker sannsynligvis pga. lite egnede hullbor (stygge hull, litt for store).

Hullsag er vel den greieste metoden å lage hull til varmeelementer i LABB-dunkene vil jeg tro.
Dette hullsagsettet kommer med 7 hullsager i forskjellige størrelser, samt to pilotborr. Finn det som passer best til størrelsen på elementene, merk opp eller lag et lite hull der du vil ha senter på hullet og sag gjennom. Det settet passer til de aller fleste bormaskiner.
 
Det går også an å bruke den der hull-tageren som selges på ikea. Den du bruker til oppvaskbenken for å lage hull til blandebatteriet. Alt du trenger er en tang og en skiftnøkkel. Hullet blir perfekt, og et vannkokerelement fra melissa-vannkoker passer som hånd i hanske. Jeg brukte dette på en aluminiums-kjele.
 
Jeg kjøpte denne på Clas: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164027109
Passer perfekt til Coline vannkokeren fra Clas: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164747899
Jeg brukte 22mm til hullet, og har kun tredd på pakningen som fulgte med vannkokeren. Har ikke hatt noe lekkasje foreløpig heller, så lenger du strammer godt så har hvertfall min holdt tett.

Trevland

Edit: Mulig det var 19 mm jeg jeg brukte, ble plutselig veldig usikker. Uansett, den ene passer perfekt!  :skitbra:
 
Hiver meg på.

Brygger ute, og mangler noen ampere. Derfor blir det kjele og gass til koking for min del.
Men, vurderer å bruke 2 labb-dunker til hhv HLT og meskekar,  muligens med ett lite varmeelement eller sirk i HLT.  Skal handle inn noen kraner og litt annet snadder fra homebresstuff, og har lyst til å ta med en falsk bunn i rustfritt i samme slengen.
Så: kan noen av dere som har prøvd hjelpe meg med  indre minste diameter i LABB-bøtta?
(Alternativene er 8, 10, eller 12 tommer..)
 
RawRoffe skrev:
Hiver meg på.

Brygger ute, og mangler noen ampere. Derfor blir det kjele og gass til koking for min del.
Men, vurderer å bruke 2 labb-dunker til hhv HLT og meskekar,  muligens med ett lite varmeelement eller sirk i HLT.  Skal handle inn noen kraner og litt annet snadder fra homebresstuff, og har lyst til å ta med en falsk bunn i rustfritt i samme slengen.
Så: kan noen av dere som har prøvd hjelpe meg med  indre minste diameter i LABB-bøtta?
(Alternativene er 8, 10, eller 12 tommer..)
Innerdiameteren er omtrentlig 35 cm i bunnen. Hadde ikke noe optimalt måleutstyr, så dette kan være +/- noen cm, men det er omtrentlig riktig.
Senterringen i bøtta (som sett HER) er ca. 29 cm bred.
 
Jeg bruker en plastbøtte og varmeelement fra en Coline-vannkoker som HLT-tank, men jeg har slitt med at det blir dårlig kontakt når jeg har brukt bøtten en stund. Jeg må drive å lirke på ledningen for at elementet i det hele tatt skal være aktivt. Nå sist virket det ikke i det hele tatt. Noen som har opplevd det samme eller vet hva som kan være grunnen?
 
Nettopp for å sikre meg mot dette valgte jeg å lodde på ledningene. De "stiftene" som du setter stikkontakten i sitter bare fast pga frikson mot plasten de er støpt inn i. Etter litt flytting hit og dit, samt kontakter ut og inn, vil plasten sliktes og kontakten bli dårligere..
 
Jeg vet det. Men når alt rundt er revet av, blir det tilsynelatende slarkete etterhvert..
 
Tilbake
Topp