Varmekilde til 36L-gryte, samt brygging i plastdunker

Dette er et bilde av to forskjellige "bryggeri". Så er du kvinne, eller er en gammel mann som ikke orker å lette fra sofaen, så er det bare: løøøøp og kjøøøp :)
 
Bjarte H skrev:
Gahr skrev:
Ed har bukket under for Richards umenneskelige press og kjøpt Speidelen hans...
Det begynner å bli en stor Speidel-bande nå :)
Ja det registreres! Hvor blir av sjarmen lissom?? JA til økonomiske bryggeløsninger som brygger minst like bra, hvis ikke bedre øl  :biersmile:
 
Tanken bak en Speidel er ikke å ta bort sjarmen, tanken er å drikke tett mens Speidelen durer pent i bakkgrunnen. Er ikke det sjarm kanskje? Klart det er sjarm med alt innen bryggingen, men etter å ha brygget siden 1992 så savner jeg ikke kjøleboks og rigging.

Gleder meg til du bukker under presset og kjøper Speidel Kyrre.
;D ;D ;D
 
Kan man bruke gaffatape på speidel??  Personlig synes jeg halve ( ok, 1/7 av ialefall )  hobbyen er utviklingen av løsninger og snekkervirksomhet i kjelleren. Da blir liksom gleden over at ting virker halve morroa. 
 
Det er nettopp det som er så bra med hobbyen vår, mange innfallsvinkler og utfordringer. Noen digger å dyrke gjær, andre digger å mekke utstyr og andre digger å brygge humlebomber (der har du meg) osv osv.  Jeg syntes mye av moroa er å mekke oppskrifter, og så presentasjon i form av bling bling tappekraner og kjølerom.
 
Hehe, hadde ikke tenkt det skulle bli så mye diskusjon av dette, nei ;D. Vel, synes det er gøy å bygge og hadde mye moro mens jeg laget plastbryggeriet. Hadde det ikke vært for at jeg flytter til et mindre sted så hadde jeg nok beholdt plastbryggeriet og brukt det oftere enn jeg gjorde. Så jeg er så å si litt tvunget til det. For likevel å kunne brygge mens jeg bor trangt, vel, da er jo Speidelen godt eignet! :)
 
Noen liker mora, andre liker dattera. Noen liker å mekke, andre liker ikke å mekke.

Men å påstå at man brygger bedre øl med et tradisjonelt bryggeri, det blir en drøy påstand, gitt resultatlistene fra sist NM ;)
 
Kyrre D K skrev:
Richard skrev:
Gleder meg til du bukker under presset og kjøper Speidel Kyrre.
;D ;D ;D
Aldri  ;D

En på jobben min lovet dyrt og hellig at han aldri skulle kjøpe møkkatelefonen iPhone, nå tror jeg han angrer. Litt farlig å skrive slikt, vanskelig å gå tilbake da uten og bli disset i evig tid.
;D ;D ;D
 
ErlendT skrev:
Kan man bruke gaffatape på Speidel??  Personlig synes jeg halve ( ok, 1/7 av ialefall )  hobbyen er utviklingen av løsninger og snekkervirksomhet i kjelleren. Da blir liksom gleden over at ting virker halve morroa.

For tida har jeg:
  • Et ølleskap som ikke fungerer, selv om det tyter ut masse slanger på baksida. Nå var Vin og Bar her med ny regulator, så for dette er rimelig bra håp i løpet av kvelden, riktignok
  • Et rom som jeg ikke får gjæret i, fordi temperaturkontrollen som burde vært der et sted aldri har blitt noe rede på.
  • En gjærbank som formelig roper på en løsning for langtidslagring av slants.
  • Ingen mulighet for skikkelig gjæring av lager.

Så selv om jeg ikke bruker et par-tre timer på rigging og vasking hver gang jeg skal brygge, så er det ikke mangel på bruksområder for gaffateip.
 
Hei Eduard

Den hopstopperen som du har laget i plastbryggeriet, hvordan funket den? Ble den tett? Har du forsøkt å bruke pellets i bryggeriet, eller bare hel blomst? Og brukte du bare ståltråd for å klemme sammen kjøkkensilen?
 
Jeg også har tenkt til å lage meg en koker i plast. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal koble strøm til vannkokerlementet (se bilde under). En vanlig strømkabel til PC passer ikke (noe som overrasket meg).

Er det noen som har noen gode ideèr, eller egner denne typen elementer seg rett og slett ikke til ovennevnte formål?
 

Vedlegg

  • vannkokerelement.jpg
    vannkokerelement.jpg
    408,6 KB · Sett: 861
Jeg loddet på mine ledninger.
Anbefaler jordfeilbryter på den kursen du skal bruke - for sikkerhets skyld...
 
Hvis du har en tykkbunnet stål-kjele, så fungerer induskjonsovner rimelig bra, varmer raskt opp.
Men hvis kjelen altså har noe tynnere bunn, så fungerer det noe dårligere, og har du en alu kjele så er du kjørt.

Men, endel av disse småplatene er litt kjedelige da, noen har timer, noen har tempertur greie, som gjør at de slår seg av midt under kokinga, sjekk så det ikke er tilfelle.
Jeg kjøpte en plate på Coop Obs, og den slo seg av 3-4 ganger iløpet av bryggedagen, forbannet møkk.
 
Induksjonsplater, vannkokerelement, gass mm..... Hvorfor ikke ved?
Jeg har en gammel kjelringovn fra sent 1800. Ved neste brygging skal jeg ta noen bilder av den "in action"
Her på bygda har markedet kollapset, dvs det er svært få ovner igjen å oppdrive. I mer urbane strøk er det imidlertid større muligheter. I de flest bygårder sto/står gamle kjelringovner i vaskekjelleren. En slik kombinert med en 100L kobberkjel (sjekk det lokale gjenbrukstoreget) er både en frekk og billig kombo
 
Tilbake
Topp