Varmekilde til 36L-gryte, samt brygging i plastdunker

Eduard, har du tatt i bruk 2 stk. FK som meskekar med "boblejakke"? Fungerer det greit? Går indre og ytre dunk tett i hverandre?
Jeg har brukt "dunk i dunk" og tusenvis med hull i innerste dunk, men det blir jo endel vann i rommet mellom indre og ytre dunk.
Dette er jo dumt ved stegmesking og det ikke skal være så mye vann i første runde.
 
cimg4912.jpg

Kokekar med 'hopstopper', laget av litt kobberrør og en kjøkkensil av rustfritt stål

cimg4915.jpg

Vin og Bar-kranen på utsiden av alle dunker.

cimg4918.jpg

Vannkokerelementene sett fra undersiden.

cimg4919.jpg

Kjølespiral, av 2x5 m kobberrør, Ø=12mm

cimg4920u.jpg

Her ble de to kobberrørene skjøtet.

cimg4921g.jpg

Her ble det brukt mer slaktavfall fra den tidligere motstrømskjøleren, like greit.

cimg4923.jpg

Filtermanifold i meskekaret. Mange sagsnitt på undersiden (sees ikke her)

cimg4959.jpg

Meskekar og HLT broderlig ved siden av hverandre

cimg4960j.jpg

Tømming av meskekaret i et tomt kar.

cimg4961.jpg

Tømt meskekar.

cimg4962e.jpg

Batch sparging, så det blir mer vann i meskekaret igjen.

cimg4966y.jpg

Nær koking i kokekaret

cimg4969.jpg

Hele oppsettet, midt i stuen.

cimg4970.jpg

Koking! Og det lekker heller ikke!

cimg4972.jpg

Litt Hallertauer Mittelfrüh soll dazu!

cimg4973.jpg

Humlen ligger ennå på overflaten.

cimg4976.jpg

Halvannen time senere er det på tide å kjøle ned vørteren.

cimg4981.jpg

Vørteren er kjølt ned og forsvinner i gjæringskaret. Avkjølingen tok sin tid da røreren ikke er ferdig ennå.

cimg4983a.jpg

Skal det være litt gjær? :)

cimg4984z.jpg

Store mengder humle blir igjen etter avtapning.

cimg4987.jpg

Slik ser karet ut etter halvannen times koking. Kan lett brukes igjen!
 
Fantastisk stilig  :ilike:

Enkelt og greit. 50L bryggeri nesten uten kostnader. Håper det fungerer like bra i mange år fremover!

Kjempeimponert  :amen:

MVH
Børge
 
WOW :yes:

Det der ser supert ut Eduard!
Hvordan gikk det med stablinga? Får du satt dem oppi hverandre?
Je!
 
Riktig så pent,

spesielt for dem som ikke er, eller har råd til å være, bitt av RF basillen.

Fare for at jeg kommer til å kopiere denne patenten en gang.. (ikke ofte en som studerer produktutvikling sier det :skitbra: )


- Bjarte
 
Det er et godt spørsmål, jeg har ikke helt beregnet det ennå, men jeg mener å huske at jeg var nøye med å ta mål. Bør nok finne disse tallene tilbake igjen, men tror at det er uansett litt forvrengt da jeg brukte så mye (hel) humle som sikkert holdt tilbake en del vørter.

Gjæringen er forlengst over, så tenkte å tappe på fat om ikke så lenge. Svinepesten har lagt seg så da får jeg endelig unne meg litt øl igjen.  :yes:
 
Hel humle stjeler utbytte, tipper 100gram humle tar bort over 1 liter vørter. Det er best å måle utbytte før kok, så et refraktometer er kjekt å ha.

Godt at du er så frisk at du vil ha øl igjen.
 
Eduard skrev:
Neste test: kok opp vann. En av bøttene med varmeelementer i ble satt på et lite bord med hull i, og bøtten ble fylt med vann. Så koblet jeg et 1,2 kW og et 2,2 kW element til samme stikkontakt, mens det siste 2,2 kW element ble koblet til en stikkontakt på et annet kurs, for å unngå at sikringen går. Det oppstod små gassbobler på elementene med det samme og etter ca tre kvarter tror jeg at vannet var opp i 90 grader (hadde ikke termometer for hånden). Men det jeg også oppdaget var at det lakk vann! Så da ble oppkokingen abortert, og jeg oppdaget deretter at det var ved kranen at dunken lakk. Det ser ut til at, selv om dunken har rimellig stort diameter, at gummipakningene ikke tetter godt nok i dunkens runding der!

Det er vel snakk om oppkok av full bøtte dette, 60 liter? Om så er tilfelle burde det vel holde med elementene på 1,2 og 2,2 KW om en bruker gjæringskar på 30 liter i steden for Labb dunkene?
 
Hvis utbyttefaktoren skal gi mening, MÅ man måle utbytte på grunnlag av vørtervolumet som er igjen i gryta etter kokingen, ikke hvor mye vørter man får tappet ut i gjæringskaret. Det er tross alt hvor mye søtstoffer per liter vørter maltet gir og hvor godt system for avsiling fra meskenman får som er interessant, ikke hvor mye vørter man sitter igjen med i gjæringskaret. Ellers ville det bare bli kludder med beregning av oppskrifter.
 
Rune_H skrev:
Det er vel snakk om oppkok av full bøtte dette, 60 liter? Om så er tilfelle burde det vel holde med elementene på 1,2 og 2,2 kW om en bruker gjæringskar på 30 liter i steden for Labb dunkene?

Ja, det burde gå helt fint med 3,4 kW. Men man kan likegjerne bruke to elementer på 2,2 kW, for da tar det kortere tid inntil man når riktig temperatur. :) Det er da lurt å ha elementene på to ulike kurs slik at ikke sikringen går.
 
Rune_H skrev:
Det er vel snakk om oppkok av full bøtte dette, 60 liter? Om så er tilfelle burde det vel holde med elementene på 1,2 og 2,2 kW om en bruker gjæringskar på 30 liter i steden for Labb dunkene?

Det holder garantert, du vil holde kok i 36 liter med 1,5 Kw men det er ikke lurt å bygge nytt med så lav effekt.
Edduard har nå laget en god facit på dette.
 
Eduard skrev:
Ja, det burde gå helt fint med 3,4 kW. Men man kan likegjerne bruke to elementer på 2,2 kW, for da tar det kortere tid inntil man når riktig temperatur. :) Det er da lurt å ha elementene på to ulike kurs slik at ikke sikringen går.

Ja. kan vere geit med to kurser når det er lelementer på 2x2,2 KW. Men liker tanken på å kunne regulere effekten på tre stiller 1,2KW, 2,2KW og 3,4 KW og det å kunne ha det på bare en kurs.
 
Rune_H skrev:
Ja. kan vere geit med to kurser når det er lelementer på 2x2,2 kW. Men liker tanken på å kunne regulere effekten på tre stiller 1,2KW, 2,2KW og 3,4 kW og det å kunne ha det på bare en kurs.

Er enig med deg i at dette oppsettet ser bra ut. Alt over 3.4 kW bli litt overkill på ~30 l spør du meg. Husk, sterke kokeplater er sjelden over 2.0 kW og med elementene vil du sannsynligvis få bedre effekt mht. at varmeelementene ligger direkte omsluttet mediumet som skal varmes opp. Skikkelig isolering vil nok også ha kraftig effekt. Vurderer selv å lage et slikt oppsett, og da med "dyne" av ~5 - 10 cm tilpasset og plasttrukket glava (har noen rester liggende).
 
Det der så skikkelig bra ut Eduard!
Mye bryggeri for pengene..
Hva slags metode bruker du for å tilføre oksygen etter kjøling?
 
Å si at det ser bra ut, er vel å ta hardt i, men jeg digger ting som funker. Det beviser at man ikke trenger å betale det hvite ut av øyet for å lage et bryggeri. Og at du har laget et så stort system så billig, er fantastisk!
 
Jeg fikk inn oxygen bare ved å la vørteren sildre ned i gjæringskaret. Også ble det jo tilsatt mye gjær så jeg stolte på at det skulle ordne seg. Det har det jo egentlig for OG=1.011 (FG lå på litt over 1.050).

Til gjæring bøyde jeg en 5 m x 10 mm kobberspiral (Biltema) som skulle holde seg i ølet under hele gjæringen. En liten pantrypumpe (også Biltema) skulle så pumpe kaltvann fra et reservoir i bakerst øleskapet gjennom spiralen, mens gjæringsdunken var isolert i stor grad, men ikke fullstendig. Slangene som skulle føre kjølevannet var ikke isolert. Jeg greide å få vørteren ned til ca 15 grader fort og kunne så kjøle videre, men ikke uten mye effort. Ølet holdt seg altså mellom 12 og 14 grader under størsteparten av gjæringen, men en bedre varmeoverføring i øleskapet er ønsket. Ved neste undergjæret øl velger jeg nok å bruke en kassert bilradiator eller -ovn istedenfor.

cimg4982.jpg

Kjølespiralen er montert til lokket og kan sees gjennom sprekken her.

cimg4980.jpg

Pantrypumpen og slangene er montert til hverandre.

cimg4988k.jpg

Reservoir til kjølevannet bakerst i øleskapet. Den inneholder vann, men spylervæske ville vært bedre mot frost.

cimg4991y.jpg

Pumpen montert til baksiden av øleskapet. Den ble senere lagt løst, pga durringen.

cimg4993.jpg

Termometer. Øverst står utetemperaturen, og nederst temperaturen målt mellom isolasjonsmantel og selve gjæringskaret

Denne byggingen var forøvrig en ikke så veldig billig fornøyelse, da jeg måtte kjøpe alt nytt. Skal legge sammen summene, og tror det ble en del, men uansett så blir det nå også en del øl for hver gang :). Ved neste gang vil jeg isolere gjæringskaret enda bedre, og så er jeg litt spent på om ølet smaker kobber eller ikke. Jeg er litt usikker på det, da spiralen kom fint og blankt ut av ølet etter gjæring.
 
Lurt med kjølespiral  :yes:

Hvorfor ikke bare koble til kaldvann fra krana og la det sildre i 2-4 uker?
 
Beant skrev:
Hvorfor ikke bare koble til kaldvann fra krana og la det sildre i 2-4 uker?

Vel, for det første får vi nederlendere inn med teskje at drikkevann skal man ikke sløse med. Det koster penger (der ihvertfall) å bruke, samt å fremstille. Nå er det nok ikke gyldige grunner her i Oslo, men så har jeg ikke stor mulighet til å koble spiralen rett til springen. Ihvertfall ikke hvis det er samme kran som brukes til dusjen også ;D. Men jeg kan godt vurdere det til neste gang, eller under hovedgjæringen de første dagene når det kreves mest kjølekapasitet. :)
 
Eduard skrev:
Jeg fikk inn oxygen bare ved å la vørteren sildre ned i gjæringskaret. Også ble det jo tilsatt mye gjær så jeg stolte på at det skulle ordne seg. Det har det jo egentlig for OG=1.011 (FG lå på litt over 1.050).

Morsomt at du har fått ølet til å gjære baklengs! ;D ;)
 
Tilbake
Topp