1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Varmekilde til 36L-gryte, samt brygging i plastdunker

En tråd i 'Utstyr' startet av Odland, 27 Sep 2009.

  1. roba

    roba
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Hamar
    Eduard, har du tatt i bruk 2 stk. FK som meskekar med "boblejakke"? Fungerer det greit? Går indre og ytre dunk tett i hverandre?
    Jeg har brukt "dunk i dunk" og tusenvis med hull i innerste dunk, men det blir jo endel vann i rommet mellom indre og ytre dunk.
    Dette er jo dumt ved stegmesking og det ikke skal være så mye vann i første runde.
     
  2. Eduard

    Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Oslo
    [​IMG]
    Kokekar med 'hopstopper', laget av litt kobberrør og en kjøkkensil av rustfritt stål

    [​IMG]
    Vin og Bar-kranen på utsiden av alle dunker.

    [​IMG]
    Vannkokerelementene sett fra undersiden.

    [​IMG]
    Kjølespiral, av 2x5 m kobberrør, Ø=12mm

    [​IMG]
    Her ble de to kobberrørene skjøtet.

    [​IMG]
    Her ble det brukt mer slaktavfall fra den tidligere motstrømskjøleren, like greit.

    [​IMG]
    Filtermanifold i meskekaret. Mange sagsnitt på undersiden (sees ikke her)

    [​IMG]
    Meskekar og HLT broderlig ved siden av hverandre

    [​IMG]
    Tømming av meskekaret i et tomt kar.

    [​IMG]
    Tømt meskekar.

    [​IMG]
    Batch sparging, så det blir mer vann i meskekaret igjen.

    [​IMG]
    Nær koking i kokekaret

    [​IMG]
    Hele oppsettet, midt i stuen.

    [​IMG]
    Koking! Og det lekker heller ikke!

    [​IMG]
    Litt Hallertauer Mittelfrüh soll dazu!

    [​IMG]
    Humlen ligger ennå på overflaten.

    [​IMG]
    Halvannen time senere er det på tide å kjøle ned vørteren.

    [​IMG]
    Vørteren er kjølt ned og forsvinner i gjæringskaret. Avkjølingen tok sin tid da røreren ikke er ferdig ennå.

    [​IMG]
    Skal det være litt gjær? :)

    [​IMG]
    Store mengder humle blir igjen etter avtapning.

    [​IMG]
    Slik ser karet ut etter halvannen times koking. Kan lett brukes igjen!
     
  3. Beant

    Beant
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Fantastisk stilig  :ilike:

    Enkelt og greit. 50L bryggeri nesten uten kostnader. Håper det fungerer like bra i mange år fremover!

    Kjempeimponert  :amen:

    MVH
    Børge
     
  4. Peter T

    Peter T
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Tøyen, Oslo
    WOW :yes:

    Det der ser supert ut Eduard!
    Hvordan gikk det med stablinga? Får du satt dem oppi hverandre?
    Je!
     
  5. Bjarte H

    Bjarte H
    Expand Collapse
    Dommer

    Bosted:
    Stavanger
    Riktig så pent,

    spesielt for dem som ikke er, eller har råd til å være, bitt av RF basillen.

    Fare for at jeg kommer til å kopiere denne patenten en gang.. (ikke ofte en som studerer produktutvikling sier det :skitbra: )


    - Bjarte
     
  6. Richard

    Richard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Utrolig bra og snedig, hvordan ble utbyttet?
     
  7. Eduard

    Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Oslo
    Det er et godt spørsmål, jeg har ikke helt beregnet det ennå, men jeg mener å huske at jeg var nøye med å ta mål. Bør nok finne disse tallene tilbake igjen, men tror at det er uansett litt forvrengt da jeg brukte så mye (hel) humle som sikkert holdt tilbake en del vørter.

    Gjæringen er forlengst over, så tenkte å tappe på fat om ikke så lenge. Svinepesten har lagt seg så da får jeg endelig unne meg litt øl igjen.  :yes:
     
  8. Richard

    Richard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Hel humle stjeler utbytte, tipper 100gram humle tar bort over 1 liter vørter. Det er best å måle utbytte før kok, så et refraktometer er kjekt å ha.

    Godt at du er så frisk at du vil ha øl igjen.
     
  9. Rune_H

    Rune_H
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Det er vel snakk om oppkok av full bøtte dette, 60 liter? Om så er tilfelle burde det vel holde med elementene på 1,2 og 2,2 KW om en bruker gjæringskar på 30 liter i steden for Labb dunkene?
     
  10. Gahr

    Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Hvis utbyttefaktoren skal gi mening, MÅ man måle utbytte på grunnlag av vørtervolumet som er igjen i gryta etter kokingen, ikke hvor mye vørter man får tappet ut i gjæringskaret. Det er tross alt hvor mye søtstoffer per liter vørter maltet gir og hvor godt system for avsiling fra meskenman får som er interessant, ikke hvor mye vørter man sitter igjen med i gjæringskaret. Ellers ville det bare bli kludder med beregning av oppskrifter.
     
  11. Eduard

    Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Oslo
    Ja, det burde gå helt fint med 3,4 kW. Men man kan likegjerne bruke to elementer på 2,2 kW, for da tar det kortere tid inntil man når riktig temperatur. :) Det er da lurt å ha elementene på to ulike kurs slik at ikke sikringen går.
     
  12. Oddvar Demmo

    Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Det holder garantert, du vil holde kok i 36 liter med 1,5 Kw men det er ikke lurt å bygge nytt med så lav effekt.
    Edduard har nå laget en god facit på dette.
     
  13. Rune_H

    Rune_H
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Ja. kan vere geit med to kurser når det er lelementer på 2x2,2 KW. Men liker tanken på å kunne regulere effekten på tre stiller 1,2KW, 2,2KW og 3,4 KW og det å kunne ha det på bare en kurs.
     
  14. Bjarte H

    Bjarte H
    Expand Collapse
    Dommer

    Bosted:
    Stavanger
    Er enig med deg i at dette oppsettet ser bra ut. Alt over 3.4 kW bli litt overkill på ~30 l spør du meg. Husk, sterke kokeplater er sjelden over 2.0 kW og med elementene vil du sannsynligvis få bedre effekt mht. at varmeelementene ligger direkte omsluttet mediumet som skal varmes opp. Skikkelig isolering vil nok også ha kraftig effekt. Vurderer selv å lage et slikt oppsett, og da med "dyne" av ~5 - 10 cm tilpasset og plasttrukket glava (har noen rester liggende).
     
  15. MagnuS

    MagnuS
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Oslo
    Det der så skikkelig bra ut Eduard!
    Mye bryggeri for pengene..
    Hva slags metode bruker du for å tilføre oksygen etter kjøling?
     
  16. Gahr

    Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Å si at det ser bra ut, er vel å ta hardt i, men jeg digger ting som funker. Det beviser at man ikke trenger å betale det hvite ut av øyet for å lage et bryggeri. Og at du har laget et så stort system så billig, er fantastisk!
     
  17. Eduard

    Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Oslo
    Jeg fikk inn oxygen bare ved å la vørteren sildre ned i gjæringskaret. Også ble det jo tilsatt mye gjær så jeg stolte på at det skulle ordne seg. Det har det jo egentlig for OG=1.011 (FG lå på litt over 1.050).

    Til gjæring bøyde jeg en 5 m x 10 mm kobberspiral (Biltema) som skulle holde seg i ølet under hele gjæringen. En liten pantrypumpe (også Biltema) skulle så pumpe kaltvann fra et reservoir i bakerst øleskapet gjennom spiralen, mens gjæringsdunken var isolert i stor grad, men ikke fullstendig. Slangene som skulle føre kjølevannet var ikke isolert. Jeg greide å få vørteren ned til ca 15 grader fort og kunne så kjøle videre, men ikke uten mye effort. Ølet holdt seg altså mellom 12 og 14 grader under størsteparten av gjæringen, men en bedre varmeoverføring i øleskapet er ønsket. Ved neste undergjæret øl velger jeg nok å bruke en kassert bilradiator eller -ovn istedenfor.

    [​IMG]
    Kjølespiralen er montert til lokket og kan sees gjennom sprekken her.

    [​IMG]
    Pantrypumpen og slangene er montert til hverandre.

    [​IMG]
    Reservoir til kjølevannet bakerst i øleskapet. Den inneholder vann, men spylervæske ville vært bedre mot frost.

    [​IMG]
    Pumpen montert til baksiden av øleskapet. Den ble senere lagt løst, pga durringen.

    [​IMG]
    Termometer. Øverst står utetemperaturen, og nederst temperaturen målt mellom isolasjonsmantel og selve gjæringskaret

    Denne byggingen var forøvrig en ikke så veldig billig fornøyelse, da jeg måtte kjøpe alt nytt. Skal legge sammen summene, og tror det ble en del, men uansett så blir det nå også en del øl for hver gang :). Ved neste gang vil jeg isolere gjæringskaret enda bedre, og så er jeg litt spent på om ølet smaker kobber eller ikke. Jeg er litt usikker på det, da spiralen kom fint og blankt ut av ølet etter gjæring.
     
  18. Beant

    Beant
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Lurt med kjølespiral  :yes:

    Hvorfor ikke bare koble til kaldvann fra krana og la det sildre i 2-4 uker?
     
  19. Eduard

    Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Oslo
    Vel, for det første får vi nederlendere inn med teskje at drikkevann skal man ikke sløse med. Det koster penger (der ihvertfall) å bruke, samt å fremstille. Nå er det nok ikke gyldige grunner her i Oslo, men så har jeg ikke stor mulighet til å koble spiralen rett til springen. Ihvertfall ikke hvis det er samme kran som brukes til dusjen også ;D. Men jeg kan godt vurdere det til neste gang, eller under hovedgjæringen de første dagene når det kreves mest kjølekapasitet. :)
     
  20. Gahr

    Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Morsomt at du har fått ølet til å gjære baklengs! ;D ;)
     

Del denne siden