Sånn, en liten oppdatering er på sin plass. Jeg har tatt bilder, men kameraet ble borte på damas hyttetur så jeg fikk ikke lagt over bildene helt ennå.
Status quo:
Jeg har altså kjøpt 4 dunker av type Labb ('en sunn hund gir mer!') med lokk på FK på Kløfta. Dunkene er av PP-plast, lokkene av PE-plast. Så ble det 6 vannkokere fra CO til, 4 med full effekt (2,2 kW) og 2 på 1,2 kW. Vannkokerne ble slaktet og 6 pc stromkabler fikk påsatt et støpsel med innbygget bryter (
CO 36-1047). I 2 av dunkene ble det borret 3 hull, 2 hull til 2,2 kW, og 1 hull til 1,2 kW. Disse to dunkene blir til HLT (hot liquor tank, eller varmtvannsbereder) og kokekjelen. I de samme to dunkene og en til ble det borret et 25,4 mm stort hull til tappekranen (
Vin og Bar 'Kran til gjæringspann Deluxe').
Siden de to dunkene som har varmeelementer i bunn ikke kan stå uten videre har jeg måttet lage to minibord med tilsvarende hull i slik at HLT og kokekjelen kan stå på dem. Så er det også plass til strømstøpslene under varmeelementene. Ett bord har 4 bein, det andre har 2 bein og to låsbare hjul. Bordene er bare 10-14 cm høye.
En kjølekveil ble også laget. Jeg slaktet min gamle hjemmelagede motstrømskjøler og loddet spiralen til en nyinnkjøpt spiral med samme diameter. For å skjøte spiralene brukte jeg en liten støttehylse (
CO 30-7655-2) som jeg filte av kanten. Også loddet jeg på koblinger som jeg etterpå skrudde Gardena-koblinger (ikke ulik
CO 24-2023) på. Spiralen har ganske stor diameter slik at den ikke berører varmeelementene og slik at det går an å røre i midten av den.
Jeg hadde opprinnelig planlagt å brygge til helgen, men jeg fant fort ut at det tar en god del tid å lage ordentlig isolasjon til dunkene. Jeg kjøpte noen 14 mm liggeunderlag på CO og kuttet disse passelig i forhåndsberegnede trapesformede biter. Greit nok, men meningen er også at isolasjonen kan taes av slik at dunkene kan skyves i hverandre etter endt bryggedag. Så det gikk med en del tid og teip, og jeg er litt over halvveis med det.
Uansett, jeg laget en tabell for å kalibrere innholdet til dunkene. Dette tok litt tid, da jeg fylte dunken med 2 liter vann ad gangen (jeg både målte og veide vannet med vekt) og målte deretter hvor mange mm det var fra vannoverflaten opp til kanten. Da dunken er litt videre øverst er dette ikke nødvendigvis en lineær funksjon. Når dunken er fylt til ca 4 cm opp til kanten inneholder den 60 liter med vann (på springtemperatur om høsten).
Neste test: kok opp vann. En av bøttene med varmeelementer i ble satt på et lite bord med hull i, og bøtten ble fylt med vann. Så koblet jeg et 1,2 kW og et 2,2 kW element til samme stikkontakt, mens det siste 2,2 kW element ble koblet til en stikkontakt på et annet kurs, for å unngå at sikringen går. Det oppstod små gassbobler på elementene med det samme og etter ca tre kvarter tror jeg at vannet var opp i 90 grader (hadde ikke termometer for hånden). Men det jeg også oppdaget var at det lakk vann! Så da ble oppkokingen abortert, og jeg oppdaget deretter at det var ved kranen at dunken lakk. Det ser ut til at, selv om dunken har rimellig stort diameter, at gummipakningene ikke tetter godt nok i dunkens runding der!
Uffda... Jeg vet ikke helt hvordan jeg kan løse dette. Skal jeg prøve å gjøre dunken flatere med den litt kaldere delen av en loddebolt, eller bør jeg få tak i konkave (?) gummipakninger som jeg kan bruke istedet? Jeg har ikke helt svaret tilgjengelig så innspill er velkommen! :yes: