Varmekilde til 36L-gryte, samt brygging i plastdunker

Konseptet er visst veldig vanlig i England. De fins til og med ferdig på markedet, forholdsvis rimelig: http://www.thebrewmart.com/bruheat-mashing-boiler-i602071.html

Hei dere.

Jeg husker ikke helt hvilken vannkoker jeg brukte, men lurer på om de var fra Matsui.
Det var i alle fall billigste type på elkjøp med 2 eller 2,2KW. De koster orginalt 200, men er stadig vekk på tilbud til halvparten:)

Når det gjelder erfaring så er ikke den så stor enda, men jeg har som sagt gjennomført 2 vellykede 25l brygg uten noen form for lekasje eller usmak.
Sist gang jeg kokte tok jeg tiden på oppkok av 25 l vann fra kald kran og det gikk på litt over 20 min. Dog med et ullteppe surret pent rundt.

Det må sies at jeg nå leste litt på linken til humle.se forumet som jørn la ut, og der var det en som hadde hatt problemer med koking av sterk vørter.
Det var visst så ille at den hadde brendt hull i bunnen. Han brukte derfor kokeren bare til vørter under OG1060. Siste brygget mitt var på 1066 og det viste ingen tegn til problemer. Je

Peter T skrev:
Når det gjelder erfaring så er ikke den så stor enda, men jeg har som sagt gjennomført 2 vellykede 25l brygg uten noen form for lekasje eller usmak.
Sist gang jeg kokte tok jeg tiden på oppkok av 25 l vann fra kald kran og det gikk på litt over 20 min. Dog med et ullteppe surret pent rundt.

Det må jeg si var en akseptabel tid på oppkoking. Tror ikke jeg ligger særlig bedre an med 30l stålgryte på induksjonstopp.

Jeg må si at jeg blir litt fristet til å snekre sammen et sånt superenkelt plastic-fantastic bryggeri til få spenn. Men da tenkte jeg å utvide til litt større bryggeri. Nå har det seg slik at Felleskjøpet seller fôrdunker av (eller til) merket 'Labb'. Slike spann er på 60 liter.

En hurtig beregning fører til følgende kostnader, dersom man skulle velge å bruke 1 dunk til varmtvann, én til mesking og én til koking, samt én til gjæring:

[tt][size=11pt]Produkt                       stykkpris antall total
Fôrdunk Labb (FK) 60 liter    kr 155       4    620
CO 23-7791 2,2 kW vannkoker   kr 198       4    794
Vin/Bar kran til spann Deluxe kr  79       3    237
CO 34-8095 liggeunderlag      kr  98       6    588
                                               --- +
                                              2239[/size][/tt]

Da kommer det til noen kabler og støpsler, kobberrør med sagsnitt både til kokekaret og meskekaret, litt silikonslange og canvasteip til isolasjon. Det man som maltbrygger allerede har liggende tok jeg ikke med i beregningen (kvern, dyppkjøler, oechslevekt osv). Hvis dette her kunne fungere så noenlunde bra så hadde det vært en kjekk løsning for de som har lite plass, da man kan skyve dunkene i hverandre, ihvertfall dersom man plaserer varmeelementene i den flate bunnen og fjerner kranene etter bruk.

Det der ser supert ut Eduard.
Jeg har vært ute etter noe i den størrelsesordenen selv. Men jeg er usikker på om dunkene er laget av plastikk med høy nok kvalitet.
Jeg lurer på om den må være såkalt High-density polyethylene for at den ikke skal slippe ut farlige ting ved så høye temperaturer.
Dette vet jeg egentlig ikke noe om altså, har bare lest mer eller mindre kvalifisert synsing på ymse forum.

Noen som har peiling?

Eventuelt vet jeg at mange har brukt slike store blå plastfat som ofte benyttes til oppbevaring av kjemikalier i industrien, men de koster fort litt mer om du skal kjøpe dem nye. Fordelen er at man får dem i mange størrelser, fra 60 til 200l.

Eduard skrev:
Jeg må si at jeg blir litt fristet til å snekre sammen et sånt superenkelt plastic-fantastic bryggeri til få spenn. Men da tenkte jeg å utvide til litt større bryggeri. Nå har det seg slik at Felleskjøpet seller fôrdunker av (eller til) merket 'Labb'. Slike spann er på 60 liter.

Aj aj aj... Nå kjente jeg at jeg også fikk lyst på større bryggeri. Post bilder dersom du kommer i gang!

Intelesting...

Det er denne vannkokeren jeg har brukt, http://www.clasohlson.no/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=34-7791 Samme som Eduard foreslår i prisoverlaget. 198kr

Hvordan er det med størrelsesforholdene her, hva angår kar til vamtvann, mesk, kok og gjæring?

Si man satser på 50 L til gjæring, blir ikke da 60 L totalvolum til mesk for lite? Hvordan er forholdet her i praksis?

PS - Nå kom jeg på en ny ide, som kanskje kan være noe for de som ikke kan/vil bore hull i kokekaret?: "Flyteelementet[sup](GNU)[/sup]. Tanken er å finne en plastboks som er godkjent for matvarer, eventuelt tre ledningene ut gjennom et hull i lokket og forsegle med silikon i tilfelle den velter el.l. Så kan man lett supplere de primære energikilder ved oppkok. Litt samme bruksområde som en grillstarter (grilltenner) egentlig. Men nå har jeg tegnet skissen, så her er den.  ;D

Vedlegg

• 090928 Flyteelementer, skisse, mojo.jpg
    090928 Flyteelementer, skisse, mojo.jpg
    12,7 KB · Sett: 1.664
Spennende tanke, men ville nokk ikke benyttet meg av kunn en slik til kok, man bør ha varme som kommer fra bunnen av kjelen siden kulde synker.
Ved kunn å benytte varme i toppen risikerer man att det blir dårlig bevegelse på vørteren under kok, å att vørteren på bunn ikke vill oppnå kok.

Steinarja skrev:
Spennende tanke, men ville nokk ikke benyttet meg av kunn en slik til kok, man bør ha varme som kommer fra bunnen av kjelen siden kulde synker.
Ved kunn å benytte varme i toppen risikerer man att det blir dårlig bevegelse på vørteren under kok, å att vørteren på bunn ikke vill oppnå kok.

I kombinasjon med en kokeplate så er det ingen dum ide.

Steinarja skrev:

Varmen vil bre seg, men det vil helt klart koke i toppen og neppe/overhodet ikke i bunnen iløpet av et 90 minutters kok.

Men det er lov med tanker, han som bare tenkte på å tvinne ståltråd ble verdenskjendt  :)

Vil gå litt lengre å si att det er vikti eller tilogmed en nødvendighet med tanker, hvist bare en av 10,000 ideer er suksess, så har du alikevel gjort en suksess.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
-Thomas A.Edison

Er det noen som har en sånn dunke og kan se i bunnen hva slags merke det er preget med? (PP, PE, HDPE...). Har en anelse om at det er PP, men er jo ikke sikker.

980144labb60l.jpg

Ok, ok...  :roedme: etter et søk på forumet med stikkord som 'pp' og 'pe' fant jeg følgende:

Torstein skrev:
Under våre labb dunker er det en PP trekant. Så jeg antar at de er næringsmiddelgodkjente...

Brede skrev:
Pumpen er kun av PP (polypropylene) og det er næringsmiddelgodkjent til 120 °C og rustfritt stål. så tror det skal gå greit. Er en universalpumpe til vaskemaskin og oppvaskmaskin kjøpt fra Elomek.no

Det er jo positivt!

Oddvar Demmo skrev:
Varmen vil bre seg, men det vil helt klart koke i toppen og neppe/overhodet ikke i bunnen iløpet av et 90 minutters kok.

Pga diffusjon vil mer eller mindre hele vørteren bli varmet. Dersom varmelementet er plassert i øvre del av gryten så vil den stigende vørteren trekke med seg vørter fra bunnen , ettersom det ikke dannes et vakum i en slik homogen løsning. Dette vil resultere i en "rolling boil" hvor vørteren i stor grad får lik temperatur. Dersom elementet er plassert på topp vil en fortsatt få rimelig jevn temperaturfordeling pga bevegelsen av vørter.

Eduard skrev:
Ok, ok...  :roedme: etter et søk på forumet med stikkord som 'pp' og 'pe' fant jeg følgende:

Torstein skrev:
Under våre labb dunker er det en PP trekant. Så jeg antar at de er næringsmiddelgodkjente...

Brede skrev:
Pumpen er kun av PP (polypropylene) og det er næringsmiddelgodkjent til 120 °C og rustfritt stål. så tror det skal gå greit. Er en universalpumpe til vaskemaskin og oppvaskmaskin kjøpt fra Elomek.no

Det er jo positivt!

Det må jo prøves. Supert

mojo skrev:
Intelesting...

PS - Nå kom jeg på en ny idé, som kanskje kan være noe for de som ikke kan/vil bore hull i kokekaret?: "Flyteelementet[sup](GNU)[/sup]. Tanken er å finne en plastboks som er godkjent for matvarer, eventuelt tre ledningene ut gjennom et hull i lokket og forsegle med silikon i tilfelle den velter el.l. Så kan man lett supplere de primære energikilder ved oppkok. Litt samme bruksområde som en grillstarter (grilltenner) egentlig. Men nå har jeg tegnet skissen, så her er den.  ;D

Hvis du lager høyere vegger på varmeelementholderen - og derved tvinger elementene lengere ned vil de kunne varme fra "bunn".

mojo skrev:
Det er denne vannkokeren jeg har brukt, http://www.clasohlson.no/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=34-7791 Samme som Eduard foreslår i prisoverlaget. 198kr

Jeg kjøpte meg en slik og monterte varmeelementet i et pensjonert gjæringsspann.
Brukte 38mm hullsag.
Veggtykkelsen er mindre på gjæringsspannet enn på vannkokeren, så jeg fikk det ikke tett på første forsøk.
Men jeg skal slipe ned litt på gjengepartiet på varmeelementet og da får jeg klemt bitene tettere sammen. 

Tenkte å bruke denne som vannvarmer med PID styring. Det kan korte ned bryggedagen litt hvis jeg kan ha vannet klart til innmesking når jeg kommer hjem fra jobb.

Jeg var nylig hos Ivar_M som har en Labb-dunke stående (eller Champion stod det visst på den). Til å romme 60 liter så den egentlig ikke så veldig mye større ut enn de vanlige melkaktige 30-liters dunker som man får kjøpt ulike steder i landet. Og det er jo bra!

Det er noen idéer som begynner å krystallisere seg i hodet, som jeg har prøvd å lage noen fine Paint-tegniger av.

Tanken er å ha et bryggeri som består av 3 kar. Et HLT-kar (hot liquor tank, eller varmtvannstank), et meskekar og et kokekar. Både HLT og kokekar er tenkt å ha 2-4 elementer i bunnen, avhengig av hva man får tak i og hva kursene tåler i huset. På høyre siden av tegningen ser man hvordan bunnen vil se ut sett ovenfra. Det er to grunner for å ha elementene gruppert i midten på undersiden: for det første så er det flat der og ikke bøyd, og for det andre så vil man kunne skyve dunkene i hverandre når bryggeriet ikke er i bruk. Siden dunkene ikke bare kan stå på elementene må bunnen støttes med noen trebiter eller bjelker av noe slag.

Meskekaret er tenkt å ha en sløyfe med sagsnitt på undersiden. Dette er noe mange bruker i meskekaret sitt, og det har for meg også fungert etter behov.

Kokekaret er som sagt likt HLT-karet, men i hullet til kranen kan det settes en rørstuss som kan dreies (på forhånd) slik at det tar ren vørter og ikke humle- og proteingønk. Tanken er å lage en spiral med stort diameter, slik at det er mye fritt rom i midten. Og her kommer det enda en fordel med å ha varmeelementene i midten: man kan slik røre en whirlpool i vørteren! Man kunne evt også laget et hull i lokket som man stikker et rørmekanisme nedi, slik at man både kan sette whirlpool'en i gang og samtidig gjør kjøleprosessen en hel del kjappere.

For å begrense varmetap kan det så lages 2-3 like isolasjons-'jakker' som man kan ta på og ta av etter endt bryggedag, for ellers kan jo ikke dunkene skyves i hverandre mer. Noe lignende vil også være bra for lokkene.

Avhengig av hvordan man har oppsettet sitt så kunne et slikt bryggeri brukes til både 'batch sparging' og 'fly sparging' (sistnevnte kunne hatt nytte av å ha en manifold i tillegg). Og egentlig så kan man også sløyfe HLT-karet ved å bruke kokekaret som HLT. I så fall bør man fange opp vørteren med et annet kar, men da tar det lengre tid siden man da må vente til man er helt ferdig med utmesking og skyllingen før man kan fyre vørteren i kokekaret igjen.

Sånn, jeg er spent på om det er flere som kunne tenke seg å bygge noe sånt, jeg har ihvertfall rimelig lyst til å prøve meg på dette. :)

EDIT: noen linker om bruk av plastbøtter til brygging
http://www.thehomebrewforum.co.uk/viewtopic.php?f=23&t=4217 http://www.thehomebrewforum.co.uk/viewtopic.php?f=23&t=2690
http://www.thehomebrewforum.co.uk/viewtopic.php?f=23&t=3783 http://www.thehomebrewforum.co.uk/viewtopic.php?f=30&t=3104
http://www.thehomebrewforum.co.uk/viewtopic.php?f=23&t=2915 http://www.aussiehomebrewer.com/forum/index.php?showtopic=29667
http://brewery.org/library/ElectBrKS0396.html

Vedlegg

• hlt02.PNG
    15,2 KB · Sett: 2.147
  • meskekar01.PNG
    32,3 KB · Sett: 2.118
  • kokekar04.PNG
    21,4 KB · Sett: 2.119
Sånn, en liten oppdatering er på sin plass. Jeg har tatt bilder, men kameraet ble borte på damas hyttetur så jeg fikk ikke lagt over bildene helt ennå.

Status quo:

Jeg har altså kjøpt 4 dunker av type Labb ('en sunn hund gir mer!') med lokk på FK på Kløfta. Dunkene er av PP-plast, lokkene av PE-plast. Så ble det 6 vannkokere fra CO til, 4 med full effekt (2,2 kW) og 2 på 1,2 kW. Vannkokerne ble slaktet og 6 pc stromkabler fikk påsatt et støpsel med innbygget bryter (CO 36-1047). I 2 av dunkene ble det borret 3 hull, 2 hull til 2,2 kW, og 1 hull til 1,2 kW. Disse to dunkene blir til HLT (hot liquor tank, eller varmtvannsbereder) og kokekjelen. I de samme to dunkene og en til ble det borret et 25,4 mm stort hull til tappekranen (Vin og Bar 'Kran til gjæringspann Deluxe').

Siden de to dunkene som har varmeelementer i bunn ikke kan stå uten videre har jeg måttet lage to minibord med tilsvarende hull i slik at HLT og kokekjelen kan stå på dem. Så er det også plass til strømstøpslene under varmeelementene. Ett bord har 4 bein, det andre har 2 bein og to låsbare hjul. Bordene er bare 10-14 cm høye.

En kjølekveil ble også laget. Jeg slaktet min gamle hjemmelagede motstrømskjøler og loddet spiralen til en nyinnkjøpt spiral med samme diameter. For å skjøte spiralene brukte jeg en liten støttehylse (CO 30-7655-2) som jeg filte av kanten. Også loddet jeg på koblinger som jeg etterpå skrudde Gardena-koblinger (ikke ulik CO 24-2023) på. Spiralen har ganske stor diameter slik at den ikke berører varmeelementene og slik at det går an å røre i midten av den.

Jeg hadde opprinnelig planlagt å brygge til helgen, men jeg fant fort ut at det tar en god del tid å lage ordentlig isolasjon til dunkene. Jeg kjøpte noen 14 mm liggeunderlag på CO og kuttet disse passelig i forhåndsberegnede trapesformede biter. Greit nok, men meningen er også at isolasjonen kan taes av slik at dunkene kan skyves i hverandre etter endt bryggedag. Så det gikk med en del tid og teip, og jeg er litt over halvveis med det.

Uansett, jeg laget en tabell for å kalibrere innholdet til dunkene. Dette tok litt tid, da jeg fylte dunken med 2 liter vann ad gangen (jeg både målte og veide vannet med vekt) og målte deretter hvor mange mm det var fra vannoverflaten opp til kanten. Da dunken er litt videre øverst er dette ikke nødvendigvis en lineær funksjon. Når dunken er fylt til ca 4 cm opp til kanten inneholder den 60 liter med vann (på springtemperatur om høsten).

Neste test: kok opp vann. En av bøttene med varmeelementer i ble satt på et lite bord med hull i, og bøtten ble fylt med vann. Så koblet jeg et 1,2 kW og et 2,2 kW element til samme stikkontakt, mens det siste 2,2 kW element ble koblet til en stikkontakt på et annet kurs, for å unngå at sikringen går. Det oppstod små gassbobler på elementene med det samme og etter ca tre kvarter tror jeg at vannet var opp i 90 grader (hadde ikke termometer for hånden). Men det jeg også oppdaget var at det lakk vann! Så da ble oppkokingen abortert, og jeg oppdaget deretter at det var ved kranen at dunken lakk. Det ser ut til at, selv om dunken har rimellig stort diameter, at gummipakningene ikke tetter godt nok i dunkens runding der!

Uffda... Jeg vet ikke helt hvordan jeg kan løse dette. Skal jeg prøve å gjøre dunken flatere med den litt kaldere delen av en loddebolt, eller bør jeg få tak i konkave (?) gummipakninger som jeg kan bruke istedet? Jeg har ikke helt svaret tilgjengelig så innspill er velkommen!  :yes:

Tilbake
Topp