Varmekilde til stc-100

Kanskje det er noe jeg gjør feil da. Men mener jeg har en godt isolert probe da de ikke forandrer temperatur når jeg åpner opp dører osv. Men jeg sporer ikke sjeldent 0.5 graders avvik, og enda større hvis det har vært en større temperaturøkning.
 
kanskje det er noe annet som spiller inn da? men tror ikke det er lufta "direkte" ihvertfall.

Litt tankelek her nå... strålevarmen fra lampa vil jo øke temperaturen i vørteren litt ujevnt, ved at den siden som er nærmest lampa får litt mer varme. Hvis du da har sensoren på motsatt side av bøtta, vil jo mye av vørteren ha blitt varma opp litt mer, og når dette etterhvert utjevner seg, så vil den jo fortsette å stige i den kaldeste delen av vørteren - som da nok ville være ved sensoren.

Det kan høres sånn nogenlunde sannsynlig ut det.

Den beste plasseringen av sensoren vil jo være midt i vørteren/karet/ølet, men hvis man ikke vil risikere å ha den nedi, og må ha den på utsiden av bøtta i stedet ... kanskje ca 90 grader ut fra lampa vil være best? så den kommer mest mulig "midt på" mellom den kalde og den varme siden? Et liknende problem vil det jo også bli med varmebelte, siden vørteren nærmest varmebeltet vil varmes opp raskere/mer enn den lengre unna, men det vil kanskje bli litt mer jevnt fordelt siden beltet går rundt hele bøtta.
 
Akkurat det skapet mitt som ikke har varmebelte har en frostvakt fra BT, den er jo en god del i overkant med 200W. Men har snudd og vridd på karet akkurat mtp dette, men det har vært liten forskjell, egentlig. Jeg fjernet jo viften derfra for en stund siden, men selv før det så fikk jeg alltid noe overskyt. Det er et isolert skap (hjemmesnekk) med et ca 80mm hull for kabling. Jeg sitter jo ikke og følger med på tempsvingningene i skapene, men i de to andre med varmebelte (som er kjøleskap) har jeg ikke sett denne overskytingen.

Matematikken din stemmer sikkert, jeg har ikke tenkt så mye over hvorfor det er sånn, men det er noe jeg har lagt merke til iallefall. Kan jo være at jeg har en litt overkill varmekilde der inne. Denne står jo enten på eller av, ingen mellomting mtp effekt.
 
Har mottat " mini Heater " fra Ebay, og den er helt perfekt bortsett fra en liten detalj. Den ble så varm på ca. 1 minutt at den fint kunne ha startet en brann , mest sannsynlig ville den iløpet av 5 minutter ha selvantent da den ble deformert i løpet av dette korte minuttet. Andre bom fra Ebay på en mnd , så nå skulle man tro at jeg har lært, men vi får se da vettø...varmekilder blir nok å finne andre steder.
 
Har kjøleskapet i en uisolert garasje, med temperaturer opp mot 30 blå på vinteren er det vel greit med litt power.
Har bestilt den mini vifte ovnen så jeg kan fortsette denne tråden når jeg har prøvd den. Er nok positivt med vifte.

Med den temparaturen blir det snarere et problem å få kjøleskapet til å fungere. Dermed kan også en for stor varmekildde, og tilhørende forsinkelse, være et problem.
 
Har mottat " mini Heater " fra Ebay, og den er helt perfekt bortsett fra en liten detalj. Den ble så varm på ca. 1 minutt at den fint kunne ha startet en brann , mest sannsynlig ville den iløpet av 5 minutter ha selvantent da den ble deformert i løpet av dette korte minuttet. Andre bom fra Ebay på en mnd , så nå skulle man tro at jeg har lært, men vi får se da vettø...varmekilder blir nok å finne andre steder.

pga skepsis med elektronikk fra ebay så bestillte jeg med reptil utstyr fra tysk leverandör. holder stabil temperatur og er fornöyd etter 1 brygg. det blir selvfölgelig litt dyrere (selv med innkjöppris), men föler at det er mer "safe".

Skärmavbild 2014-07-05 kl. 14.08.33.pngSkärmavbild 2014-07-05 kl. 14.08.45.png
 
Tilbake
Topp