Varmeplate fra Petit Agentur

Er det noen av dere som har erfaring med varmeplaten fra Petit? Må man kjøpe termostat separat? Holdes temperaturen jevnt?
 
Den leverer konstant 25 W. Om du skal ha noen form for temperaturstyring, må du ha en ekstern termostat.
 
Okei. Noen tips på ekstern termostat? Er ikke veldig fingernem når det kommer til elektro, så det må gjerne være over gjennomsnittet intuitivt  :)
 
Rune Alm skrev:
Denne for eksempel: http://cgi.ebay.com/LCD-Digital-Tem...35?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f0a45a0b7
Du må koble den opp og det krever litt kunnskaper. Men du kjenner vel noen som kan gjøre dette for deg? Et tips, kjøp flere, du vil bli glad i dem...
kjøp en og en.... under 200,- grensa som regimet har satt.......
men enig i den. stc1000 er som poteten, brukes til alt... billig god enkel og stabil.
litt unøyaktig, men kan kalibreres og da er den mer en nøye nok
 
Hvis du ikke vil ha mulighet for å gjøre feil kjøper du UT-200. Søk på forumet så finner du salgsteder og priser.
 
Leffe skrev:
Hvis du ikke vil ha mulighet for å gjøre feil kjøper du UT-200. Søk på forumet så finner du salgsteder og priser.

E-9. Jeg kjøpte den fra conrad punkt de. Vel 400 med frakt og moms var det vel. Den plugger du i stikkontakta, og den har en utgående stikkontakt som du plugger varmekilden i. Den har også en tempføler som du teiper fast på gjæringskaret.

Hvis man er kyndig (!) kan man skru sammen et bra opplegg selv. Du sier du ikke vil det, da har du ei ferdig pakke i ut-200. Da er det uinteressant om man kan få deler til å bygge et anlegg for en neve dollar på ebay. De pengene du sparer (med et ganske solid ? etter sparer, ettersom man trenger en boks, ledninger, støpsel, utgående stikkontakter og sikkert noe du oppdager under veis) på å sette sammen selv, blir dårlig timesbetaling hvis du i utgangspunktet ikke er vant til å skru sammen elektriske apparater og ikke har basisutstyr, verktøy og fagkunnskap.

Ikke for å være noen party-pooper, men jeg mener det er en smule usæriøst å foreslå å sette sammen et elektrisk anlegg for en som sier han ikke er fingernem, og lurer på om han trenger termostat til å styre varmekilden. Hvis jeg sier at jeg ikke kan å kjøre bil men skulle vært i Frankrike, ville jeg vært skeptisk til at noen ga meg et veikart over Europa og forsikret meg om at "Dette går nok bra".
 
Etter et opphold i brygging pga et svært hektisk høstsemester har jeg endelig fått tatt i bruk gjæringsboksen min.
 

Vedlegg

  • IMG_0242.JPG
    449,4 KB · Sett: 561
Jeg har planer om å brygge en saison og har vurdert å kjøpe meg varme-plate fra Petit til bruk sammen med UT200'en min.
Planen var å gjære 20-25 liter i en vanlig plastdunk i romtemperatur. Er et slikt varmebrett på 25w tilstrekkelig for å kjøre temp'en opp mot 30C hvis det er 20C i rommet? Tenkte jeg skulle isolere dunken med ei dyne.
 
Jeg klarte å få tempen opp i 30 C med Petit-platen, men måtte isolere gjæringsdunken med litt aluminiumsfolie for å nå helt opp.
 
Jeg bruker varmeplaten til petit i et kjøleskap. Det er en ting jeg er litt usikker på om jeg skal la gjæringsdunken skal stå  på den eller om jeg skal ha varmeplaten stående for seg selv  på siden i kjøleskapet.

Jeg vil at gjæringa skal så på konstant 20 C men så var det at hvis denne plata varmer opp i bånn så er jeg redd den varmer opp bunngjæren så mye at det kan gi bismak på brygget.

Er det noen som har en formening om det :attevar:
 
Ola på petit sa at jeg skulle ha den på plata men ble litt usikker når jeg satt og drøftet det for meg selv. dessuten blander vann seg med forskjellige temperaturer ganske tregt .
 
Tilbake
Topp