Jeg er i prosjekteringen av et bryggeri basert på varmtvannsbereder(e). Har lest litt rundt her på forumet, og ser at det er flere som har laget slike, og som sikkert sitter på masse kompetanse og erfaring som jeg håper å kunne dra litt nytte av. Jeg ser i utgangspunktet for meg en løsning basert på en bereder til mesking og en til koking. Vet at noen kjører kun en bereder og tømmer den for korn før kok, eller har en innvendig perforert beholder som løftes ut før kok. Og noen har løsninger med 3 beredere. Så kom gjerne med fordeler og ulemper med de forskjellige løsningene. Det jeg aller først lurer på er hvordan folk har løst dette. Eksempelvis på kok: gass eller elektrisitet, hvor kraftig (jeg ser for meg en 50 liters løsning), kun en bereder eller med ytterkappe, og isåfall hvilke beredere passer godt sammen?
Hvis man skal ha en perforert beholder til mesk, hvordan lages denne? Og på mesk: kun beholder, eller 2 utenpå hverandre med isolasjon. Varmekilde eller ikke, og isåfall hva? Og hvordan har folk løst tappingen? Berederene er jo buede i bånn, så det er kanskje vrient med ventil langt nok ned? Ihvertfall hvis gass er varemkilde. Eller kan det og løses? Som dere skjønner, alle råd er velkomne, og gjerne med bilder!
Hvis man skal ha en perforert beholder til mesk, hvordan lages denne? Og på mesk: kun beholder, eller 2 utenpå hverandre med isolasjon. Varmekilde eller ikke, og isåfall hva? Og hvordan har folk løst tappingen? Berederene er jo buede i bånn, så det er kanskje vrient med ventil langt nok ned? Ihvertfall hvis gass er varemkilde. Eller kan det og løses? Som dere skjønner, alle råd er velkomne, og gjerne med bilder!