Vaske flasker med lut

Dersom det allerede laget tråd om dette så beklager jeg.

Men jeg driver å vaske flasker for tapping av 11.11.11 brygget i morgen, og ett spørsmål tikket inn i hodet.
Hvor lenge bør flaskene ligge i lut før de er rene?

Godt spørsmål. Sjøl har jeg tatt det på gefühlen og latt de ligge ein halvtime i vann dosert til 1 dl kaustisk per 10 liter vann før spyling, starsan og tørk opp ned i ei kasse.

Vi lar de ligge i 5 minutter i omtrent samme konsentrasjon som forrige taler. Da er imidlertid flaskene skylt og ristet rene først. Deretter to bad med starsan, ett som de bare blir dyppa i for å nøytralisere luten, etter der de får ligge et minutt.

I see. Jeg kjører skitne flasker i karet, så da er det kanskje greit å la det ligge litt lenger så ting får løst seg opp før spyling senere.

Martin E skrev:
Vi lar de ligge i 5 minutter i omtrent samme konsentrasjon som forrige taler. Da er imidlertid flaskene skylt og ristet rene først. Deretter to bad med starsan, ett som de bare blir dyppa i for å nøytralisere luten, etter der de får ligge et minutt.

Nice. Kan man skippe siste starsan bad dersom man uansett "starsanner" (nytt ord) livskiten av dem på tappedag uansett?
Jeg har det for vane å vaske/spylde dem med starsan rett før flasking. Bruker da avviantoren. :)

Jeg lar flasker ligge i minst 2 timer i kaustisk soda..... Fjerner etikett og alt. Skylles deretter med vann i to omganger.
Da er de klare til lagring/bruk....
Før bruk er det bare flaskejet og ferrariskyller med starsan rett før flasking.

Aleksander_B skrev:
Kan man skippe siste starsan bad dersom man uansett "starsanner" (nytt ord) livskiten av dem på tappedag uansett?

Ja. Og hvis du desinfiserer på tappedagen er det ingen problem å droppe det første starsan badet også. Vask flaskene med PBW/Stoutrens/kaustisk, og skyll rikelig med vann. Jeg er tilhenger av steikeovn og sterilisering (den eneste formen for sterilisering jeg kan få til i huset). Ca. 30 reine flasker inn med alufolie over tuten og når de kommer ut er de garantert bakteriefrie og kan lagres med folien på til tappedag :skitbra:

Tilbake
Topp