Vasking av flasker

Jeg har til nå gjort det slik:
Vasker badekaret med Jif, og spylt det med dusj..
Fyllt karet med klorvann og latt flaskene ligge der ca. 1 time. Sørget for å få dem fulle av klorvann.
Skyllet de minimum 1 gang med kaldt vann
Bakt de i stekeovnen på 150 grader i 1-2 timer

Så er spørsmålet (for jeg har dårlig tid), er jeg for nøye? Jeg skal nå tappe 200 liter på flasker på 4-5 ukers tid. Lurer egentlig på om jeg kunne hoppe over bakingen. Noen som har erfaring med å bare klore/skylle flaskene?

Ray

Heia!

Jeg brukte klor til å begynne med, men er nå gått over til noe som heter melkevask. Dette er litt sterkere enn klor, og tar alt! Jeg fyller min 20 liters dunk med flasker, varmt vann og pulver. Dette får stå noen timer, så bruker jeg en flaskeskyller som jeg skyller flaskene godt med. Flaskene setter jeg med tuten ned i kassen og dusjer flaskene utvendig med dusjhodet, spesielt tuten. Jeg har aldri hatt dem i stekeovnen. Før jeg tapper snur jeg flaskene, og ser i hver flaske om de er grundig nok rengjort, altså at det ikke ligger rester av sneiper, etc.

Melkevask får du kjøpt på Felleskjøpet. Dette kommer i 10 liters dunk, og er i pulverform, så dette har du en stund. Jeg bruker dette til å desinfisere utstyret mitt også. Men slanger og koblinger bruker jeg å koke før bruk.

Lykke til:)

Wanja

Du steriliserer en steril flaske.  :)
Jeg skyller flasker etter bruk, legger disse i lut sammen med ukjendte flasker, her ligger de til jeg kommer tilbake til brygghuset, etter noen uker , skyller de i kaldt vann (hjemmelaget flaskeskyller)
det har gått greit hittil.
Ja, du er for nøye  :) hvis du har et sterilt vann da.

Hmm... vannet er såpass "sterilt" at vi bruker det rett i brygg ihvertfall.
Vannkvaliteten er veldig god her. Det er selvfølgelig litt klor i vannet, men ikke nok til å ødelegge ølet.
Regner med at dette er sterilt nok til å skylle med...

Ray

Jeg legger flaskene i lut. (40 liter vann og 1 spiseskje kaustisk soda) over natta.
Eventuellt gjenstridig gugge i flaskene fjernes med flaskebørste.
Skyller flaskene 1 gang under springen.
Baker dem i komfyren på 100 C i en halv time.
Setter flaskene i kassene mens de ennå er varme og legger et rent tøystykke over.
Da er prosessen ovekommelig.
Bryggerikapasiteten er på ca. 75 liter.

Egil B.

Fikk for noen år siden noen tips fra en kollega som er mikrobiolog. Bakterier fjernes lett med bruk av klor eller annet desinfeksjonsmiddel, men rester av enkelte muggtyper eller sporer av disse blir ikke drept i denne prosessen. Beste måten å drepe disse sporene på er varme. Etter boken er dette 2t timer ved 160 °C. Slik gjøres det ihvertfall på de fleste mikrobiologi labber som skal sterilisere flasker og utstyr til bruk i mugg/gjær analyser.

Vetle

Det kan være greit nok når man skal dyrke gjær fra enkeltkulturer, men jeg tror ikke at flasker trenger å få en såpass streng gjennomgang. Det Oddvar nevner høres ut som en grei måte. Luten tar seg nok av alt som kan ødelegge ølet og springvann er generelt såpass 'sterilt' at det ikke vil ha noe negativ innflytelse på ølet. Hvis man likevel ikke er helt sikker så kan man kjøpe en sånn liten trykkpumpe, der du trykker flasken ned mot noe, og så sprutes det væske oppi flasken. Denne væsken kan da være en fortynnet Sterkrens (Petit Agentur) blanding. La det lekke ut og presto: ferdig rengjort og desinfisert!

Dersom dette kun er til eget bruk er jeg ikke sikker på at man trenger gjøre det så komplisert. Jeg har så langt basert meg kun på brukte flasker jeg har fått ifra Nøgne Ø. Første gangen jeg gjør disse rene bruker jeg en ganske kraftig misktur med noe som heter balong rens. Deretter gjør jeg som mange av dere, baker flaskene på 100 grader i ca 15 minutter. Da får man også lett av etikettene. Etter dette kjører jeg de kun igjennom oppvaskmaskinen.
Når flasken så har blitt brukt en gang med hjemmebrygg, passer jeg på å skylle ut bunnfallet før det rekker å tørke slik at det setter seg fast. Skylle flasken da 2-3 ganger med kaldt vann slik at det ikke sitter noe igjen. Rett før jeg skal tappe på flaskene igjen, kjøres de igjennom oppvaskmaskinen.
Nå har jeg vel sikkert vasket og tappet 7-800 flasker på denne måten uten at det har blitt noen som er forutenset eller med noen form for bismak. Eneste ulempen med dette er kanskje at denne oppvaskmaskinen også brukes til annen type oppvask. Tenker på rester ifra melk osv. som ikke er fult så heldig mht skum.

Oppvaskmaskinen vil nok gjøre en god jobb med å vaske flaskene utvendig. Men det er lite av spruten som kommer inn gjennom tuten og får rengjort innvendig. Selv om det stort sett går bra, ville jeg uansett satset på en form for desinfisering, enten med varme over tid eller kjemisk desinfisering. Selv pleier jeg å koke flaskene mine en halvtimes tid etter å ha rengjort dem innvendig.

Bruker også badekaret ;) Tar liten tid når 0,33 flasker skal gjøres klar til tapping.

Godt rengjort badekar med klorblanding og lunkent vann i etpar timer. Fordelen er bl.a at etiketter løsner etter kort tid og sankes lett :ilike:
Har en balje med sterk klorblanding i lunkent vann hvor flasker med synlige muggangrep får stå en times tid før de blir torturert med flaskebørste
skyllet og går i karet med resten.
Ellers skylles alle flasker jeg selv tømmer godt med varmt vann etter bruk, har instruert "smakerne" til å gjøre det samme. Men av og til må man
på "butikken" å pante omvendt. . . Og de flaskene er jaggu brukt til mye dritt :eek:

Ovnsbaking av flaskene har jeg hoppet over. Skyller de bare godt med rent vann før tapping og legger et klede over.
Skal man overgå en desinfisering er autoklav det neste. . .

Man må skille mellom desinfisering og sterilisering.
Skal man sterilisere er autoklav en god løsning, sammen med sterile omgivelser under tapping. Kort sagt tilnærmet uoppnåelig for de fleste av oss :-X

Nå er det heldigvis mange gode erfaringer med kjemisk desinfisering av flasker og jeg gidder ikke gå over bekken etter vann  :laugh:

Tilbake
Topp