Vedlikehold av Corneliusfat

Jeg har nettopp fått mine nye (brukte) cornelius fat fra Candirect i Tyskland, og skal til å tappe øl i dem for første gang. Jeg har et problem med at gummien i bunn og topp av fatet sværter av noe inmari, og man blir helt svart på henda av å ta holde på med fatene (enda værre blir det når de er våte). Er det noen som har erfaring med dette problemet, og eventuelt noen råd til hva man kan gjøre for å få gummien i god stand igjen. Tenkte selv på å få tak i en form for gummifornyer som selger på bilrekvisita forretninger, men er litt skaptisk til å påføre noe med mye kjemikalier som kan tenkes å komme i kontakt med øllet.
:help:
 
Nå er de fatene jeg har nye, men det skulle vel være det samme... Ikke merket noe til sverting i det hele tatt! Men det skulle vel ikke være noe problem å påføre noe du tror kan hjelpe, du fyller jo ikke fatet via de gummi håndtakene uansett!?
 
Du skal heller ikke se bort ifra muligheten av at det netopp er en form for gummifornyer som får fatene til å sverte-.. :eek:
Harald
 
Mine nye fat sverter ikke, men merket meg at de brukte jeg kjøpte svertet noe innmari, drev og rulla på golvet med et fat for å løsne ventilene, ble fine merker gitt, tok litt tid å fjerne de, var ikke bare å sparke bort som man kan gjøre med sko-gummi når det sverter  :)

Noen som finner noe triks, så si ifra:)
 
Tilbake
Topp