Vekt med små intervaller

Gahr

Norbrygg-medlem
Er det noen her som vet om et sted man kan få kjøpt en vekt med intervaller på 0,1 g? Jeg er ikke desperat, så jeg vil ikke betale skjorta, men det hadde vært greit å ha til veiing av mineraler til vannjustering.
 
Jeg ville heller oppjustert bryggevolumet til 250l, da slipper du unna med en billig kjøkkenvekt  :cheeky:
 
Jeg vil tippe at denslags er dyrt, hvertfall hvis desimalpunktet skal ha noen nytte. Man ser av og til termometere og vekter som oppgir temperatur/vekt med 1 desimal, men når man leser instrumentets spesifikasjoner så har det en usikkerhet på f.eks. 2 °C...

Hva med å lage saltløsninger som du så måler ut med en 5 eller 10ml målesylinder, da bør du kunne få stor nøyaktighet. Da trenger du bare tilgang på en analysevekt en sjelden gang når du lager nye løsninger. Lager du fortynnede løsninger vil du også "fortynne" ut unøyaktigheten i vekta di.
 
http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=712103 Om du følger denne linken kommer du til en ladevekt for krutt som veier veldig nøyaktig, måleskalaen er i  grain som må være nøyaktig nok.

Grain er en engelsk måleenhet som er 1/7000 av et pund (454 gram/7000 = 0,06485714 gram). Enheten var fra gammelt regnet for vekten av ett byggkorn (barley-grain). Tre grain ble dessuten til en karat vekt (= ett frø fra johannesbrødfrukten)

Denne her koster bare 380 kr men de finnes i flere prisklasser og  måleområder.
Bruker en slik når jeg lader trenings og jaktammunisjon  og den fungerer helt fint!
 
Richard skrev:
Jeg ville heller oppjustert bryggevolumet til 250l, da slipper du unna med en billig kjøkkenvekt  :cheeky:

Årets kandidat til nobelprisen i økonomi. Utdannet ved the Kenneth Sivertsen School of Economics.  ;D
 
Sverre K skrev:
http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=712103 Om du følger denne linken kommer du til en ladevekt for krutt som veier veldig nøyaktig, måleskalaen er i  grain som må være nøyaktig nok.

Grain er en engelsk måleenhet som er 1/7000 av et pund (454 gram/7000 = 0,06485714 gram). Enheten var fra gammelt regnet for vekten av ett byggkorn (barley-grain). Tre grain ble dessuten til en karat vekt (= ett frø fra johannesbrødfrukten)

Denne her koster bare 380 kr men de finnes i flere prisklasser og  måleområder.
Bruker en slik når jeg lader trenings og jaktammunisjon  og den fungerer helt fint!

Det finnes elektroniske vekter som måler det samme som kruttvekter (finner dem sefølgelig ikke nå) men de konkurerer ikke ut kruttvekter på pris og nøyaktighet. som har step på 0,003239 gram.
Men vannoppløsning som forslått og en målesprøte til 2-to- kroner fra apoteket blir nok billigst  :)
 
Et problem med vannoppløsning er at kalsiumkarbonat ikke er spesielt løselig i vann ved vanlig pH.
 
Gahr skrev:
Et problem med vannoppløsning er at kalsiumkarbonat ikke er spesielt løselig i vann ved vanlig pH.

Ja jeg tenkte på det, men kanskje du kan justere med en liten mengde sterkrens? 5ml i 20 liter vann tilsvarer pH på ca 3 i følge merkelappen på flaska. Konsentrasjonen av syre du da får i ølen din blir jo så godt som lik null, men kan pH-justeringen påvirke mesken negativt?
 
Sverre K skrev:
Du får elektroniske vekter også hos Midway og de koster fra vel 500kr og oppover.

Det var jo ikke så ille. De jeg så på en gang var til gull og juveler så det var sikkert gullpriser på dem  :) :)  men så har jeg selv ennå Lee vekta mi og kontrollodd.
 
Hadde denne vært brukbar? http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16883712
Presisjonsvekt til 300 spenn, bare se om langerne på gata har en sånn, da er den sikkert i orden ;).

12_-2133818651.jpg
 
Du kan sikkert få noen på "Plata" til å kalibrere den for deg for en tier til en "kopp kaffe".

300,- spenn var da ikke noen upris !
 
Brouwland har en balans med en liten kuffert og små vekter til € 73. Den har en presisjon på 0,1 gram. Kanskje den kan være interessant? Har lest på det nederlandske forum at den funker bra til veiing av bryggesalter. Fant den da jeg lettet etter 'weegschaal'.
 
Jeg endte (etter tips fra en kompis som "snikleser" forumet uten å være medlem) opp med å kjøpe en herfra.

Takk for alle tips.
 
Jaha, denne butikken nevnte noen annen også her på forumet for noen dager siden. Ser ut som et rimelig alternativ!
 
Gahr skrev:
Jeg endte (etter tips fra en kompis som "snikleser" forumet uten å være medlem) opp med å kjøpe en herfra.

Takk for alle tips.


Hvilken av vektene der kjøpte du Gahr? Og ikke minst, er du fornøyd med den?

Skulle justere vann for første gang i dag, og opplever at 1 g oppløsning på en vinglete kjøkkenvekt er helt håpløst. Men å veie opp 10 gram på en skål, og så ta ut ca 1/10 så blir det sikkert bra nok. DOG - ønsker meg en vekt.
 
I tråden om vannjustering ble det nevnt at 1g var tilnærmet 1ml og nøyaktig nok for hjemmebryggere. Dvs, målesje på 1ml fra feks. CO holder et godt stykke :)
 
denne koster $ 14.42 og er med gratis frakt til døra.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29495
 
Tilbake
Topp