Vekt på O2 flaske fra Jula, full og tom

LarsUlv

Norbrygg-medlem
Hei.

Er det noen som har vekten på en full o2 flaske fra Jula?
Og på en tom?

Har funnet ut at en full flaske mest sannsynligvis er 1,3 kg. http://www.oxyturbo.it/pdf/Oxywelding_Oxywelder_Oxybrico_GB_.pdf

Jeg tenkte ikke på å veie flasken når den var full...

Det er et godt tips, å veie alle gassflasker når de er full og tom. Da har man mye større mulighet til å estimere hvor mye gass det er igjen på beholderne dine.

Min flaske veier 1275 gram nå, og er da sannsynligvis ganske full. Men jeg vet ikke...
 
Det er ikke så mye oksygen på ei slik flaske: 0.93l x 110 bar = 102 liter ved standard trykk/temperatur. Dette er ca 102 l / 22.4 l/mol = 4.6 mol = ca 73 gram. Så vektforskjellen på full og tom flaske er liten, og dermed noe vanskelig å måle presist med vekt om denne ikke er veldig nøyaktig.

Anbefaler trykkmåler for gasser som ikke er væske under trykk/på flaske.
 
Ja, da skal vekten være ganske nøyaktig for å veie dette rett.

Jeg har en ganske nøyaktig vekt så jeg klarer vel å holde kontroll på utviklingen i min egen flaske.
Men at noen andre veier på sin vekt, ser jeg blir lite relevant.

Det er ikke så om å gjøre så trykkmåler tror jeg nok ikke jeg trenger, "trenger" masse annet før det ;-)

takk for svar @Øyvind Koldal
 
Det er ikke så mye oksygen på ei slik flaske: 0.93l x 110 bar = 102 liter ved standard trykk/temperatur. Dette er ca 102 l / 22.4 l/mol = 4.6 mol = ca 73 gram. Så vektforskjellen på full og tom flaske er liten, og dermed noe vanskelig å måle presist med vekt om denne ikke er veldig nøyaktig.

Anbefaler trykkmåler for gasser som ikke er væske under trykk/på flaske.

Du må bruke molvekten for O2 (32) og ikke O (16). Det er O2 på flaska. Da blir vekten det dobbelte, dvs 146 g.
 
Kan regulatoren på denne tas av før tanken er tom? For å veie flaska?
Ja.

Det kommer et pffft akkurat idet de frakobles.
Er ikke mye gass som slipper unna der. Det står faktisk i bruksanvisningen at regulator skal skrus av når den ikke er i bruk.
 
Tilbake
Topp