Ventilasjon

Hei.
Per i dag brygger jeg på vaskerommet, men jeg sliter med ventilasjonen. Leiligheten har fellesavtrekk og dampen har lang vei å gå før den kommer ut, så jeg vil anta det meste vil kondensere i rørene. Jeg vet ikke hvor godt jeg liker dette. I tillegg er ikke avtrekket effektivt nok for brygging. Lurer derfor på om jeg skal sette en slik http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventilasjon/Vifter/Ventilasjonsvifte-2000028257/
på gulvet og legge et rør fra vaskerommet og forbi kjøkkenet og ut. Da blir røret fra viften og ut ca 3 meter langt.
To spørsmål:
Er en slik vifte egnet for dette formålet?
Er strekket for langt til effektivt avtrekk?

Edit: Jeg ser også at makstemperatur på ventilasjonen er 40 grader.
 
Sist redigert:
Jeg bruker denne og den funker fint. Det kondenseres så det drypper litt ut av viftehuset under bruk. Ca. 1,5 m slange både før og etter vifta.
 
Siden den er godkjent for 40 ℃ / 80 % fukt, vil den 'raskere' gå i stykker. Det er ingenting som går fra pumpa til vørteren, så dette har ingenting med selve ølet å gjøre, kun fukt i rom og fukt i vifte/rør
Det vil alltid kondensere i slike rør. Jeg ville derfor ikke pumpet dampen inn i eksisterende rør i bygningen, men hatt separate rør til dette. Det er snakk om mye vann. Det vil garantert gå bra lenge, men når det ikke går bra lenger, blir det dyrt...
Jeg har derfor laget en innsats til vinduet. Dette hjelper på kalde dager hvor man slipper innsug av kald luft, og mot fuktig luft som har blitt pumpet ut. Den er ikke festet, bare stablet og holdes fast av tyngden på vinduet
6aaeed232cb47594543fef95cda2a664.jpg

PS. Røret er klippet kortere, men samler kondens for det.
 
Jeg bruker den og det går bra,litt vann kommer ut ved vifta,lenge på slangen vel 2,5 metter og jeg har den inni slangen til kjøkkenvifta.Leger med et bilde med som viser brukk
 

Vedlegg

  • 20160911_192934.jpg
    20160911_192934.jpg
    169,9 KB · Sett: 127
Noen som vet hvor lange rør man kan ha på disse ulike viftene og fortsatt ha effekt? Jeg må nok opp i minst 6 meter for å kunne føre det helt ut.
 
Noen som vet hvor lange rør man kan ha på disse ulike viftene og fortsatt ha effekt? Jeg må nok opp i minst 6 meter for å kunne føre det helt ut.
Den vifta jeg refererte til tåler fint 6 meters kanal, gjerne spiro el. på deler av strekket det gir mindre motstand.
Jeg brukte også vifte fra Biltema en stund, den tålte 6-7 brygg før den endte opp med en merkelig ulyd og redusert avtrekk. De er beregnet for avtrekk i våtrom og ikke den mengde med fuktighet og varme som kok av vørter avgir.
 
Spørsmål: Hvor på slangen skal vifta monteres? Skal den være nærmest mulig kjelen, midt på, eller bør den være så langt ut på slangen som mulig (jeg har tenkt å legge slangen ut av kjellervinduet).
 
Jeg skrev for en tid siden om et prosjekt med en kondensator for kokedampen: https://forum.norbrygg.no/threads/farvel-til-dampproblemet.37804/
Denne virket bare sånn passe, også etter at jeg satte inn tre dyser!:(
Jeg oppdaget derimot at ved å bruke bare en dyse som peker mot utløpet, og som har en 20-30 cm avløpsrør nedenfor dysa, laget et effektivt sug. Takk til Venturi-effekten som benytter Bernoulli-prinsippet (som sier at trykket bak minsker når farten øker). Det er akkurat dette man gjør når man har en dyse som aksellererer dampen. Dette kan brukes for å slippe vifte i det hele tatt, suget vil dra dampen ut.
Verdt å forske videre på!
 

Vedlegg

  • 20180308_094015.jpg
    20180308_094015.jpg
    42,4 KB · Sett: 58
Spørsmål: Hvor på slangen skal vifta monteres? Skal den være nærmest mulig kjelen, midt på, eller bør den være så langt ut på slangen som mulig (jeg har tenkt å legge slangen ut av kjellervinduet).
Jeg har ca. 1 meter med slange til vifta, og ca 30 cm. kanal etter vifta ut gjennom yttervegg dette har fungert utmerket så langt. Rister ut noe kondens av flexikanalen etter koking og lar vifta gå litt så fuktigheten går ut. Det er best med et lite fall nedover på kanal fra vifta (spiro el.) gjennom yttervegg slik at kondensvann renner ut. La kanalen stikke litt ut fra yttervegg på utsiden slik at det ikke renner kondensvann langs veggen.
 
Jeg har ca. 1 meter med slange til vifta, og ca 30 cm. kanal etter vifta ut gjennom yttervegg dette har fungert utmerket så langt. Rister ut noe kondens av flexikanalen etter koking og lar vifta gå litt så fuktigheten går ut. Det er best med et lite fall nedover på kanal fra vifta (spiro el.) gjennom yttervegg slik at kondensvann renner ut. La kanalen stikke litt ut fra yttervegg på utsiden slik at det ikke renner kondensvann langs veggen.
Tusen takk for svar. Jeg prøver dette i første omgang, håper at det er tilstrekkelig. Det vil være ca. samme avstand i mitt tilfelle også.
 
Tilbake
Topp