Vil diacetyl forsvinne med lagring?

Har for første gang fått merkbart diacetyl i min pils. Jeg vil ikke si at det er direkte vondt, men det er ikke direkte godt heller. Har noen vellykkete lagere bak, og har fulgt samme prossedyre denne gangen, men dessverre, med diacetyl denne gangen. Det er nå fem dager siden jeg flasket, og jeg lurer på om dette er noe som vil forsvinne ved litt lagring?

Det vil forsvinne vist det får stå varmt nokre dager til. Er normalt vekk etter 10-14 dager

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Det var jammen gode nyheter. Jeg merket nemlig ikke noe til diacetylen når jeg flasket den. Ølet smakte nydelig, og helt uten usmaker når jeg smakte rett fra dunken. :)

Sist redigert:
Det er ein smak som kjem ved flaske karbonering. Kvifor det dukker opp på nokre øl veit eg ikkje.

Det er ikkje alle som reagerer på den like mykje. Har fått øl med andre heimebrygger som eg kjenner denne smaken meir eller mindre i. Og dei kjenner det ikkje

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Jeg har også inntrykk av at dette oppleves forskjellig. Jeg har aldri reagert på diacetyl før, men denne gangen var det aldri tvil. Når jeg luktet på flasken før jeg helte i glasset, luktet jeg smør!

Sist redigert:
Du kan ha forløpere til D som oksyderes under tapping, og blir til Diacetyl
Mulig. Men jeg stikker om gjennom et "lukket" system, hvor omstikkningskaret er fylt med CO2. Har kun hatt opplevd merkbar oksidering på en Imp. Stout som var lagret i nesten to år.

Finnes det noe dokumentasjon på dette? Jeg "tjuvstartet" på en pale ale i dag som har stått på flaske for karbonering kun i 11 dager, og kjenner også godt denne smør/såpe smaken.. Jeg leser at det skyldes Diacetyl, men hva kommer det av? Hva gjør man for å unngå det? Forsvinner det etter lengre karbonering på romtemperatur, eller kald lagring? Jeg har søkt forumet etter "smørsmak" og lignende, men finner lite..

Prøvde en flaske til akkurat nå. Diacetylen i denne var sterkt redusert. Nesten ikke tilstede, og ølet er blitt nydelig. En uke til og jeg tror denne blir perfekt. :)

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    270,4 KB · Sett: 45
Tilbake
Topp